ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

HFO 1234yf: Το φρέον δολοφόνος!

W204 2-Zonenklima 021

Το HFO 1234yf (τετραφθοροπροπένιο)  είναι το νέο ψυκτικό μέσο που κυκλοφορεί ήδη στα νέας παραγωγής οχήματα βάσει υποχρεωτικής οδηγίας από την Ε.Ε.

HFO 1234yf refrigerants (6)Αν και υπήρξαν πολλές αντιδράσεις από τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες λόγω επικινδυνότητας  -ίσως να γνωρίζετε μεγάλο δικαστικό αγώνα της Mercedes- και παρόλο που αρκετές εταιρίες δεν ήθελαν να το χρησιμοποιούν στα συστήματα κλιματισμού των οχημάτων τους, το HFO 1234yf έγινε τελικά υποχρεωτικό από την Ευρωπαϊκή ένωση. Πρόκειται για ένα  φιλικό προς το περιβάλλον αέριο καθώς ο δείκτης παγκόσμιας θέρμανσης GWP είναι στο 4 (σε αντίθεση με το R134a  που είναι στο 1430). O δείκτης καταστροφής στοιβάδας του όζοντος είναι και στα δύο αέρια μηδέν. Τι σημαίνουν όμως αυτοί οι δείκτες;

GWP: Global Warming Potential. Το φαινόμενο του θερμοκηπίου προκύπτει από το χαρακτηριστικό κάποιων συστατικών της ατμόσφαιρας να αντανακλούν πίσω προς τη Γη τη θερμότητα που ακτινοβολείται από τη Γη στο διάστημα. Με αυτό τον τρόπο η θερμότητα που η γη θα έστελνε προς το διάστημα παραμένει στη γη με όλα τα κακά επακόλουθα.

ODP: Ozone Depletion Potential. Δείκτης καταστροφής στοιβάδας του όζοντος . Η καταστροφή της στοιβάδας του όζοντος προκαλείται κυρίως από τη καταλυτική δράση του χλωρίου και του βρωμίου όταν αυτά είναι συστατικά κάποιων χημικών ενώσεων και τα  οποία διασπούν τα μόρια του όζοντος (Ο3).

Ωστόσο, τι το κακό όμως έχει το HFO-1234yf  που το κάνει τόσο επικίνδυνο;

HFO 1234yf refrigerants (1)Το HFO-1234yf  αν και είναι φιλικό στο περιβάλλον είναι εξαιρετικά εύφλεκτο. Το πραγματικό πρόβλημα βέβαια  δεν είναι η ευφλεκτότητα ή η χημική  αντιδραστικότητα γιατί στο αυτοκίνητο έχουμε συνηθίσει να ασχολούμαστε με επικίνδυνες ουσίες, όπως βενζίνη, υγρά φρένων ή οξύ μπαταρίας. Το πραγματικό πρόβλημα προκύπτει όταν το HFO-1234yf καεί. Με την καύση του το HFO-1234yf μετατρέπεται σε Υδροφθορικό οξύ ή Υδροφθόριο όπως λέγεται. Η αντίδραση της καύσης του HFO-1234yf είναι η: CF3CFCH2 + 2.5 O2 → 2 CO2 + 2 HF + COF2.

Το Υδροφθόριο θεωρείται κατά τους διεθνείς οργανισμούς ένα ύπουλο δηλητήριο το οποίο αν έρθει σε επαφή με τα μάτια ή το δέρμα επιφέρει ανεπανόρθωτες βλάβες. Σε περίπτωση εισπνοής του Υδροφθορίου ή αερολυμάτων Υδροφθορικού οξέος δημιουργούνται εγκαύματα στο αναπνευστικό σύστημα με όλες τις συνέπειες αυτών.

