Καθώς το όνομα «8» επιστρέφει αύριο σε ειδική εκδήλωση ως πρωτότυπο (και σε ένα χρόνο περίπου στην παραγωγή) στην γκάμα της ΒΜW, καλό θα ήταν να θυμηθούμε ένα από τα πιο ιδιαίτερα αλλά και παρεξηγημένα αυτοκίνητα της γερμανικής εταιρίας…
Η πρώτη 8άρα η οποία ήταν στην παραγωγή για μία περίπου δεκαετία, από το 1989 έως και το 1999 παραμένει ακόμα και σήμερα μία ξεχωριστή σελίδα στην ιστορία της BMW, όντας ένα αυτοκίνητο που χαρακτήρισε την εποχή του αλλά παράλληλα δίχασε και τους φανατικούς φίλους της εταιρίας.
Από την πρώτη στιγμή της παρουσίασής της αποτέλεσε την ναυαρχίδα της εταιρίας, πάνω και από την σειρά 7, ενώ μέσα στην πορεία των χρόνων κατάφερε να παραμείνει μία μοναδική περίπτωση στην εξέλιξη της εταιρίας, που χρειάστηκε να περάσουν 18 ολόκληρα χρόνια για να επανέλθει στην γκάμα της ΒMW (τουλάχιστον ως όνομα). Η εξέλιξή της ξεκίνησε το 1984 και η πρώτη της εμφάνιση έγινε τον Σεπτέμβριο του 1989 στην Φρανκφούρτη (ναι υπήρχε ακόμα το Τείχος και, ναι, έχουν περάσει κοντά 28 χρόνια από τότε!…).
Η πρώτη εκδοχή της ήταν η 850i η οποία κόστιζε πάνω από κοντά στα 100.000 ευρώ εκείνη την εποχή, καθιστώντας την ένα από τα πιο ακριβά μοντέλα της εταιρίας. Το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό της ήταν ο V12 κινητήρας, των 5 λίτρων, ο οποίος συνδυαζόταν είτε με ένα αυτόματο 4τάχυτο κιβώτιο είτε -κάτι πρωτοποριακό για εκείνη την εποχή- με ένα χειροκίνητο 6 σχέσεων. Η απόδοση του κινητήρα ήταν στους 300 ίππους και οι επιδόσεις εξαιρετικές για εκείνη την εποχή, με το 0-100 να γίνεται σε 6,8 δευτερόλεπτα.
Τεχνολογίες που σήμερα θεωρούμε δεδομένες, όπως το ESP, το ΑSR, το ABS, ρυθμιζόμενη ανάρτηση, και πολλές ακόμα, οι οποίες συνδυάζονταν με κορυφαία ποιότητα στο εσωτερικό και ένα πρωτοφανές πακέτο εξοπλισμού που περιελάβανε εκτός των άλλων πλήρεις ηλεκτρικές ευκολίες (ακόμα και το τιμόνι ήταν ηλεκτρικά ρυθμιζόμενο), έναν υπολογιστή ταξιδίου, και πολλά ακόμα. Υπήρχε και κινητό τηλέφωνο ενσωματωμένο στο υποβραχιόνιο, κάτι που εκείνη την εποχή έκανε τα πρώτα βήματα στην αυτοκίνηση και μόνο στις ταινίες του Χόλυγουντ μπορούσε κανείς να δει και να φανταστεί το μέλλον (αν μπορούσε να φανταστεί κανείς που θα φτάναμε στις μέρες μας).
Οι πρώτες εντυπώσεις από την οδήγηση της 8άρας άφηναν ανάμεικτα αισθήματα στους δοκιμαστές και τους δημοσιογράφους. Από τη μια το αυτοκίνητο ήταν πανέμορφο και πρωτοποριακό για την εποχή του, από την άλλη όμως το μεγάλο βάρος (λόγω και όλου αυτού του εξοπλισμού) δεν το άφηναν να ξεδιπλώσει όλο το σπορ ταπεραμέντο του. Παράλληλα στοιχεία όπως το πολύ αργό αυτόματο κιβώτιο αλλά και η απόκριση από το πεντάλ του γκαζιού είχαν κατηγορηθεί για έλλειψη αμεσότητας, ενώ δεν άργησαν και οι πρώτες γκρίνιες για βλάβες στο πολύπλοκο ηλεκτρικό σύστημα και για αστικούς μύθους μαστόρων σε συνεργεία της εταιρίας που δεν ήθελαν να δουν στην ράμπα τους μια προβληματική 8άρα.
Η κορύφωση της 8άρας έγινε με την 850 CSi η οποία βγήκε υπό την επίβλεψη του M-Division το οποίο είχε απορρίψει οριστικά την παραγωγή μιας Μ8, παρά το γεγονός ότι είχε φτιαχτεί ένα πρωτότυπο το οποίο παραμένει ένα από τα καλύτερα κρυμμένα μυστικά της εταιρίας. Μάλιστα πολλοί υποστηρίζουν ότι οι μηχανικοί του M-Division δεν έδωσαν το ΟΚ για μια Μ8 γιατί το αυτοκίνητο εξ’ αρχής ήταν περισσότερο στραμμένο σε ένα μεγάλο Τourer παρά σε ένα μοντέλο που θα μπορούσε να προσφέρει καθαρόαιμες σπορ συγκινήσεις.
Βελτιωμένα ήταν και τα φρένα με νέους δίσκους και δαγκάνες, το 6τάχυτο κιβώτιο απέκτησε πιο στιβαρούς μηχανισμούς (και ήταν πλέον η μόνη επιλογή για την συγκεκριμένη έκδοση) ενώ τα ψυγεία για το λάδι και το νερό μεγάλωσαν για καλύτερη ψύξη. Αισθητές ήταν και οι βελτιώσεις στο σαλόνι, με νέα δερμάτινα καθίσματα, ακόμα πιο πλούσιο εξοπλισμό και κορυφαία ποιότητα. Οι επιδόσεις πήραν και αυτές μία “ανάσα” με το 0-100 να έρχεται στα 5,8 δευτερόλεπτα και την τελική ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 250 χλμ/ώρα (χωρίς κόφτη άγγιζε τα 290 χλμ/ώρα).
Κοιτάζοντας σήμερα την 850 CSi (μέσα και από το όμορφο video που παραθέτουμε) δεν μπορούμε παρά να μην επισημάνουμε ότι πέρα από την νοσταλγία και την όποια διάθεση εξωραϊσμού του παρελθόντος, η 8άρα των 90’s είναι ένα modern classic που παραμένει ελκυστικό και με τον δικό του τρόπο ένα αυτοκίνητο εστέτ. Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο με πολύ φανατικούς φίλους (μεταξύ αυτών και ο υπογράφων) αλλά και με εξίσου φανατικούς “εχθρούς”, οι οποίοι φτάνουν να την χαρακτηρίζουν ως ένα από τα μεγαλύτερα λάθη που έχουν κάνει οι Βαυαροί.