Η πρώτη αξιόλογη προσπάθεια είχε εμφανισθεί στην προηγούμενη γενιά Nissan Primera και στα Audi με Multitronic ενώ σήμερα υπάρχουν αρκετά μοντέλα με εκδόσεις CVT, από τα Honda Jazz και Toyota Prius μέχρι τη Mercedes-Benz A-Class. Η αρχή λειτουργίας των κιβωτίων CVT είναι θεωρητικά απλή και η ιδιαιτερότητα τους αφορά στην απουσία γραναζιών.
O τύπος CVT που έχει καθιερωθεί αποτελείται από ένα χαλύβδινο ιμάντα που συνδέει δυο τροχαλίες. Η μια από αυτές είναι συνδεμένη με την έξοδο του κινητήρα και η άλλη με τον άξονα μετάδοσης της ισχύος. Σημειώστε μία λεπτομέρεια: την μετάδοση της ισχύος προς το κιβώτιο CVT αναλαμβάνει ένας κλασικός συμπλέκτης ή ένας υδροδυναμικός ή ένας μετατροπέας ροπής. H κάθε τροχαλία απαρτίζεται από δυο δίσκους που ανοίγουν ή κλείνουν υδραυλικά μεταβάλλοντας την διάμετρο τους και κατά συνέπεια το «πάτημα» του ιμάντα. Έτσι, αυξομειώνεται η ακτίνα περιστροφής και συνεπώς η σχέση μετάδοσης όπου ισούται με τον λόγο των δυο διαμέτρων. Χαρακτηριστικό των CVT είναι η θεωρητικά απλή κατασκευή τους, η ανεπαίσθητη αλλαγή των «ηλεκτρονικά» διαβαθμισμένων σχέσεων, η γρήγορη αλλαγή που προσφέρει βελτιωμένες επιδόσεις και η οικονομική λειτουργία τους.
Εδώ μπορείτε να διαβάσετε ένα αναλυτικό άρθρο για τα κιβώτια ταχυτήτων!