PINEDΔΟΚΙΜΕΣ

Fiat 500e Icon (42 kWh) [test drive]

Το πασίγνωστο «πεντακοσαράκι» περνά σε ένα νέο κεφάλαιο παντρεύοντας ιδανικά το ρετρό του στιλ με την ηλεκτροκινητικότητα.   

Η μοίρα για κάθε μία από τις προηγούμενες δύο γενιές του Fiat 500 ήταν να γράψει ιστορία στην παγκόσμια αυτοκίνηση. Το 1957 το πρώτο «500αράκι» έδωσε πνοή και λόγο ύπαρξης στη Fiat, το 2007 η δεύτερη γενιά επαναπροσδιόρισε τον όρο «στιλάτο αυτοκίνητο πόλης», και η τρίτη γενιά με το αμιγώς ηλεκτρικό 500e είναι αδύνατο να ξεφύγει από το πεπρωμένο της επιτυχίας.

Βλέπετε, στο πέρασμα του χρόνου λίγα είναι τα μοντέλα που γράφουν πραγματικά ιστορία και μένουν ανεξίτηλα χαραγμένα στην καρδιά του αγοραστικού κοινού. Αν μάλιστα βγάλουμε από την εξίσωση τα πανάκριβα αυτοκίνητα που έγιναν αγαπητά και για τις επιδόσεις τους ή τα μπόλικα «άλογα» τους, τότε τα αγαπημένα mainstream μοντέλα μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού.

Ανάμεσα τους δε γίνεται να απουσιάζει το Fiat 500, το μικρό αυτοκίνητο πόλης που αναβίωσε το 2007 βάζοντας τη λέξη «στυλ» δίπλα στον ορισμό του «μικρού αυτοκινήτου πόλης». Και μάλιστα έκανε τον όρο αυτό ξαφνικά να είναι πιο σημαντικός από άλλους, μαζί με άλλους, όπως «οικονομία καυσίμου» και «πρακτικότητα». Βλέπετε… ο κόσμος το αγάπησε τόσο πολύ που μέσα σε πολύ μικρό διάστημα τα μεγάλα αστικά κέντρα γέμισαν με 500αράκια. Και πέρασε αρκετός καιρός ώσπου να τα συνηθίσεις και να μη γυρνάς πλέον το βλέμμα προς το μέρος τους. Τουλάχιστον, όχι όπως την πρώτη φορά που το αντίκρυσες…

Η συνήθεια αυτή επανήλθε με την έλευση της τρίτης γενιάς του ιταλικού μικρού, με την βασική… λεπτομέρεια της ύπαρξης ηλεκτρικής έκδοσης. Για την ακρίβεια, πρόκειται για το πρώτο μοντέλο της Fiat που λειτουργεί αποκλειστικά με ηλεκτροκινητήρα, γεγονός που από μόνο του αρκεί για να μείνει στην ιστορία και αυτή η γενιά του 500.

Το 500e (ή 500 Electric αν προτιμάτε) πετυχαίνει κάτι που δεν είναι εύκολο, και το credit ανήκει στη σχεδιαστική ομάδα της Fiat. Καταφέρνει να διατηρεί την ταυτότητα του 500 όπως την γνωρίζουμε (κοιτάζοντας το αντιλαμβάνεσαι από μακριά ότι πρόκειται για εκείνο), αλλάζοντας όμως σχεδόν σε όλα του τα σημεία προς την κατεύθυνση του εκσυγχρονισμού. Επιβλητικό τόσο το λογότυπο «500» στη μάσκα του ηλεκτρικού Fiat, όσο και τα φωτιστικά σώματα που νοητά συνεχίζουν τον κυκλικό τους σχεδιασμό και το καπό, δημιουργώντας έτσι ένα κομψό εμπρός μέρος.

Οι κυψελωτοί αεραγωγοί του ηλεκτροκινητήρα καταλαμβάνουν μεγάλο μέρος πάνω από τον εμπρός προφυλακτήρα, ενώ τα δύο νεύρα στο καπό αφήνουν τη δική τους σπορ πινελιά. Στο πλάι δε γίνεται να μην προσέξεις τις 17άρες εντυπωσιακές ζάντες αλουμινίου (16άρες στη βασική έκδοση) και το ανάγλυφο φωτιστικό του φλας ανάμεσα στο καπό και το αμάξωμα. Το λογότυπο 500 κυριαρχεί γενικότερα, και το βλέπουμε με μεγαλύτερη συχνότητα από αυτό της μάρκας. Για την ακρίβεια, διακρίνεται μονάχα το πίσω μέρος στο κέντρο της πόρτας του χώρου αποσκευών, ενώ χαμηλότερα και δεξιά το logo «500» κάνει παιχνίδι με το e (electric) στη θέση του δεύτερου μηδέν.

