Από το 2027 ανεβαίνει αθόρυβα η τιμή σε πετρέλαιο και βενζίνη

Ένας νέος ευρωπαϊκός μηχανισμός τιμολόγησης CO₂ θα κάνει τα καύσιμα ακριβότερα, με έμμεσο τρόπο, ενισχύοντας παράλληλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Από την 1η Ιανουαρίου 2027, μια νέα ευρωπαϊκή ρύθμιση αναμένεται να αυξήσει σημαντικά την τιμή του πετρελαίου κίνησης και της βενζίνης, όχι μέσω άμεσης φορολόγησης αλλά μέσω του ανανεωμένου μηχανισμού εμπορίας εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Πρόκειται για την έναρξη ισχύος του «RCDE ΕΕ 2». Μιας νέας φάσης του «Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών», που αντικαθιστά την προηγούμενη νομοθεσία και επιβάλλει υψηλότερες χρεώσεις στους προμηθευτές καυσίμων για κάθε τόνο CO₂ που εκπέμπεται.

Παρότι η εφαρμογή αφορά κυρίως τους διανομείς καυσίμων και τις πετρελαϊκές εταιρείες, το κόστος θα μετακυλιστεί στην αντλία, δηλαδή στον τελικό καταναλωτή.

Για παράδειγμα, σήμερα, στη Γερμανία η επιβάρυνση από το ισχύον σύστημα αντιστοιχεί σε 14,7 λεπτά ανά λίτρο πετρελαίου και 13,2 λεπτά στη βενζίνη. Με τις νέες εκτιμήσεις να προβλέπουν αύξηση της τιμής του CO₂ στα 120 ευρώ ανά τόνο το 2027 (και ακόμη υψηλότερα μελλοντικά), το επιπλέον κόστος στα καύσιμα μπορεί να φτάσει και τα 30 λεπτά ανά λίτρο.

Το μέτρο αυτό δεν θεωρείται επίσημα φόρος, όμως στην πράξη λειτουργεί σαν τέτοιος, και θα πλήξει όλους όσοι εξακολουθούν να κινούνται με αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης. Η Ευρωπαϊκή Ένωση υπόσχεται ότι ένα ποσοστό των εσόδων (25%) θα επιστρέψει στους πολίτες μέσω του Ευρωπαϊκού Ταμείου για το Κλίμα, ενώ το υπόλοιπο (75%) θα διατεθεί στα κράτη-μέλη.

Ωστόσο, δεν έχει αποσαφηνιστεί πώς θα επιστραφούν αυτά τα ποσά στους οδηγούς ή αν θα χρησιμοποιηθούν για την επιδότηση «κοινωνικού leasing» ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όπως σχεδιάζεται ήδη σε χώρες όπως η Γαλλία.

Με φόντο τις διαρκώς αυξανόμενες τιμές ενέργειας και την αβεβαιότητα γύρω από τις κρατικές επιδοτήσεις, γίνεται σαφές ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποκτούν πλεονέκτημα έναντι των θερμικών, όχι μόνο περιβαλλοντικά αλλά και οικονομικά, μακροπρόθεσμα. Οι υβριδικές τεχνολογίες ίσως προσφέρουν μια ενδιάμεση λύση, ειδικά για όσους δεν έχουν ακόμη τις υποδομές για φόρτιση στο σπίτι ή στο γραφείο.

Όσοι λοιπόν σκέφτονται αγορά καινούριου αυτοκινήτου, καλούνται να λάβουν σοβαρά υπόψη αυτή την επερχόμενη αλλαγή. Η επιλογή κινητήρα δεν θα είναι απλώς θέμα κόστους αγοράς ή κατανάλωσης, αλλά και στρατηγική απόφαση για το τι θα κοστίζει περισσότερο στην καθημερινότητα τα επόμενα χρόνια.

Exit mobile version