H γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία χαιρετίζει τη νέα εμπορική συμφωνία ΗΠΑ-ΕΕ, αλλά ζητούν διευκρινίσεις

Η συμφωνία μειώνει τους δασμούς εισαγωγής αυτοκινήτων στις ΗΠΑ από 27,5% σε 15%, προσφέροντας ανακούφιση αλλά και αβεβαιότητα στις ευρωπαϊκές εταιρείες.

Οι γερμανικές κατασκευάστριες εταιρίες εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για τη νέα εμπορική συμφωνία ανάμεσα στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία μειώνει τους δασμούς στα εισαγόμενα αυτοκίνητα από την Ευρώπη στις ΗΠΑ στο 15%, από το προηγούμενο 27,5%. Ωστόσο, ζητούν περαιτέρω διευκρινίσεις για τους όρους της συμφωνίας και προειδοποιούν για πιθανές επιπτώσεις στο κόστος και την ανταγωνιστικότητά τους.

Η Mercedes χαρακτήρισε τη συμφωνία ως «ανακούφιση για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία», ενώ κάλεσε για συνέχιση του διαλόγου ανάμεσα στην ΕΕ και τις ΗΠΑ με στόχο την περαιτέρω μείωση των εμπορικών φραγμών. Η Volkswagen δήλωσε ότι αναμένει σύντομα τις λεπτομέρειες της συμφωνίας, προσθέτοντας πως η προβλεψιμότητα που προσφέρει είναι σημαντική για τον κλάδο.

Η BMW, η Mercedes και άλλες ευρωπαϊκές κατασκευάστριες εκτιμάται πως θα έχουν όφελος περίπου 4 δισ. ευρώ σε ετήσια κέρδη από τη νέα ρύθμιση, σύμφωνα με ανάλυση του Bloomberg Intelligence. Επιπλέον, BMW και Mercedes επωφελούνται ήδη από εξαίρεση δασμών για περίπου 185.000 αυτοκίνητα που εξάγουν κάθε χρόνο από τα εργοστάσιά τους στις ΗΠΑ – κυρίως στο Spartanburg, όπου η BMW παράγει SUV μοντέλα με υψηλό περιθώριο κέρδους.

Σύμφωνα με τον αναλυτή Matthias Schmidt, πρόκειται για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα σε μια κατάσταση που έδειχνε να εξελίσσεται αρνητικά. «Οι CEO στη Γερμανία και τη Σουηδία μάλλον κοιμήθηκαν πιο ήσυχοι χθες το βράδυ», σχολίασε.

Παρ’ όλα αυτά, η πρόεδρος της VDA, Hildegard Mueller, σημείωσε ότι, ενώ η συμφωνία αποτρέπει περαιτέρω κλιμάκωση της εμπορικής διαμάχης, παραμένει επιβαρυντική για τις εταιρείες. «Ο δασμός 15% σημαίνει επιπλέον κόστος δισεκατομμυρίων ετησίως για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία», είπε, προσθέτοντας ότι η συμφωνία έρχεται σε μια περίοδο έντονων επενδύσεων στον εξηλεκτρισμό. Όπως τόνισε, «ο καθοριστικός παράγοντας θα είναι η δομή και η αξιοπιστία της συμφωνίας».

Η νέα ρύθμιση απέχει σημαντικά από τον προηγούμενο δασμό 2,5% που ίσχυε πριν την αύξηση που είχε επιβάλει η διοίκηση Trump, αναγκάζοντας τις εταιρείες να εξετάσουν εάν θα απορροφήσουν το κόστος, θα αυξήσουν τις τιμές ή θα μεταφέρουν περισσότερη παραγωγή στις ΗΠΑ.

Η Audi, που δεν διαθέτει εργοστάσιο στις ΗΠΑ, βρίσκεται σε πιο ευάλωτη θέση. Εκπρόσωποι της εταιρείας δήλωσαν ότι αξιολογούν ακόμη τις επιπτώσεις της συμφωνίας. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Audi εξετάζει το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσει εργοστάσια του Ομίλου Volkswagen στις ΗΠΑ για παραγωγή μοντέλων της. Αναμένεται να λάβει σχετική απόφαση μέσα στο έτος.

«Αν ο δασμός του 15% διατηρηθεί μακροπρόθεσμα, θα τοποθετήσει την Audi σε μειονεκτική θέση έναντι ανταγωνιστών με ισχυρή παρουσία παραγωγής στις ΗΠΑ», σχολίασε ο αναλυτής Fabio Hoelscher της Warburg Research.

Από την πλευρά τους, οι γερμανικές αντιπροσωπείες εκφράζουν ανησυχία για αύξηση των τιμών στην αγορά των ΗΠΑ. Ο πρόεδρος της ZDK, Thomas Peckruhn, ανέφερε ότι η νέα δομή δασμών αυξάνει το κόστος των γερμανικών αυτοκινήτων και επηρεάζει άμεσα τις στρατηγικές παραγωγής και μοντέλων.

«Αυτό που σήμερα παρουσιάζεται ως διπλωματική επιτυχία, στην πράξη καταλήγει να επιβαρύνει τον πελάτη, με λιγότερες επιλογές και υψηλότερες τιμές», είπε χαρακτηριστικά. Προειδοποίησε μάλιστα ότι τυχόν μείωση παραγωγής ή αποχώρηση εταιρειών από την αγορά των ΗΠΑ μπορεί να επηρεάσει αρνητικά και την ευρωπαϊκή αγορά, με αυξημένους χρόνους παράδοσης και περιορισμό διαθέσιμων μοντέλων.

Exit mobile version