Στην περιοχή η οποία συνδέθηκε όσο καμία άλλη με την Αναγέννηση, εκεί όπου ιδρύθηκε το πρώτο πανεπιστήμιο του κόσμου και έδρασαν μερικές από τις μεγαλύτερες επιστημονικές και καλλιτεχνικές ιδιοφυίες όλων των εποχών, χτυπά μέχρι και σήμερα η καρδιά της Ιταλικής αγωνιστικής αυτοκίνησης…
Στην πόλη Ίμολα, λίγο μετά τον δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο τέσσερεις τοπικοί θιασώτες των αγώνων μοτοσυκλέτας, οι Campagnoli, Colinelli, Montevecchi και Vighi θα προωθούσαν την ιδέα της δημιουργίας ενός αγωνιστικού σιρκουί, εμπνευσμένοι από την κατασκευή του καινούργιου δρόμου που οδηγούσε από την Αιμιλία οδό στην πόλη του Κοντριγκάνο. Η σταδιακή ένωση του με άλλους γειτονικούς επαρχιακούς δρόμους θα έδινε την πρώτη αριστερόστροφη κλειστή διαδρομή στις όχθες του ποταμού Σαντέρνο. Τα θεμέλια των αρχικών υποτυπωδών εγκαταστάσεων θα έμπαιναν το 1950 παρουσία του ιδιοκτήτη μιας από τις τοπικές εταιρίες κατασκευής σπορ αυτοκινήτων που άκουγε στο όνομα Enzo Ferrari. Το αποτέλεσμα τρία χρόνια αργότερα θα ήταν μια από τις πιο όμορφες και συνάμα μοιραίες πίστες στην ιστορία του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Επίσημη ονομασία της “Autodromo Enzo e Dino Ferrari” ή αλλιώς Ίμολα.
Στην αρχική της χάραξη, θα βρει κανείς σχεδόν όλα τα είδη των στροφών. Την υπερταχεία Tamburello που μοιάζει να βγήκε από τμήμα κάποιου οβάλ σιρκουί καθώς και την εξίσου επικίνδυνη καμπή Villeneuve λίγο πριν το φρενάρισμα για την αργή ανηφορική Tosa. Ακολουθούν η ταχύτατη τυφλή κατηφορική Piratella, το πολύ αργό τμήμα δίπλα από το πάρκο Acque Minerali στην έξοδο του οποίου μπορούσε κάποιος να αισθανθεί την επιτάχυνση των μονοθεσίων σε όλο της το μεγαλείο, το σικέιν Variante Alta, οι δύο Rivazza με τους tifosi στο βάθος να δημιουργούν εκπληκτική ατμόσφαιρα κάθε χρονιά και τέλος η Variante Bassa. Ένας γύρος που μπορούσε να κατακτηθεί μόνο από πολύ ικανούς αλλά και γενναίους πιλότους.
Ο πρώτος επίσημος αγώνας Formula 1 που διεξήχθη εκεί ήταν το 1980 με την επωνυμία «Ιταλικό Grand Prix», αντικαθιστώντας την Μόντσα. Η επιστροφή, όμως, του Λομβαρδικού σιρκουί την επόμενη χρονιά ανάγκασε τους διοργανωτές να αναζητήσουν καινούργια επωνυμία με τη λύση να δίνεται από τον όμιλο αυτοκινήτου στο γειτονικό κρατίδιο του Αγίου Μαρίνου. Έκτοτε οι αγώνες θα διεξάγονταν εκεί ως «Grand Prix του Αγίου Μαρίνου». Πολλοί εξ αυτών έμειναν στην ιστορία είτε λόγω της εξέλιξής τους είτε λόγω άλλων περιστατικών που καθόρισαν την πορεία της σεζόν αλλά σε μερικές περιπτώσεις και του σπορ.
Χαρακτηριστικά σιρκουί
Με μια πιο «πεζή» θεώρηση της πίστας, στη μορφή που είχε από το 1973 ως το 1994, αυτό που γίνεται αμέσως αντιληπτό είναι το πόσο απαιτητική διαδρομή υπήρξε τόσο για οδηγούς όσο και για μονοθέσια. Μία από τις τρεις αριστερόστροφες πίστες του πρωταθλήματος, είχε στη χάραξή της 14 αριστερές και 9 δεξιές στροφές. Οι πολλές ευθείες της καθιστούσαν την επιλογή set-up χαμηλού αεροδυναμικού φορτίου μονόδρομο γεγονός που με τη σειρά του έκανε το πέρασμα από την ταχύτατη Piratella αλλά και από τις πιο αργές στροφές της διαδρομής, εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση. Η κατανάλωση καυσίμου ήταν άλλος ένας πονοκέφαλος για τις ομάδες λόγω της υπερταχείας φύσης του σιρκουί και ο αγώνας του 1986 δε θα αποτελούσε εξαίρεση. Ο γύρος είχε μήκος 5,040 χιλιόμετρα και η καρό σημαία έπεφτε μετά από 60 περάσματα.
