Το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC) είναι το κορυφαίο πρωτάθλημα αγώνων ράλι στον κόσμο, με εργοστασιακές ομάδες και κορυφαίους οδηγούς να διαγωνίζονται σε ακραίες συνθήκες. Ωστόσο, σε σύγκριση με τη Formula 1, οι οικονομικές απολαβές στο WRC είναι αισθητά χαμηλότερες. Από τις αμοιβές των οδηγών μέχρι τα έσοδα των ομάδων, το WRC έχει σημαντικές διαφορές σε σχέση με την κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Για όποιον όμως προτιμά περισσότερο τη διαδικτυακή ψυχαγωγία, μπορεί να απολαύσει παιχνίδια Froutakia.
Οι αμοιβές των οδηγών: Ποιοι πληρώνονται περισσότερο;
Σε αντίθεση με τη Formula 1, όπου οι αμοιβές φτάνουν τα 50 εκατ. ευρώ ετησίως για τους κορυφαίους πιλότους, οι οδηγοί του WRC έχουν σημαντικά χαμηλότερες απολαβές. Οι εργοστασιακοί οδηγοί των Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport και M-Sport Ford είναι αυτοί που κερδίζουν τα περισσότερα χρήματα.
Οι υψηλότερα αμειβόμενοι οδηγοί του WRC το 2024 είναι:
- Sébastien Ogier (Toyota) – Περίπου 5-7 εκατ. ευρώ
- Thierry Neuville (Hyundai) – Περίπου 3-5 εκατ. ευρώ
- Elfyn Evans (Toyota) – Περίπου 2-4 εκατ. ευρώ
- Ott Tänak (Hyundai) – Περίπου 3-4 εκατ. ευρώ
- Kalle Rovanperä (Toyota) – Περίπου 2-3 εκατ. ευρώ
Οι υπόλοιποι εργοστασιακοί οδηγοί βρίσκονται σε επίπεδα 1-2 εκατ. ευρώ, ενώ οι ιδιώτες και οδηγοί μικρότερων κατηγοριών συχνά πληρώνουν οι ίδιοι για να αγωνιστούν, αναζητώντας χορηγούς για να καλύψουν το κόστος συμμετοχής τους.
Τα έσοδα των ομάδων: Πόσο κερδίζουν οι κατασκευαστές;
Οι ομάδες του WRC έχουν πολύ μικρότερα έσοδα σε σύγκριση με τη Formula 1. Τα τηλεοπτικά δικαιώματα και οι χορηγίες αποφέρουν πολύ λιγότερα χρήματα, ενώ τα χρηματικά έπαθλα είναι ελάχιστα. Οι κατασκευαστές επενδύουν στο WRC κυρίως για λόγους προβολής και τεχνολογικής εξέλιξης, όχι για οικονομικό κέρδος.
Το 2024, οι μεγαλύτερες ομάδες είχαν τα εξής εκτιμώμενα έσοδα:
- Toyota Gazoo Racing – Περίπου 50-80 εκατ. ευρώ
- Hyundai Motorsport – Περίπου 40-70 εκατ. ευρώ
- M-Sport Ford – Περίπου 10-30 εκατ. ευρώ
Σε αντίθεση με τη Formula 1, όπου οι ομάδες λαμβάνουν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ από τη διοργάνωση, στο WRC το ποσό που διανέμεται είναι πολύ μικρότερο. Οι ομάδες βασίζονται κυρίως στις χορηγίες και στην υποστήριξη των κατασκευαστών.
Κόστος λειτουργίας και προϋπολογισμοί των ομάδων
Οι εργοστασιακές ομάδες του WRC λειτουργούν με προϋπολογισμούς που κυμαίνονται από 10 έως 50 εκατ. ευρώ ετησίως. Αυτό περιλαμβάνει το κόστος εξέλιξης των αγωνιστικών αυτοκινήτων, τη συντήρηση, τη μεταφορά, τους μηχανικούς, τους οδηγούς και τα logistics των αγώνων.
Για έναν ιδιώτη οδηγό που θέλει να συμμετάσχει σε πλήρη σεζόν του WRC, το κόστος μπορεί να φτάσει τα 1-5 εκατ. ευρώ, ανάλογα με το επίπεδο υποστήριξης από μια ομάδα.
Χορηγίες και εμπορικά δικαιώματα
Οι περισσότερες ομάδες βασίζονται σε χορηγούς για να εξασφαλίσουν τη χρηματοδότησή τους. Μεγάλες εταιρείες όπως η Red Bull, η Shell, η Castrol και η Pirelli υποστηρίζουν το WRC, αλλά τα ποσά που επενδύονται είναι πολύ χαμηλότερα από αυτά της Formula 1.
Οι τηλεοπτικές μεταδόσεις του WRC έχουν επίσης μικρότερο κοινό σε σχέση με τη Formula 1, γεγονός που επηρεάζει την εμπορική του αξία. Οι διοργανωτές προσπαθούν να αυξήσουν τη δημοτικότητα του πρωταθλήματος, αλλά το γεγονός ότι οι αγώνες διεξάγονται σε απομακρυσμένες τοποθεσίες μειώνει τη δυνατότητα προβολής.
Το WRC μπορεί να είναι λιγότερο προσοδοφόρο από τη Formula 1, αλλά παραμένει ένα από τα πιο απαιτητικά πρωταθλήματα στον κόσμο. Οι αμοιβές των οδηγών είναι πολύ χαμηλότερες και τα έσοδα των ομάδων περιορισμένα, αλλά το ενδιαφέρον των κατασκευαστών διατηρεί το πρωτάθλημα ζωντανό.