Η ηλεκτροκίνηση έχει «εκδημοκρατίσει» την ισχύ, αλλά όχι το συναίσθημα. Οι παραδοσιακοί πελάτες των υπεραυτοκινήτων δεν πείθονται από τα νούμερα και απλώς δεν ενδιαφέρονται για τα ηλεκτρικά.
Η Pagani έχει καταφέρει να χτίσει μια μοναδική σχέση με το κοινό της. Μια μικρή ιταλική εταιρεία που πουλάει λιγότερα από 100 αυτοκίνητα τον χρόνο, σε πελάτες που ξέρουν τι αγοράζουν και γιατί. Κι όμως, όταν πρότεινε μια αμιγώς ηλεκτρική εκδοχή της Utopia στους εκλεκτούς της πελάτες, η απάντηση ήταν ξεκάθαρη: κανένα ενδιαφέρον.
Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της εταιρείας, Sebastian Berridi, το project είχε προχωρήσει αρκετά, με συμμετοχή και της Mercedes-AMG στην εξέλιξη. Παρά την τεχνική υποστήριξη, τις συνεργασίες και την πρόβλεψη για υψηλές επιδόσεις, το κοινό της Pagani απάντησε αρνητικά. Ούτε ένας πελάτης ή αντιπρόσωπος δεν έδειξε ενδιαφέρον για ένα ηλεκτρικό hypercar.
Η ακύρωση του project δεν είναι απλώς ένα εμπορικό βήμα. Είναι ένα ακόμα σημάδι μιας βαθύτερης τάσης: οι πελάτες των ακριβών, χειροποίητων υπεραυτοκινήτων δεν ζητούν περισσότερα kW ή καλύτερα νούμερα στην επιτάχυνση. Ζητούν εμπειρία. Ήχο, μυρωδιά, αίσθηση. Και αυτά δεν προσφέρονται – ακόμα – από τις μπαταρίες και τους ηλεκτροκινητήρες.
Δεν είναι μόνο η Pagani. Η Koenigsegg αναφέρει «εξαιρετικά χαμηλή ζήτηση» για ηλεκτρικά μοντέλα. Η Rimac δυσκολεύεται να πουλήσει τις Nevera, ενώ και άλλες εταιρείες όπως Ferrari, Lamborghini και Maserati είτε καθυστερούν είτε επανεξετάζουν τα ηλεκτρικά τους project.
Το πρόβλημα δεν είναι η τεχνολογία. Ένα Hyundai Ioniq 5 N ή ένα 6 N προσφέρει 650 ίππους, τετρακίνηση και «0-100» σε 3,4 δευτερόλεπτα, με λιγότερα από 70.000 ευρώ. Όταν τέτοιες επιδόσεις είναι διαθέσιμες μαζικά, τότε η ωμή ισχύς παύει να είναι πολυτέλεια – γίνεται απλώς αριθμός σε μια λίστα. Και όταν η ταχύτητα γίνεται προσιτή, τα hypercar χάνουν ένα βασικό στοιχείο της μοναδικότητάς τους.
Το ζητούμενο πλέον για τις εταιρείες που θέλουν να διατηρήσουν το κύρος και τη διαφορετικότητά τους είναι να προσφέρουν κάτι περισσότερο από επιδόσεις. Όπως είπε ο υπεύθυνος του project Corvette, Tony Roma, τα νούμερα δεν λένε πια πολλά – αυτό που μετρά είναι το πώς νιώθεις πίσω από το τιμόνι.
Και μέχρι σήμερα, μόνο ένας V κινητήρας μπορεί να κάνει κάποιον να νιώσει αυτό το «κάτι». Για τους ανθρώπους που αγοράζουν Pagani, αυτός ο κινητήρας δεν είναι μηχανή – είναι πολιτισμικό σύμβολο. Και όσο η ηλεκτροκίνηση δεν μπορεί να μεταφέρει αυτή την εμπειρία, θα παραμένει μακριά από τον κόσμο των υπεραυτοκινήτων.