Πρόσφατα το Γερμανικό περιοδικό Auto Bild έκανε ένα πείραμα που άφησε όλους του εμπλεκόμενους άφωνους. Σε έναν απομονωμένο χώρο τοποθέτησαν το κεφάλι από ένα γουρούνι που προμηθεύτηκαν από ένα  σφαγείο και το ψέκασαν με 10 γραμμάρια  Υδροφθόριο. Ποιο ήταν το αποτέλεσμα;

HFO 1234yf refrigerants (4)Μετά από μια σύντομη έκθεση στα δέκα γραμμάρια αέριο Υδροφθόριο, το δέρμα μέσα σε μισή ώρα γίνεται σκούρο γκρι, τα μάτια γίνονται νεφελώδη γαλακτώδη. «Το γκρι χρώμα είναι ένα σημάδι ότι το Υδροφθορικό οξύ που εγχέεται στο δέρμα και αντιδρά με τον ιστό», δήλωσε ο επικεφαλής του πειράματος. Αν το γουρούνι ήταν  ζωντανό, θα ήταν σήμερα πολύ αργά για να βοηθηθεί. Έτσι, όλα τα αποτελέσματα των δοκιμών μιλούν από μόνα τους: Η χρήση HFO-1234yf στον αυτόματο κλιματισμό είναι επικίνδυνη.

HFO 1234yf refrigerants (5)Ένα άλλο σημαντικό πρόβλημα που προκύπτει από το νέο HFO-1234yf  είναι η ιδιαίτερα υψηλή τιμή του κάτι που η κατασκευάστρια εταιρεία δικαιολόγησε ως «κόστος ανάπτυξης». Το μέσο κόστος ανά κιλό είναι περίπου στα 150-200€ και απαιτούνται ειδικά μηχανήματα συντήρησης καθώς δεν επιτρέπεται η μίξη του με άλλο αέριο. Τα αυτοκίνητα φέρουν ειδικές βαλβίδες  ελέγχου ώστε να αποφευχθεί  η ακούσια μίξη των αερίων στο συνεργείο.

HFO 1234yf refrigerants (3)Στην Αυστραλία για πολλά χρόνια ως υποκατάστατο του R134a χρησιμοποιούνται  φθηνοί  υδρογονάνθρακες όπως προπάνιο και  γεμίζονται χωρίς προηγούμενη μετατροπή σε παλαιές εγκαταστάσεις. Το οικονομικό όφελος για τον πελάτη θα ήταν ιδιαίτερα σημαντικό καθώς το προπάνιο κοστίζει  ανά κιλό  λιγότερο από ένα ευρώ. Εσείς τι άποψη έχετε επί του θέματος;

Δημήτρης Κωσταρέλος

To μεράκι του είναι να εκπαιδεύει κόσμο στην τεχνολογία οχημάτων στο "Ε-STC - Κέντρο Τεχνικής Εκπαίδευσης και Υποστήριξης". Δώσε του ένα αυτοκίνητο και στο λύνει σε... χρόνο dt!

ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΣ;

Σχόλια

  1. και ολα αυτα γτ?γτεχουμε δεσει κομπο οτι ισχυει ο κατωθι ισχυρισμος?? : ”GWP:Global
    Warming Potential. Το φαινόμενο του θερμοκηπίου προκύπτει από το
    χαρακτηριστικό κάποιων συστατικών της ατμόσφαιρας να αντανακλούν πίσω
    προς τη Γη τη θερμότητα που ακτινοβολείται από τη Γη στο διάστημα. Με
    αυτό τον τρόπο η θερμότητα που η γη θα έστελνε προς το διάστημα
    παραμένει στη γη με όλα τα κακά επακόλουθα.”
    ελεος πια. το διοξειδιο ειναι ΖΩΗ για τον πλανητη.ξερετε ποιο ειναι το νο1 αεριο θερμοκηπιου για την γη (ΟΧΙ ΤΗΝ ΑΦΡΟΔΙΤΗ)?? ΟΙ ΥΔΡΑΤΜΟΙ ΤΗΣ ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΑΣ. το διοξειδιο ειναι το 0,02% της ατμοσφαιρας ειναι δυνατον?τοσο πολτο τον εγκεφαλο η προπαγανδα 30 χρονια τωρα?
    5 διαφορετκοι ποσταρατε.ΚΑΝΕΙΣ ΔΕΝ ΤΟ ΒΛΕΠΕΙ?

