Νέα πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής φέρνει στο προσκήνιο ένα δεύτερο κύμα απαγόρευσης θερμικών κινητήρων, αυτή τη φορά για εταιρικούς στόλους και εταιρείες ενοικίασης, με ορίζοντα εφαρμογής από το 2030 – Θα υποχρεούνται να χρησιμοποιούν μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της «Bild am Sonntag», η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ετοιμάζεται να καταθέσει πρόταση που θα απαγορεύει την ταξινόμηση νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2030, εφόσον προορίζονται για χρήση από εταιρείες ή για μίσθωση.
Αν εφαρμοστεί, η πρόταση θα επηρεάσει άμεσα περίπου το 60% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων στην ΕΕ, με δεδομένο ότι το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς καλύπτεται από εταιρικά αυτοκίνητα και στόλους ενοικίασης. Μόνο το 2024 ταξινομήθηκαν περίπου 10,6 εκατομμύρια νέα αυτοκίνητα στην ΕΕ, με τους ιδιώτες αγοραστές να αποτελούν τη μειοψηφία.
Η Επιτροπή έχει επιβεβαιώσει ότι η σχετική πρόταση βρίσκεται υπό προετοιμασία και αναμένεται να κατατεθεί στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο της ΕΕ μέχρι τα τέλη του καλοκαιριού. Η έγκρισή της, ωστόσο, μόνο βέβαιη δεν είναι, καθώς απαιτείται συναίνεση από τους υπουργούς των κρατών-μελών που είναι αρμόδιοι για τα αντίστοιχα χαρτοφυλάκια. Πηγές εντός ΕΕ εκτιμούν ότι οι πιθανότητες έγκρισης είναι περιορισμένες, κυρίως λόγω των πολιτικών και πρακτικών ενστάσεων από χώρες με χαμηλή διείσδυση ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Η πρόταση έχει ήδη προκαλέσει αντιδράσεις. Ο ευρωβουλευτής της CSU, Markus Ferber, κάλεσε την πρόεδρο της Κομισιόν Ursula von der Leyen να αποσύρει το σχέδιο, χαρακτηρίζοντάς το αποσυνδεδεμένο από την ευρωπαϊκή πραγματικότητα.
Στο ίδιο μήκος κύματος, ο επικεφαλής της Sixt, Nico Gabriel, προειδοποίησε ότι η εφαρμογή μιας τέτοιας απόφασης θα οδηγούσε σε σημαντικά προβλήματα για τον τουρισμό και την κινητικότητα, καθώς οι υποδομές φόρτισης σε πολλές περιοχές της Ευρώπης παραμένουν ανεπαρκείς.
Ο Gabriel σημείωσε επίσης ότι οι ελλείψεις σε σημεία φόρτισης και η υψηλή τιμή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα μπορούσαν να καταστήσουν τη μίσθωση απαγορευτική για πολλούς οδηγούς, ενώ οι τιμές των ενοικιαζόμενων οχημάτων ενδέχεται να αυξηθούν σημαντικά.
Παρά τις πολιτικές ενστάσεις, η Κομισιόν δείχνει αποφασισμένη να επιταχύνει τη μετάβαση στον εξηλεκτρισμό, με στοχευμένα μέτρα πέρα από τη γενική απαγόρευση των θερμικών κινητήρων από το 2035. Το κατά πόσο θα εφαρμοστεί τελικά το νέο μέτρο, μένει να φανεί το φθινόπωρο, οπότε και θα ξεκινήσει η επίσημη διαδικασία στα ευρωπαϊκά όργανα.