Αξίζει να σημειώσουμε πως στην γενικότερη κομψότητα του 500e είναι αρωγός το Glacier Blue χρώμα της έκδοσης του μοντέλου δοκιμής μας, χρωματισμός που κυριαρχεί και στο εσωτερικό του ιταλικού μικρού. Εκεί συναντάμε φυσικά και τον hi-tech χαρακτήρα της τρίτης γενιάς, με πλήρως ψηφιακό πίνακα οργάνων (με δεκάδες ενδείξεις και επιλογές) και την οθόνη αλά tablet 10,25 ιντσών και υψηλής ποιότητας τόσο στην αφή όσο και στην ευκρίνεια. Τόσο από εκεί, όσο και από τον πίνακα οργάνων μπορείς να βλέπεις κάθε στιγμή την αυτονομία, τη στιγμιαία κατανάλωση kWh και τον τρόπο που ανακτά ή ξοδεύει ενέργεια το ηλεκτρικό σύστημα.

Οι χώροι είναι ελαφρώς βελτιωμένοι για τους επιβάτες, και αυτό οφείλεται τόσο στο αυξημένο μήκος (+6,1 εκ.), μεταξόνιο (2,322 μέτρα) φάρδος (+0,56 εκ.), όσο και στην απουσία τούνελ/κονσόλας ανάμεσα στον οδηγό και το συνοδηγό (o χώρος αποσκευών παρέμεινε αμετάβλητος στα 185 λίτρα). Το αυτόματο κιβώτιο μονής σχέσης ελέγχεται από πλήκτρα στο ταμπλό, εκεί που κάποτε υπήρχαν τα πλήκτρα για τα ηλεκτρικά παράθυρα. Αυτά ελέγχονται (ευτυχώς) από τις πόρτες και δίπλα τους θα δείτε ότι η χειρολαβή είναι ηλεκτρική και ανοίγει την πόρτα με ένα πάτημα, ενώ σε περίπτωση ανάγκης υπάρχει χαμηλά και διακριτικά μία επιπλέον παραδοσιακή χειρολαβή.

Γενικότερα το στυλ, η ποιότητα των υλικών και ο hi-tech χαρακτήρας περισσεύουν στο 500e. Μην πείτε όμως πως αυτό δεν είναι κάτι που δεν περιμένατε από ένα μοντέλο στο οποίο η Fiat έχει δώσει τόσο μεγάλη προσοχή. Εκεί που οι εκπλήξεις είναι ακόμη μεγαλύτερες και ουσιώδεις είναι στον ηλεκτρικό χαρακτήρα του μικρού EV πόλης. Κάτω από τα καθίσματα έχει τοποθετηθεί μπαταρία ιόντων λιθίου, εξελιγμένη από την Harman Samsung, ενώ ο ηλεκτροκινητήρας μόνιμου μαγνήτη είναι υδρόψυκτος και τοποθετημένος εμπρός στην θέση που ξέραμε και τον θερμικό κινητήρα.

Το ηλεκτρικό 500 διατίθεται σε δύο εκδόσεις, με χωρητικότητα 23,8 kWh (95 PS) ή 42 kWh (118 PS) με θεωρητική αυτονομία 180 και 320 χλμ., αντίστοιχα. Στην πράξη, η έκδοση της δοκιμής μας (42 kWh) έχει αυτονομία 260 χλμ. που κρίνονται επαρκέστατα για τις ανάγκες της αστικής μετακίνησης. Μάλιστα, ο αριθμός αυτός επιτυγχάνεται στην ρύθμιση Normal που δεν στερείται επιδόσεων, ενώ υπάρχουν ακόμη οι επιλογές Range και Sherpa. Η διαφορά είναι πως με το Range μπορείς να οδηγήσεις μόνο με το πεντάλ του γκαζιού (κάθε φορά που το αφήνεις το 500αράκι επιβραδύνει απότομα σα να πατάς φρένο), και με την επιλογή Sherpa, όταν η μπαταρία έχει μικρή αυτονομία, απενεργοποιεί τον κλιματισμό και περιορίζει ηλεκτρονικά την τελική ταχύτητα στα 80 χλμ./ώρα.

Στην ουσία, οι δύο αυτές επιλογές οδήγησης απαιτούν κάποια εξοικείωση και δεν βοηθούν στην οδηγική απόλαυση, πράγμα που συμβαίνει στη Normal. Το 500e αποδίδει 118 ίππους και 220 Nm ροπής άμεσα και με τρόπο που θυμίζει… Abarth. Για να έχετε μια αίσθηση, τα 0-100 χλμ./ώρα έρχονται σε 9 δευτερόλεπτα, τη στιγμή που το βενζινοκίνητο 500αρακι των 69 ίππων χρειάζεται 12,9 δευτερόλεπτα για την ίδια διαδικασία. Η τελική ταχύτητα βέβαια περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 150 χλμ./ώρα (γιατί να πας παραπάνω;), ενώ το χαμηλό κέντρο βάρους (+300 κιλά για το 500e) βοηθά στην… καρτίστικη συμπεριφορά σε διαδρομές με στροφές.