  2. Για να ζητήσει κάποιος την άποψη του κοινού για ένα θέμα θα πρέπει πρώτα να του παρουσιάσει όλα τα δεδομένα. Το παραπάνω άρθρο δεν κάνει κάτι τέτοιο, ενώ ασχολείται την άνοιξη του 2015 με ζητήματα που προέκυψαν και μας απασχόλησαν το Φθινόπωρο του 2012, είναι “outdated”, βρίθει ανακριβειών, χρησιμοποιεί αντιεπιστημονικά δεδομένα (“πείραμα” του περιοδικού auto bild έλεος) και καταλήγει φυσικά σε αυθαίρετα συμπεράσματα όπως αυτό

    “Έτσι, όλα τα αποτελέσματα των δοκιμών μιλούν από μόνα τους: Η χρήση HFO-1234yf στον αυτόματο κλιματισμό είναι επικίνδυνη”

    Πρώτα από όλα, ποιά ευρωπαϊκή ένωση έκανε υποχρεωτικό το HFO-1234yf; Η απάντηση είναι πως ουδέποτε η Ε.Ε έκανε το HFO-1234yf υποχρεωτικό. Η Ε.Ε θέσπισε κανόνες (Directive 2006/40/EC) βάση των οποίων από το 2011 και μετά οι αυτοκινητοβιομηχανίες έπρεπε να εξοπλίζουν τα οχήματά τους με συστήματα κλιματισμού το ψυκτικό μέσο των οποίων θα είχε GWP μικρότερο του 150. Επειδή έως το 2011 ήταν εξαιρετικά δύσκολο να επιτευχθεί η ύπαρξη πλήρως λειτουργικών συστημάτων με τα νέα δεδομένα η δεσμευτική ημερομηνία παρατάθηκε για την 1/1/2013 και κάπου εκεί άρχισε η ιστορία. Να σημειωθεί πως από 1/1/2017 και μετά κανένα όχημα στην Ε.Ε δεν θα βγαίνει με “ψυκτικό” που θα έχει GWP>150.
    Με βάση την οδηγία της Ε.Ε, από το 2007 η Honeywell και η DuPont δουλεύουν από κοινού για την ανάπτυξη ενός μέσου ως αντικαταστάτη του r134a. Καταλήγουν στο HFO-1234yf και ξεκινούν στην συνέχεια οι δοκιμές για χρήση στην αυτοκινητοβιομηχανία. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες με την σειρά τους τρέχουν μια σειρά δοκιμών και ελέγχων μέσω της SAE international, σε αυτά τα προγράμματα συμμετείχαν κανονικά ΚΑΙ οι 3 μεγάλοι της Γερμανίας Daimler (Mercedes), VW, BMW. Φτάνουμε στο 2012, έχει προηγηθεί μια 5ετία επενδύσεων, ερευνών και δοκιμών για το HFO-1234yf ώστε να είναι μέσα στα χρονοδιαγράμματα για την 1/1/2013 και κάπου εκεί οι επικεφαλείς της Honeywell δηλώνουν πως η παραγωγή HFO-1234yf αναμένεται να τρέξει από το ‘β 6μηνο του 2012 και πέρα. Τέλη Σεπτεμβρίου λοιπόν του ίδιου χρόνου και ενώ ο όμιλος Daimler συμμετείχε στο κοινό πρόγραμμα με τις υπόλοιπες αυτοκινητοβιομηχανίες δηλώνει πως έκανε ένα δικό του crash test στο οποίο διαπιστώθηκε ότι το HFO-1234yf δημιούργησε πυρκαγιά και από τότε το απορρίπτει. Όταν όλοι οι υπόλοιποι ζήτησαν τα αποτελέσματα και τις μεθόδους που χρησιμοποίησε η Mercedes το μόνο που έλαβαν τους επόμενους μήνες έως και τον Δεκέμβριο του 2012 ήταν οι διαρροές στον Γερμανικό τύπο διάφορων “πειραμάτων¨ όπως το παραπάνω βίντεο. Τελικά το 2013 μάθαμε πως δεν έγινε κανένα crash test αλλά κάποιες δοκιμές ανάφλεξης (τις οποίες όλοι οι άλλοι κρίνουν μη ρεαλιστικές ) η Sae σε επόμενες μετρήσεις και εκθέσεις δηλώνει πως είναι 20.000 φορές πιθανότερο να πεθάνει κάποιος από συντριβή αεροπλάνου παρά από φωτιά σε όχημα η οποία να έχει προκληθεί κατόπιν διαρροής και ανάφλεξης HFO-1234yf.