Κατατακτήριες δοκιμές
«Φαβορί; Δε νομίζω ότι υφίσταται κάτι τέτοιο σε αυτό το grid». Έτσι απάντησε ο Senna μετά την εξασφάλιση της τρίτης συνεχόμενης του pole στη σεζόν όταν ερωτήθηκε αναλόγως στη συνέντευξη τύπου. Όπως και στην Ισπανία ο Βραζιλιάνος είχε πετύχει τον καλύτερο χρόνο του ήδη από την Παρασκευή-χρόνο που κανείς δε θα μπορούσε να πλησιάσει την επόμενη μέρα. Οι δύο Williams των Piquet και Mansell επανέλαβαν τις επιδόσεις της Jerez, με τις McLaren, όμως να χωρίζονται από την Ferrari του Alboreto στην πέμπτη θέση. Οι Ferrari θα σημείωναν τις υψηλότερες τελικές πριν το φρενάρισμα για την Tosa με του Johansson συγκεκριμένα να ξεπερνά κατά τι τα 324 χλμ/ώρα. Η ιπποδύναμη ήταν παρούσα στον Tipo 032· παρόντα, όμως, ήταν και τα προβλήματα της F1/86 στις αργές στροφές και στα φρένα. Ο Prost που είχε βρεθεί 4ος δήλωνε αισιόδοξος για τον αγώνα.
Αγώνας
Στον 5ο γύρο η δεύτερη θέση θα άλλαζε χέρια με τον Rosberg να προσπερνά τον ομόσταβλο του μετά την Tamburello. Εν τω μεταξύ ο Piquet βρισκόταν ήδη 5 δευτερόλεπτα μπροστά από τις McLaren ενώ είχε γίνει εμφανές ότι η άλλη Williams δύσκολα θα συνέχιζε τον αγώνα. Με τον 10ο γύρο να έχει συμπληρωθεί η κατάταξη ήταν: Piquet-Rosberg-Prost-Senna-Alboreto και Arnoux. Με τον 11ο γύρο σε εξέλιξη θα είχαμε και τις σημαντικότερες εγκαταλείψεις του αγώνα. Το ρουλεμάν του πίσω δεξιού τροχού στην 98T του Senna θα παρέδιδε το πνεύμα (όπως είχε συμβεί 2 γύρους νωρίτερα και με του Dumfries) ενώ στην έξοδο της δεύτερης Rivazza ο αγώνας του Mansell θα λάμβανε οριστικά τέλος.
Στον 28ο γύρο μόλις έξι δέκατα χώριζαν πλέον τους δύο πρώτους με τον Rosberg να επιχειρεί το προσπέρασμα ανεπιτυχώς στην κεντρική ευθεία. Με την ολοκλήρωσή του ο Piquet θα έμπαινε στα pits για αλλαγή ελαστικών που θα κρατούσε πάνω από 13 δευτερόλεπτα. Ήταν η σειρά του Prost να ανεβάσει το ρυθμό του. Μέσα σε ένα γύρο εξαφάνισε τα 2 δευτερόλεπτα που τον χώριζαν από τον Rosberg και μπήκε για το δικό του pit stop που κράτησε μόλις 8,6 δευτερόλεπτα. Θα έβγαινε 7 δευτερόλεπτα μπροστά από τον Piquet, κάνοντας και τα ταχύτερα περάσματα στον 31ο και τον 32ο γύρο. Τότε ήταν που και ο Rosberg θα σταματούσε για ελαστικά. Ο πίσω αριστερός τροχός άργησε να βγει και ο χρόνος παραμονής του ήταν 14,8 δευτερόλεπτα. Ο Prost θα έπαιρνε την πρωτοπορία στον 33ο γύρο, 9 δευτερόλεπτα μπροστά από τον Φιλανδό-3 παραπάνω από τη διαφορά που είχαν τα pit stops τους.
Βγαίνοντας για τελευταία φορά από τη Rivazza ο κινητήρας της Porsche σχεδόν έσβησε καθώς φάνηκε ότι τα 195 λίτρα βενζίνης στο ντεπόζιτο και της άλλης McLaren είχαν τελειώσει. Ο Γάλλος άρχισε να στρίβει το τιμόνι απότομα δεξιά-αριστερά ώστε να πέσουν και οι τελευταίες σταγόνες στην αντλία καυσίμου. Ο κινητήρας ζωντάνεψε ξανά στη Variante Bassa και ο Prost θα περνούσε τη γραμμή του τερματισμού βασανιστικά αργά για να σταματήσει ακριβώς στην έξοδο των pits. Πίσω του ο Berger που είχε δεχτεί ήδη γύρο δε θα τον προσπερνούσε ώστε να εξασφαλίσει την τρίτη θέση ενώ ο Piquet θα τερμάτιζε δεύτερος έχοντας αρκετά καύσιμα για να ολοκληρώσει άλλον έναν γύρο τουλάχιστον. Όσο για τους tifosi, θα έπαιρναν παρηγοριά από την 4η θέση του Johansson σε έναν αγώνα όπου η δόξα ανήκε εξολοκλήρου στον Prost.
