Πως λειτουργεί ο ανεφοδιασμός στην Formula E

Για πρώτη φορά μετά από επτά χρόνια, τα pit stop επιστρέφουν στη Formula E, αλλά αυτή τη φορά όχι για αλλαγή μονοθεσίου. Αντίθετα, οι οδηγοί θα μπαίνουν στα pits για ταχυφόρτιση, αξιοποιώντας ένα σύστημα 600 kW, το οποίο υπόσχεται να προσθέσει ενέργεια 3,85 kWh σε μόλις 30 δευτερόλεπτα.

Η ιδέα της ταχυφόρτισης στη Formula E δεν είναι καινούργια. Οι πρώτες δοκιμές ξεκίνησαν το 2022, ωστόσο το σύστημα παρουσίαζε πολλά προβλήματα αξιοπιστίας, ιδιαίτερα με το module της Fortescue Zero (πρώην WAE), που είναι υπεύθυνη για την προμήθεια των μπαταριών.

Μετά από αρκετές βελτιώσεις και εντατικές δοκιμές, το σύστημα εγκρίθηκε, με τις τελευταίες δοκιμές στο Μεξικό να πείθουν τη FIA ότι τα προβλήματα είχαν επιλυθεί.

Η διαδικασία είναι σχετικά απλή: ένας μηχανικός δίνει το σήμα στον οδηγό, ενώ δύο άλλοι τοποθετούν το καλώδιο φόρτισης στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου. Η συνολική στάση στα pit διαρκεί 34 δευτερόλεπτα, με τους οδηγούς να πρέπει να φρενάρουν σωστά στη ζώνη εισόδου και να εκκινήσουν άμεσα μετά τη φόρτιση.

Αν και η διάρκεια της στάσης είναι σταθερή, ο χρόνος που θα κερδηθεί ή θα χαθεί εξαρτάται κυρίως από τον ίδιο τον οδηγό, καθώς η είσοδος και η έξοδος από τα pit μπορούν να διαφέρουν από μισό έως τρία δευτερόλεπτα.

Ένα σημαντικό ζήτημα που προκύπτει είναι τι θα συμβεί αν το σύστημα φόρτισης ενός αυτοκινήτου παρουσιάσει βλάβη. Σύμφωνα με τη FIA, σε τέτοιες περιπτώσεις θα υπάρχει εφεδρική μονάδα φόρτισης, η οποία θα ενεργοποιείται μόνο αν η αποτυχία του αρχικού συστήματος είναι αποδεδειγμένα τεχνική. Αν το πρόβλημα είναι από πλευράς ομάδας, τότε η διαδικασία πρέπει να επαναληφθεί μέχρι να ολοκληρωθεί σωστά.

Η νέα τεχνολογία θα εφαρμόζεται κυρίως στο δεύτερο αγώνα κάθε αγωνιστικού Σαββατοκύριακου, με τη FIA να καθορίζει το παράθυρο φόρτισης για κάθε αγώνα. Στη Σαουδική Αραβία, για παράδειγμα, οι οδηγοί θα πρέπει να εισέλθουν στα pit για φόρτιση όταν η κατάσταση φόρτισης της μπαταρίας τους (State of Charge – SoC) βρίσκεται μεταξύ 60% και 40%.

Αν και η εισαγωγή του pit-boost, όπως ονομάζεται πλέον το σύστημα ταχυφόρτισης, θεωρείται τεχνολογικά εντυπωσιακή, υπάρχει σκεπτικισμός για το αν ήταν πραγματικά απαραίτητη.

Οι τελευταίοι αγώνες της Formula E χαρακτηρίζονται ήδη από έντονο ανταγωνισμό και εντυπωσιακές μάχες στην πίστα. Το ερώτημα που τίθεται είναι αν η προσθήκη των ταχυφορτίσεων θα βελτιώσει το θέαμα ή αν πρόκειται απλώς για μια τεχνολογική διαφήμιση της ηλεκτροκίνησης.

@ Δείτε το πρόγραμμα και την βαθμολογία στην #F1

@ Δείτε το πρόγραμμα και την βαθμολογία στo #WRC
Exit mobile version