    Μετά τον Σεπτέμβριο του 2012 και τους ισχυρισμούς της Mercedes την ακολούθησαν η VW και η BMW (χωρίς ποτέ να έχουν κάνει κάποιες δικές τους δοκιμές, φαίνεται πως της έχουν τυφλή εμπιστοσύνη παρά το γεγονός πως είναι ανταγωνιστής τους) οι οποίες παρέα αποχώρησαν και από το πρόγραμμα της SAE και έκτοτε απορρίπτουν το HFO-1234yf. Η Mercedes είναι η μόνη που αρνήθηκε πεισματικά να εγκαταλείψει το r134a και γι’ αυτό είχε και δικαστικές διαμάχες διότι το 2013 η Γαλλία αρνήθηκε να δώσει έγκριση σε νέα οχήματα της Mercedes που δεν συμμορφώνονταν με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία. Στις συστάσεις για συμμόρφωση που της έχουν κάνει τα όργανα της Ε.Ε είχε την υποστήριξη της Γερμανικής κυβέρνησης (όλοι έχουμε καταλάβει πως Γερμανική κυβέρνηση = Γερμανοί βιομήχανοι) και έκτοτε μιλάμε για συστάσεις προς την Γερμανία η οποία δεν νομίζω πως έχει συμμορφωθεί ακόμη. Δεν ξέρω τι έγινε μετά την τελευταία 2μηνη διορία που της είχε δώσει η Κομισιόν στις 25/09/2014.
    Όλοι οι άλλοι κατασκευαστές δεν εξέφρασαν καμία αντίρρηση για την χρήση του HFO-1234yf σε αντίθεση με όσα αναγράφονται στην εισαγωγή του άρθρου. Daimler και VW είναι οι μόνοι που έχουν εκφράσει έντονες αντιδράσεις και δηλώνουν πως θέλουν να αναπτύξουν δικά τους συστήματα με χρήση CO2 (καληνύχτα λέω εγώ). GM, Fiat, Toyota, Honda, Renault, Hyundai, Ford, Jaguar Land Rover, Mazda, PSA Peugeot Citroen κ.α δεν νομίζω πως ενδιαφέρονται λιγότερο για την ασφάλεια των επιβατών.
    Δεν είναι θέμα ασφάλειας, με πρόσχημα την ασφάλεια κάποιοι κάνουν τις πολιτικές τους απλά τα πράγματα.
    Οι μετρήσεις από το 2013 και μετά δείχνουν πως το HFO-1234yf έχει GWP μικρότερο της μονάδας (και όχι 4) οικολογικότερο και από το CO2 που είναι η βάση 1. Για μελετήστε και την εξίσωση καύσης του CH2FCF3 (ναι του r134a που χρησιμοποιούσαμε έως σήμερα) να μας πείτε τί αποτελέσματα δίνει. Επίσης έχουμε υδροφθόριο (HF) και μάλιστα όπως έδειξαν και όλες οι μετρήσεις – πειράματα καύσης στις ίδιες ακριβώς ποσότητες με τις περιπτώσεις καύσης του HFO-1234yf. Άρα το HF είναι άλλη μια ακόμη φθηνή δικαιολογία και γι’ αυτό δεν την χρησιμοποίησε ιδιαίτερα η Mercedes στους ισχυρισμούς της.
    Επίσης όταν κάνουμε λόγο για καύση μιλάμε για συγκεκριμένες ποσότητες καύσιμης ύλης, με συγκεκριμένες ποσότητες οξυγόνου (αέρα) που μας δίνουν συγκεκριμένες ποσότητες προϊόντων καύσης. Ο ισχυρισμός το HFO-1234yf καίγεται και μετατρέπεται σε HF είναι ανακριβής και παραπλανητικός.
    Το κόστος του HFO-1234yf είναι φυσικό πως θα πέσει αρκετά με την πάροδο του χρόνου και την σταδιακή αντικατάσταση στην αγορά του r134a. Το ίδιο είχε συμβεί με το νέο r134a σε σχέση με το παλιό και φθηνότερο R12 το οποίο μετά το τέλος της παραγωγής του όμως το 1995 απέκτησε “τιμή χρυσού”. Στην Ελλάδα όπου και να πας για θέματα συντήρησης αυτοκινήτου χρυσάφι θα το πληρώσεις και ειδικά εάν δεν είσαι πολύ καλός γνώστης του αντικειμένου, θα κληθείς να πληρώσεις και για πράγματα που δεν χρειάζονται. Έχει πληρώσει κόσμος και κοσμάκης για ανταλλακτικά τα οποία όμως δεν έλυσαν το πρόβλημα. Με τα a/c ειδικά έχω ακούσει και δει απίστευτα πράγματα.

