Με εκτεταμένες ελεγχόμενες εκρήξεις, οι κινεζικές αρχές δημιούργησαν νέα οδική δίοδο μέσα από βουνό στην επαρχία Guizhou, στο πλαίσιο έργου που οδηγεί στην υπό κατασκευή γέφυρα Huajiang. H οποία θα είναι η ψηλότερη του κόσμου.
Σε μια εντυπωσιακή εφαρμογή μηχανικής και σχεδιασμού, οι κινεζικές αρχές επέλεξαν να «τεμαχίσουν» ένα ορεινό πέρασμα αντί να διανοίξουν σήραγγα, για να περάσει ο νέος αυτοκινητόδρομος Liuzhi–Anlong Expressway. Η χάραξη, συνολικού μήκους 152 χιλιομέτρων, θα συνδέσει απομακρυσμένες περιοχές της επαρχίας Guizhou με το εθνικό οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλών ταχυτήτων της Κίνας.
Κεντρικό στοιχείο του έργου αποτελεί η γέφυρα Huajiang Grand Canyon, η οποία όταν ολοκληρωθεί, θα έχει ύψος άνω των 600 μέτρων, καθιστώντας την ως την ψηλότερη γέφυρα παγκοσμίως.
Ωστόσο, πριν καν προσεγγίσει κανείς τη γέφυρα, ο ίδιος ο δρόμος παρουσιάζει μηχανικό ενδιαφέρον: αντί για υπόγεια διάνοιξη, οι μηχανικοί αποφάσισαν να ανατινάξουν έναν ορεινό όγκο, ανοίγοντας δρόμο ανάμεσα σε απόκρημνες πλευρές ύψους έως και 200 μέτρων.
Σύμφωνα με τις αρμόδιες αρχές, η απόφαση βασίστηκε σε γεωτεχνική μελέτη που έδειξε ότι η περιοχή αποτελείται από σταθερό πέτρωμα, ικανό να υποστηρίξει ελεγχόμενες εκρήξεις χωρίς κίνδυνο κατάρρευσης.
Με χρήση γεωτρήσεων, εκρηκτικών και βαρέως μηχανικού εξοπλισμού, η διάνοιξη πραγματοποιήθηκε σταδιακά μέσα σε αρκετούς μήνες. Για τη σταθεροποίηση των πρανών έχουν τοποθετηθεί μεταλλικά πλέγματα.
Η επιλογή αυτή επέτρεψε την πιο ευθεία χάραξη της διαδρομής, με μικρότερη διάρκεια κατασκευής σε σχέση με έναν τούνελ και ευκολότερη μελλοντική συντήρηση. Οι εικόνες που έχουν δημοσιοποιηθεί από κρατικούς φορείς και πρακτορεία, όπως το υπουργείο Εξωτερικών και το Xinhua, δείχνουν τη δραματική τομή μέσα στο βουνό, αποτυπώνοντας το μέγεθος και τη γεωμετρική ακρίβεια της επέμβασης.
Ο νέος αυτοκινητόδρομος αναμένεται να παραδοθεί εντός του 2025, μειώνοντας σημαντικά τον χρόνο ταξιδιού σε αυτή τη δύσβατη περιοχή. Σε ορισμένα τμήματα, η διαδρομή που διαρκούσε έως και τρεις ώρες, θα μπορεί πλέον να ολοκληρώνεται σε λιγότερο από 90 λεπτά.
Παρόμοιες τεχνικές έχουν χρησιμοποιηθεί και σε άλλες χώρες, όπως στη Νορβηγία όπου η διάνοιξη ορεινών μαζών με εκρήξεις είναι συνήθης πρακτική, ειδικά σε συνδυασμό με γέφυρες και σήραγγες. Στις ΗΠΑ, παρόμοιες λύσεις έχουν εφαρμοστεί σε μικρότερη κλίμακα, όπως στο Cumberland Gap στα Απαλάχια Όρη.
Ωστόσο, το όλο εγχείρημά δεν έγινε χωρίς αντιδράσεις. Περιβαλλοντικές οργανώσεις εκφράζουν ανησυχίες για το ευαίσθητο οικοσύστημα του τοπίου της Guizhou. Η διακοπή ολόκληρων ορεινών όγκων ενδέχεται να προκαλέσει ενίσχυση της διάβρωσης, κατακερματισμό ενδιαιτημάτων και παρεμπόδιση μετακίνησης ειδών. Μέχρι στιγμής, δεν έχουν δημοσιευτεί επίσημα μέτρα αντιστάθμισης ή περιβαλλοντικής αποκατάστασης.
