Quattro: Η τεχνολογία που στάθηκε ως εφαλτήριο στην εξέλιξη στα συστήματα τετρακίνησης.
«Από την στιγμή που η κίνηση μεταφέρεται στους δύο τροχούς γιατί να μην μεταφέρεται και στους τέσσερις;». «Δεν μπορεί, αφού οι παθητικοί τροχοί ενός αυτοκινήτου μπορούν να φρενάρουν, σίγουρα θα υπάρχει τρόπος και να επιταχύνουν.» Απλοί και ξεκάθαροι συλλογισμοί που αφορούν στην μετάδοση της ισχύος στους τέσσερις τροχούς. Σκέψεις που στριφογύριζαν στο νου των μηχανικών πολλές δεκαετίες πριν. Μία από τις πρώτες «τετρακίνητες» πατέντες είχε κατοχυρωθεί το 1898 από τον R.Twinford.
Την ίδια χρονιά η Tatra είχε ξεκινήσει την παραγωγή 4×4 αυτοκινήτων. Ωστόσο, η κατασκευή ενός αυτοκινήτου όπου η ροπή του κινητήρα μπορούσε να μεταδίδεται μόνιμα και ομαλά, σε όλους τους τροχούς, ήταν εξαιρετικά δύσκολη λόγω πρακτικών προβλημάτων. Αφήνοντας στην άκρη τα καθαρόαιμα 4×4, τα γνωστά τζιπ με την κατ’ επιλογήν τετρακίνηση, η πρώτη αξιόλογη κατασκευή -με μόνιμη τετρακίνηση- ήταν το Jensen FF το οποίο εμφανίσθηκε το 1966 και στην διάρκεια περίπου έξι ετών κυκλοφόρησαν μόλις εκατό αντίτυπά του. Η αυτοκινητοβιομηχανία όμως που κυριολεκτικά έφερε την επανάσταση, αρχικά στους αγώνες και μετέπειτα στην παραγωγή, ήταν η Audi όπου η λέξη Quattro έμελλε να ταυτιστεί με την ιστορία της.
Η βάση για την εξέλιξη του συστήματος τετρακίνησης ήταν ένα κόκκινο Audi 80 Coupe εξοπλισμένο με πεντακύλινδρο turbo κινητήρα ισχύος 160 ίππων και ελαφρώς αυξημένο μεταξόνιο. O κινητήρας είχε παραμείνει στην διαμήκη θέση του, όπως και το κιβώτιο ταχυτήτων, ενώ την εξέλιξη της μονάδας μετάδοσης στους πίσω τροχούς είχε αναλάβει ο H.Nedvidek. O άνθρωπος που κατασκεύαζε κιβώτια ταχυτήτων στα Grand Prix, με τα μονοθέσια που συμμετείχαν -μεταξύ άλλων- οι S.Moss και M.Fangio, είχε τοποθετήσει έναν άξονα που γεφύρωνε απευθείας την έξοδο του κιβωτίου ταχυτήτων με τους πίσω τροχούς. Δεν υπήρχε κεντρικό διαφορικό καθώς το σύστημα τετρακίνησης προέρχονταν από τα Iltis, τα τζιπ που προορίζονταν για τον γερμανικό στρατό, και η εμπλοκή της κίνησης σε όλους τους τροχούς ήταν εφικτή μόνο χειροκίνητα.
SMS=> Γεια σας κ.Torsen, από εδώ ο κ.Haldex…
Δύο χρόνια αργότερα, το σύστημα τετρακίνησης αναβαθμίστηκε με την εισαγωγή του ηλεκτρονικά ελεγχόμενου διαφορικού (EDS ή Electronic Differential Lock) το οποίο απέτρεπε το σπινάρισμα των τροχών με την μικρότερη πρόσφυση. Το Audi V8 ήταν το πρώτο Quattro που συνδυάστηκε με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων και με δύο διαφορικά περιορισμένης ολίσθησης, ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο κεντρικό Torsen που συνδυάστηκε με συμπλέκτη και με ένα δεύτερο μηχανικό Torsen στον πίσω άξονα. Το 1994 η διάταξη με κεντρικό Torsen υιοθετήθηκε και στις εκδόσεις με μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων και συνδυάστηκε με τα δύο ηλεκτρονικά ελεγχόμενα διαφορικά σε κάθε άξονα. Στην επόμενη εξέλιξη του Quattro μπλέχθηκε μια σουηδική εταιρία η οποία κατασκεύασε τον γνωστό ηλεκτροϋδραυλικό συμπλέκτη Haldex που τοποθετήθηκε για πρώτη φορά στο Audi TT και εν συνεχεία σε διάφορα μοντέλα του ομίλου· και όχι μόνο. Με αυτά και αυτά, έτσι λοιπόν συμπληρώθηκαν από την άνοιξη του 1977 μέχρι σήμερα 25 χρόνια Quattro.
ΕΝ ΣΥΝΤΟΜΙΑ
Το χρονικό των Audi Quattro
Γενιές Quattro | Περιγραφή | Μοντέλα |
I | Ελεύθερο εμπρός διαφορικό Ελεύθερο κεντρικό διαφορικό, μηχανικά μπλοκαρισμένο* Ελεύθερο πίσω διαφορικό, μηχανικά μπλοκαρισμένο* | 1981-87 Audi Quattro turbo coupe 1984-87 Audi 4000 quattro 1986-87 Audi 5000 quattro VW Quantum Syncro |
II | Ελεύθερο εμπρός διαφορικό Κεντρικό διαφορικό Torsen Ελεύθερο πίσω διαφορικό, μηχανικά μπλοκαρισμένο** | 1988-91 Audi Quattro turbo coupe 1989-95 Audi 80/90 quattro, Coupe quattro, S2, RS2 1988-95 Audi 100/200 quattro, S4, S6 |
III | Ελεύθερο εμπρός διαφορικό Ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό με Torsen και συμπλέκτη Πίσω διαφορικό Torsen | 1990-94 Audi V8 |
IV | Ελεύθερο εμπρός διαφορικό με EDL*** Κεντρικό διαφορικό Torsen Ελεύθερο πίσω διαφορικό με EDL*** | 1995.5 Audi S6 1996-σήμερα Audi A4, S4, RS4, A6, S6, A8, S8 1998-σήμερα VW Passat 4Motion |
Haldex | Ελεύθερο εμπρός διαφορικό με EDL*** Ηλεκτρονικά ελεγχόμενος συμπλέκτης Haldex Ελεύθερο πίσω διαφορικό με EDL*** | 2000-σήμερα Audi TT, A3, S3 2000-σήμερα VW Golf/Jetta(Bora) 4Motion |
* | Το ABS (αν υπήρχε) ήταν απενεργοποιημένο κατά το μπλοκάρισμα |
** | Το ABS (αν υπήρχε) ήταν απενεργοποιημένο κατά το μπλοκάρισμα, άνω των 20χλμ/ώρα τα διαφορικά ξεκλείδωναν |
*** | EDL ή Electronic Differential Lock: ηλεκτρονικό «μπλοκέ» διαφορικό το οποίο συνεργάζεται με το ABS. Στα προσθιοκίνητα μοντέλα της Audi το EDL λειτουργεί άνω των 40χλμ/ώρα ενώ στα Quattro άνω των 80χλμ/ώρα. |