Ο Dr. Oscar δεν θα προταθεί… ποτέ για όσκαρ. Παρόλο που σαν γνήσιο Dummy* πρωταγωνιστεί σε συνεχείς δοκιμές. (σ.σ. Dummy, ανδρείκελα τα οποία υπόκεινται σε πλήθος δοκιμών και που εφοδιάζονται με σύνολο αισθητήρων παρέχοντας διάφορες πληροφορίες στους ειδικούς.
Για τον Dr. Oscar σχεδόν κάθε μέρα που περνά είναι εξαντλητική. Έχει ήδη αποδείξει πάμπολλες φορές πως «είναι πολύ σκληρός για να πεθάνει» και αυτό το γνωρίζουν πολύ καλά οι ειδικοί στην Mercedes-Benz που τον υποβάλλουν σε αλλεπάλληλα τεστ όπου προσομοιώνουν ιδιαίτερα αντίξοες περιβαλλοντικές συνθήκες· από πολικό ψύχος μέχρι και το καμίνι της Σαχάρα. Ο Dr. Oscar δεν παραπονιέται ποτέ από όποια δοκιμασία και αν περάσει. Αυτή άλλωστε είναι και η δουλειά του.
Το σώμα. Στην «επιδερμίδα» του Dr. Oscar βρίσκονται διασκορπισμένοι 118 αισθητήρια όργανα τα οποία τροφοδοτούν με τις
Η αντοχή. Ο Dr. Oscar ανήκει στην οικογένεια των dummy αλλά είναι λιγότερο βίαιος από εκείνα που χρησιμοποιούνται στις δοκιμές πρόσκρουσης, στα γνωστά crash-test. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως τα πράγματα είναι λιγότερο σύνθετα. Στα σωθικά του Dr. Oscar υπάρχουν ένα σωρό ηλεκτρονικές πλακέτες, καλώδια και τσιπάκια τα οποία έχουν περάσει από test-drive στο καυτό Death Valley της Καλιφόρνια και στο παγωμένο Lapland στην Σουηδία. Ακόμη όμως και στα εργαστήρια στο Sindelfingen στην Γερμανία οι αντοχές του Dr. Oscar δοκιμάζονται στους ειδικούς κλιματολογικούς θαλάμους. Οι μηχανικοί μελετούν σε πόσο χρόνο είναι δυνατό π.χ. να ζεσταθεί η καμπίνα των επιβατών από τους -20C0 ή πόσο γρήγορα θα δροσιστεί όταν το αυτοκίνητο βρίσκεται στον ήλιο και το θερμόμετρο στο εσωτερικό να δείχνει 50C0. Κατά την δοκιμασία ηλεκτρονικά συστήματα αναλαμβάνουν να μετατρέψουν τα αναλογικά σήματα που παράγονται από τους αισθητήρες του Dr. Oscar σε ψηφιακά. Κάθε δύο δευτερόλεπτα καθένας από τους 118 αισθητήρες αποστέλλει 20 διαφορετικές πληροφορίες για περίπου μισή ώρα και κατόπιν όλα τα αποτελέσματα φορτώνονται σε ένα λογισμικό όπου με την χρήση πεπερασμένων στοιχείων οι ειδικοί καταγράφουν τα συμπεράσματά τους.
Με την βοήθεια του Dr. Oscar οι μηχανικοί παρατηρούν μέχρι και την πιο μικρή λεπτομέρεια σχετικά με τον κλιματισμό βοηθώντας από το πιο απλό πράγμα, όπως είναι η σχεδίαση των αεραγωγών μέχρι και το πιο σύνθετο. Για παράδειγμα, πιστεύετε πως οι γυναίκες κρυώνουν περισσότερο από τους άνδρες; Κάποιος που ζει στην Στοκχόλμη ζεσταίνεται πιο εύκολα από κάποιον άλλο που ζει στην Αθήνα; Ο Jürgen Maué, o «πατέρας» και επικεφαλής του τμήματος που ασχολείται με τον Dr. Oscar, συνεργάζεται στενά με άλλους ειδικούς όπως ο Δανός Povl Ole Fanger που εξειδικεύεται στον τομέα των κλιματιστικών. Ο Fanger συλλέγει εδώ και χρόνια δεδομένα δοκιμάζοντας περισσότερα από 1.300 αντικείμενα και έχει καταλήξει σε μία μαθηματική φόρμουλα η οποία αποτελεί βασική παράμετρο στο λογισμικό επεξεργασίας δεδομένων που δίνει ο Dr. Oscar. Ενδεικτικά αναφέρουμε την πιο απλουστευμένη μορφή της εξίσωσης f(M, Icl, v, tr, ta, Pw)=0 και τις βασικές παραμέτρους όπως είναι ο ρυθμός μεταβολισμού (Μ), σταθερά για την ενδυμασία (Icl), η ταχύτητα του αέρα (v), η σταθερά θερμοκρασίας (tr), η θερμοκρασία περιβάλλοντος (ta) και η πίεση εξάτμισης του νερού στην ατμόσφαιρα (Pw).
«Στους περισσότερους ανθρώπους όλα αυτά ίσως να ακούγονται παρατραβηγμένες λεπτομέρειες. Σκεφτείτε όμως πόσο χρόνο περνάμε σε καθημερινή βάση στο αυτοκίνητο μας. Στόχος μας είναι να κάνουμε όσο το δυνατόν πιο ευχάριστη και ασφαλή την διαμονή μας. Σίγουρα δεν μπορείς να ικανοποιήσεις όλους στον ίδιο βαθμό όταν έχεις να κάνεις με συστήματα κλιματισμού. Τους περισσότερους όμως ναι» λέει ο Maué. Ο ίδιος υποστηρίζει πως μία καλή κλιματιστική μονάδα πλέον δεν αποτελεί προνόμιο μόνο των πολυτελών αυτοκινήτων, όπως συνέβαινε πριν από μερικά χρόνια. Πάντως, αν τύχει και βρεθείτε στη νέα γενιά C-Class και νιώθετε κάπως πιο άνετα στο εσωτερικό του αυτοκινήτου τότε να ξέρετε πως αυτό οφείλεται κατά ένα μεγάλο ποσοστό στον Dr. Oscar…
Δημοσιευμένο στο περιοδικό RAM (Σεπτέμβριος 2007)