Μια αγγελία για κινητήρα Lamborghini Gallardo V10 μπορεί να δείχνει δελεαστική, όμως πριν επιλέξεις «αγορά», υπάρχουν αρκετά που πρέπει να υπολογίσεις.
Στο Aliexpress εμφανίστηκε κινητήρας V10 από Gallardo της περιόδου 2009–2014, δηλωμένος στους περίπου 560 ίππους (Gallardo LP560-4). Η τιμή των $58.658,86 αντιστοιχεί κατά προσέγγιση σε περίπου €54.000, χωρίς μεταφορικά, δασμούς και ΦΠΑ. Ακόμη και με συντηρητικό υπολογισμό, μόνο ο ΦΠΑ 24% ανεβάζει το ποσό κοντά στα €67.000, ενώ με δασμούς, μεταφορικά, ασφάλιση και έξοδα εκτελωνισμού το τελικό κόστος μπορεί να φτάσει αισίως προς ή και πάνω από τα €70.000.
Το πρώτο καμπανάκι έρχεται από τον πωλητή: λογαριασμός ενεργός μόλις από τον Ιούλιο 2025, χωρίς επαρκές ιστορικό πωλήσεων σε τόσο ακριβό και τεχνικά σύνθετο αντικείμενο. Σε τέτοιες περιπτώσεις η αξιοπιστία, η πραγματική κατάσταση του κινητήρα και η προέλευσή του δεν είναι δεδομένα.
Η αγγελία αναφέρει συμβατότητα με Aventador, Huracan και Urus, κάτι που είναι ανακριβές. Η Aventador χρησιμοποιεί V12 6,5 λίτρων, η Urus V8 4,0 biturbo, οπότε εξ ορισμού δεν υπάρχει συμβατότητα.
Μόνο Gallardo και Huracan έχουν V10 5,2 λίτρων, όμως οι διαφορές σε ηλεκτρονικά, καλωδιώσεις, αισθητήρες, περιφερειακά και βάσεις είναι τέτοιες που δεν μιλάμε για λύση «plug & play». Ακόμη και εντός της ίδιας γενιάς Gallardo υπάρχουν αλλαγές ανά έτος (ECU/immobilizer, χαρτογραφήσεις, περιφερειακά), που απαιτούν αντίστοιχα εξαρτήματα για να λειτουργήσει σωστά.
Πέρα από το τεχνικό κομμάτι, το ρίσκο αφορά και την αυθεντικότητα/κατάσταση. Χωρίς αποδεδειγμένο ιστορικό (αριθμός κινητήρα, VIN του αυτοκινήτου-δότη, έγγραφα κ.α.), υπάρχει πάντα το ενδεχόμενο να προέρχεται από τρακάρισμα με εσωτερικές βλάβες, από πλημμυρισμένο αυτοκίνητο ή ακόμα και να είναι απομίμηση. Τα τελευταία χρόνια έχουν καταγραφεί περιπτώσεις απομιμήσεων διάσημων κινητήρων με σοβαρές αστοχίες ποιότητας. Το να διαπιστώσεις τέτοια θέματα εκ των υστέρων είναι δύσκολο και ακριβό.
Αν παρ’ όλα αυτά κάποιος σκεφτεί σοβαρά την αγορά, τα ελάχιστα «πρέπει» πριν από οποιαδήποτε πληρωμή είναι: πλήρης ταυτοποίηση με καθαρές φωτογραφίες του αριθμού κινητήρα και των πινακίδων στοιχείων, έγγραφα προέλευσης και νόμιμης απόκτησης, βιντεοσκοπημένο cold start και λειτουργία πριν την αποξήλωση, μετρήσεις συμπίεσης και leak-down ανά κύλινδρο με υπογραφές τεχνικού, ενδοσκόπηση θαλάμων καύσης/κυλίνδρων, ανάλυση λαδιού για μέταλλα φθοράς, κατάσταση καλωδίωσης/αισθητήρων, παρουσία πλήρους παρελκόμενου (ECU, καλωδίωση, πεταλούδες, πολλαπλές εξαγωγής, αντλίες, βάσεις). Χωρίς αυτά, το ρίσκο πολλαπλασιάζεται.
Στην οικονομική πλευρά, πέρα από τη βασική τιμή, υπολογίζεις κούτα/παλέτα και ασφάλιση μεταφοράς, θαλάσσιο ή αεροπορικό ναύλο, έξοδα εκτελωνιστή, δασμούς (ανά κωδικό ΣΟ) και στη συνέχεια τον ελληνικό ΦΠΑ 24% επί της συνολικής δηλωμένης αξίας. Αν ο κινητήρας καταφθάσει με υγρά, μπορεί να υπάρξουν επιπλέον απαιτήσεις/καθυστερήσεις. Σε περίπτωση DOA ή κρυφού ελαττώματος, η επιστροφή ενός V10 δεν είναι πρακτική ούτε φθηνή και οι πλατφόρμες σπάνια καλύπτουν εγκατάσταση/ λειτουργικά ρίσκα τέτοιου μεγέθους.
Ακόμη και αν ο στόχος δεν είναι μετατροπή, αλλά μεταπώληση ή ανταλλακτικά, η ελληνική νομοθεσία για εγκατάσταση/μεταβολή χαρακτηριστικών σε αυτοκίνητο είναι αυστηρή. Αλλαγή κυβισμού/τύπου κινητήρα απαιτεί έγκριση από τη Διεύθυνση Μεταφορών, έλεγχο σε ΚΤΕΟ και συμμόρφωση με εκπομπές/ θόρυβο. Χωρίς επίσημα παραστατικά προέλευσης και τεχνικά στοιχεία, το project μπορεί να «κολλήσει» γραφειοκρατικά.
Το επιχείρημα ότι η τιμή είναι ευκαιρία δεν στέκει εύκολα, όταν στην οργανωμένη αγορά των ΗΠΑ/ ΕΕ βρίσκεις V10 Gallardo από αξιόπιστους διαλυτές/ ανταλλακτικά με ιστορικό και γραπτές εγγυήσεις σε συχνά χαμηλότερα ποσά, μαζί με σέρβις ιστορικό και δυνατότητα αυτοψίας. Μπορεί να μην είναι «φθηνά», όμως τουλάχιστον μειώνεις την αβεβαιότητα.
Συμπέρασμα; Η αγορά ενός εξωτικού κινητήρα μέσω πλατφόρμας μαζικού ηλεκτρονικού εμπορίου είναι γρίφος με πολλά άγνωστα. Χωρίς διαφάνεια προέλευσης, τεχνική τεκμηρίωση και ουσιαστικές εγγυήσεις, η «ευκαιρία» των περίπου €54.000 μπορεί να εξελιχθεί σε ακριβό λάθος. Αν κάποιος κυνηγά ένα V10 για Gallardo ή για project, ασφαλέστερη επιλογή είναι οι επώνυμες, εξειδικευμένες πηγές στην ΕΕ/ ΗΠΑ με δυνατότητα ελέγχου, σαφείς όρους επιστροφής και πραγματική υποστήριξη μετά την πώληση.