  3. Είναι προφανές ότι στην εποχή μας δεν υπάρχουν άλυτα τεχνικά προβλήματα. It’s all about cost. Αυτός είναι ο λόγος που σκούζουν οι εταιρείες. Από εκεί και πέρα οτιδήποτε εφαρμόζεται προς το καλύτερο του περιβάλλοντος θα έπρεπε όλοι να ήμασταν υπέρ. Θεωρώ επίσης αυτονόητο ότι θα πρέπει να αυστηροποιηθούν και οι προδιαγραφές και οι έλεγχοι εκ μέρους της ΕΕ σε αυτοκίνητα που προέρχονται από χαμηλού επιπέδου κατασκευαστές (βλέπε Κίνα Ινδία κλπ) και χρησιμοποιούν τέτοιου τύπου χημικές ενώσεις…

  4. Και το προπάνιο και το ισοβουτανιο (παλιοτερα) οπως ολοι γνωριζουμε ειναι και αυτο εξαιρετικα ευλεκτο ψυκτικο υγρο,βλεπε “γκαζακια” “mapgaz”κλπ. Ποιο παλιά είχαμε το R-12(πριν το R-134a) δοκίμασε κάποιος να τα “κάψει” για να δούμε τα αποτελέσματα?(Μερικοί λόγω δουλειάς ξέρουμε τα αποτελεσματα…).Πάντα θα υπάρχουν κίνδυνοι σε ότι χημικό χρησιμοποιούμε καθημερινά. Πλάκα έχει να τα γράφουν αυτά τα κείμενα και καπνιστες…εισπνέοντας μερικές δεκάδες κυβικών εκατοστών δηλητηρίου καθημερινα..Ποιος ο λογος να αντιδρουμε στο συγκεκριμενο “ψυκτικο”υγρό?

    1. Καλησπέρα,

      Το πρόβλημα στην καύση του χημικού δεν είναι η εφλεκτικότητα και η δημιουργία φλόγας. Όλα τα υλικά καίγονται. Το πρόβλημα είναι τι θα συμβεί όταν το όχημα πάρει φωτιά και υπάρξει διαρροή από τις σωληνώσεις. Το ψυκτικό μέσο σε επαφή με φλόγα καίγεται. Σε αυτή τη περίπτωση παράγεται Υδροφθόριο το οποίο είναι εξαιρετικά επικίνδυνο. Όταν ο οδηγός βρεθεί σε μια δύσκολη περίπτωση που το όχημά του έχει πυρκαγιά στο κινητήρα και συγχρόνως οι σωλήνες του κλιματιστικού παρουσιάσουν διαρροή, θα εισπνεύσει αυτός και όσοι προσπαθήσουν να σβήσουν την πυρκαγιά το επικίνδυνο Υδροφθόριο.

      Ένα επίσης μεγάλο μειονέκτημα είναι και η τιμή του που απαγορεύει στον οδηγό την σωστή συντήρηση του συστήματος κλιματισμού. Για σκέψου να χρειαστεί να αντικαταστήσεις το φρέον και να σου ζητήσουν 200€ μόνο για το ψυκτικό;;

      Best regards
      Dimitris Kostarelos

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!