Hλεκτρικά αυτοκίνητα: Οι 10 μεγαλύτεροι μύθοι που δεν ισχύουν

Η τεχνολογία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχει προχωρήσει, όμως οι παρεξηγήσεις παραμένουν. Ξεκαθαρίζουμε ποιοι από τους πιο διαδεδομένους μύθους γύρω από τα EV ανήκουν πλέον στο παρελθόν.

Παρότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν εξελιχθεί ραγδαία την τελευταία δεκαετία, πολλοί οδηγοί εξακολουθούν να τα βλέπουν με δυσπιστία. Οι περισσότεροι φόβοι βασίζονται σε πληροφορίες που ήταν ίσως έγκυρες το 2015, αλλά δεν ανταποκρίνονται στη σημερινή πραγματικότητα. Ακολουθούν οι δέκα πιο διαδεδομένοι μύθοι – και γιατί δεν ισχύουν.

1. Οι μπαταρίες δεν κρατάνε – μετά από λίγα χρόνια το αυτοκίνητο είναι για πέταμα
Η πλειονότητα των κατασκευαστών προσφέρει 8ετή εγγύηση ότι η μπαταρία θα διατηρεί τουλάχιστον το 70–80% της χωρητικότητάς της. Ρεαλιστικά δεδομένα από χιλιάδες αυτοκίνητα δείχνουν ότι ακόμη και μετά από 300.000 km, η απόδοση παραμένει υψηλή.

2. Έχουν μικρή αυτονομία – πρέπει να φορτίζεις συνεχώς
Τα περισσότερα νέα μοντέλα προσφέρουν πραγματική αυτονομία πάνω από 400 km. Επιπλέον, στην πόλη η ανάκτηση ενέργειας βοηθά ώστε να ξεπερνούν τα θερμικά σε οικονομία. Για τους περισσότερους οδηγούς, μια πλήρης φόρτιση αρκεί για μέρες.

3. Είναι πολύ ακριβά
Η τιμή αγοράς παραμένει ελαφρώς υψηλότερη, αλλά το λειτουργικό κόστος είναι χαμηλότερο: μηδενικά τέλη, μικρή συντήρηση, φθηνότερη ενέργεια. Σε βάθος χρόνου, το ηλεκτρικό αποδεικνύεται πιο συμφέρον – ειδικά με τις υπάρχουσες επιδοτήσεις.

4. Κινδυνεύεις περισσότερο από φωτιά
Σύμφωνα με έρευνες ασφαλιστικών οργανισμών και αρχών οδικής ασφάλειας, τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν μικρότερο ποσοστό πυρκαγιάς από τα βενζινοκίνητα. Οι συστοιχίες μπαταριών διαθέτουν εξελιγμένα συστήματα παρακολούθησης και προστασίας.

5. Το χειμώνα δεν λειτουργούν σωστά
Η αυτονομία μειώνεται περίπου 20–30% λόγω θέρμανσης της καμπίνας και της μπαταρίας (ευτυχώς στη χώρα μας η χειμερινή περίοδος είναι σχετικά μικρή και οι θερμοκρασίες πιο ήπιες). Όμως αυτό ισχύει και για τα θερμικά (έστω και σε πολύ μικρότερο βαθμό), όπου ο χειμερινός κύκλος αυξάνει σημαντικά την κατανάλωση. Και ακόμη περισσότερο το καλοκαίρι όπου λειτουργεί ο κλιματισμός με μία επιβάρυνση κοντά στο 10-20%.

6. Οι πρώτες ύλες των μπαταριών είναι σπάνιες και προβληματικές
Το λίθιο, το νικέλιο και το κοβάλτιο είναι πράγματι κρίσιμες πρώτες ύλες, όμως η τεχνολογία εξελίσσεται ώστε να απαιτούνται όλο και μικρότερες ποσότητες. Επιπλέον, τα στοιχεία μπαταριών μπορούν να ανακυκλωθούν με υψηλό ποσοστό ανάκτησης υλικών.

7. Η παραγωγή τους μολύνει περισσότερο απ’ ό,τι στα θερμικά
Η παραγωγή μιας μπαταρίας έχει μεγαλύτερο CO₂ αποτύπωμα, αλλά αυτό «αντισταθμίζεται» γρήγορα. Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο γίνεται πιο οικολογικό από ένα αντίστοιχο βενζινοκίνητο μέσα στα πρώτα 20.000–60.000 km, ανάλογα με το πώς φορτίζεται. Επίσης, τόσο σε επίπεδο παραγωγής, όσο και σε τροφοδοσίας υπάρχει μία υψηλή ποσόστωση ενέργειας από ΑΠΕ.

8. Δεν μπορείς να το φορτίσεις όταν βρέχει – κινδυνεύεις
Οι υποδοχές φόρτισης και τα καλώδια είναι στεγανά και πιστοποιημένα. Αν υπάρξει πρόβλημα, ο φορτιστής διακόπτει αυτόματα τη λειτουργία. Δεν υπάρχει κίνδυνος ηλεκτροπληξίας.

9. Τελικά, μολύνουν μέσω των εργοστασίων ρεύματος
Ακόμη και με ρεύμα από λιγνίτη, τα ηλεκτρικά είναι πιο αποδοτικά από τα θερμικά. Καθώς το μείγμα ηλεκτροπαραγωγής γίνεται πιο «πράσινο», το πλεονέκτημα των EV αυξάνεται συνεχώς.

10. Δεν υπάρχουν αρκετοί φορτιστές – θα μείνεις στον δρόμο
Το δίκτυο φόρτισης αναπτύσσεται γρήγορα. Στην Ευρώπη υπάρχουν πλέον πάνω από 500.000 δημόσιοι φορτιστές. Στην Ελλάδα, παρότι η κάλυψη δεν είναι παντού ομοιόμορφη, οι αριθμοί ανεβαίνουν. Το 80% των φορτίσεων γίνεται πάντως στο σπίτι ή στη δουλειά.

Η ηλεκτροκίνηση έχει ωριμάσει, αλλά η δημόσια εικόνα της συχνά καθυστερεί να ακολουθήσει τις τεχνολογικές εξελίξεις. Οι περισσότεροι μύθοι στηρίζονται σε παρωχημένες αντιλήψεις ή μεμονωμένα περιστατικά. Η πραγματικότητα του 2025 είναι πολύ πιο κοντά σε ένα βιώσιμο και αποδοτικό μέλλον.

Exit mobile version