Σίγουρα, σε περίπτωση που ο οδηγός έχει… rock διάθεση, η αυτονομία πέφτει κάτω από τα 260 χλμ., η αλήθεια όμως είναι ότι η ζημιά είναι μικρή ως και αμελητέα για την τσέπη. Συγκεκριμένα, 42 kWh (με εντελώς άδεια μπαταρία μέχρι την πλήρη φόρτιση) μεταφράζονται σε 3,5 ευρώ στο λογαριασμό της ΔΕΗ και 2,5 ευρώ αν διαθέτετε νυχτερινό τιμολόγιο. Ένα ευρώ δηλαδή για 100 χλμ. που διανύουμε με το 500e, αριθμός που κάνει το ιταλικό μικρό να είναι ένα από τα πλέον οικονομικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα της αγοράς. Η πλήρη φόρτιση από 0% στο 100% διαρκεί 15 ώρες περίπου σε απλή οικιακή πρίζα 2,3 kW, 4 ώρες και 15 λεπτά σε wallbox 11 kW, ενώ σε ταχυφορτιστή DC 85 kW μπορούμε να έχουμε το 85% της ενέργειας μέσα σε 35’.

Καλά όλα αυτά, αλλά θα πει κανείς πως τα ηλεκτρικά κοστίζουν αρκετά. Ή μήπως όχι και τόσο; Το 500e ξεκινά από 19.970€ για την έκδοση 23,8 kW (τιμή δίχως την επιδότηση στα 24.290€), ενώ η πληρέστερη και από πλευράς εξοπλισμού αλλά και με μεγαλύτερη αυτονομία έκδοση της δοκιμής μας ζητάει 23.735€ (28.300€ δίχως την επιδότηση). Ποσό μεν που δεν είναι χαμηλό, ωστόσο κυμαίνεται στο φάσμα του λογικού όταν μιλάμε για ένα ηλεκτρικό μοντέλο που ζητάει λίγα στην καθημερινή μετακίνηση και προσφέρει πολλά σε θέματα style (μέχρι και ο τεχνητός ήχος είναι εμπνευσμένος από μουσική του Nino Rota), επιδόσεων και οικονομίας.

Περισσότερες δοκιμές μοντέλων FIAT

Fiat 500e 42kWh 118 PS – Τεχνικα χαρακτηριστικα
ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΡΟΩΣΗΣ
Τύπος, τροφοδοσία Σύγχρονος κινητήρας μόνιμου μαγνήτη
Μέγιστη ισχύς, ροπή 87 kW (118 PS), 220 Nm
Θέση Στον εμπρός άξονα, εγκάρσια
Μπαταρία Λιθίου – ιόντων (li-on) 42 kWh, 11 kW (on-board charger), υγρόψυκτη
Θέση Στο κέντρο και κάτω από το δάπεδο
Χρόνος φόρτισης Σε οικιακό δίκτυο: 15,5 ώρες
Σε Wallbox (11 kW): 4 ώρες και 15’
Μέγιστη φόρτιση AC: 11 kW, μέγιστη ταχυφορτιστή DC: 85 kW σε 35 λεπτά
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,0 sec
Τελική ταχύτητα 150 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Εργοστασιακή WLTP, Μέση δοκιμής 12,1 kWh/100 km, 13,2 kWh/100 km
Εργοστασιακή αυτονομία 320 km (WLTP)
Χωρητικότητα μπαταρίας 42 kWh (37,3 net)
Αυτονομία (βάση της κατανάλωσης δοκιμής) 250-260 km
ΕΚΠΟΜΠΗ ΡΥΠΩΝ
Προδιαγραφή
Εκπομπή CO2 0 g/km
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Κίνηση Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο Αυτόματο 1 σχέσης
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Εμπρός/πίσω Γόνατα ΜacPherson / Ημιάκαμπτος άξονας
ΦΡΕΝΑ
Εμπρός/πίσω Αεριζόμενοι δίσκοι / ταμπούρα
ΤΡΟΧΟΙ
Τύπος ελαστικών, διάσταση Continental EcoContact 6, 205/55 R17
ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ
Διάταξη/υποβοήθηση Κρεμαγιέρα με ηλεκτρική υποβοήθηση
ΑΜΑΞΩΜΑ
Μήκος x πλάτος x ύψος 3.632 × 1.683 × 1.527 mm
Μετατρόχιο (εμπρός/πίσω) – / – mm
Μεταξόνιο 2.322 mm
Χώρος αποσκευών 185 lt
Απόβαρο 1.440 kg
Τιμή πώλησης βασικής έκδοσης μοντέλου δοκιμής: από 28.300€ (24.290€ η βασική έκδοση, τιμές δίχως την επιδότηση και προσφορές)

Νίκος Βαϊλακάκης

O Νίκος μπορεί να είναι από τα πιο πρόσφατα μέλη στην ομάδα, αλλά διαθέτει πολυετή εμπειρία ως δημοσιογράφος από παλιά. Ακόμη και πριν δημιουργηθεί το caroto.gr!

ΑΥΤΟ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΕΣ;

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Close

Σας αρέσει το caroto;

Η διαφήμιση μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να καλλιεργούμε το caroto που διαβάζετε καθημερινά. Μία μικρή υποστήριξη θα ήταν να απενεργοποιήσετε το πρόγραμμα αποκλεισμού διαφημίσεων AdBlock. Το caroto team σας ευχαριστεί!