Μια επιστημονική μελέτη παρερμηνεύθηκε, οδηγώντας σε λανθασμένα συμπεράσματα για την αντοχή των μπαταριών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Μια πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Nature έχει προκαλέσει μεγάλη παρανόηση γύρω από το πώς πρέπει να χρησιμοποιούνται τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ώστε να διατηρείται σε καλή κατάσταση η μπαταρία τους.
Το βασικό συμπέρασμα της έρευνας ήταν ότι η «δυναμική εκφόρτιση» -δηλαδή τα μεταβαλλόμενα φορτία όπως αυτά που συναντώνται στη χρήση στον πραγματικό κόσμο- μπορεί να ωφελήσει τη μακροζωία της μπαταρίας σε σχέση με τις σταθερές συνθήκες εργαστηρίου.
Όμως, αυτό παρερμηνεύτηκε από πολλούς (δυστυχώς και από εμάς) με λάθος τρόπο: ότι η γρήγορη ή «σπορ» οδήγηση ωφελεί την μπαταρία. Κάτι τέτοιο όχι μόνο δεν ισχύει, αλλά όπως επιβεβαιώνει και η εταιρεία διαγνωστικών μπαταριών Aviloo, οδηγεί στο ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα.
Η Aviloo, σε συνεργασία με το Auto Motor und Sport, δημοσίευσε δεδομένα από 402 ίδια EV που δοκιμάστηκαν στο δρόμο. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, η «ενθουσιώδης» οδήγηση αυξάνει σημαντικά την κατανάλωση ενέργειας, με αποτέλεσμα περισσότερους κύκλους φόρτισης, αυξημένο θερμικό φορτίο και τελικά ταχύτερη φθορά της μπαταρίας.
Όπως εξηγεί ο Nikolaus Mayerhofer από την Aviloo: «Αν οδηγείς αποδοτικά, εξοικονομείς περίπου 10% ενέργεια στη διάρκεια ζωής του αυτοκινήτου. Αυτό σημαίνει ότι τα 100.000 χιλιόμετρα με οικονομική οδήγηση αντιστοιχούν σε περίπου 110.000 χιλιόμετρα με επιθετικό στυλ οδήγησης, όσον αφορά το φορτίο στην μπαταρία».
Τι έδειξε πραγματικά η μελέτη
Η μελέτη του Nature δεν ανέφερε ότι η σπορ οδήγηση ωφελεί την μπαταρία, αλλά ότι τα τεστ εργαστηρίου με σταθερό ρεύμα εκφόρτισης είναι λιγότερο αντιπροσωπευτικά σε σχέση με τα δυναμικά προφίλ εκφόρτισης που συμβαίνουν στην καθημερινή χρήση.
Δηλαδή, οι μπαταρίες που υποβάλλονταν σε ρεαλιστικά φορτία (όπως αυτά που παράγονται με φρενάρισμα, επιτάχυνση, παύσεις κ.λπ.) παρουσίασαν μικρότερη γήρανση από αυτές που δούλευαν σε σταθερές συνθήκες.
Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι η επιθετική χρήση είναι ωφέλιμη – απλώς ότι η φυσιολογική καθημερινή μεταβολή είναι πιο «φιλική» από ένα μονότονο εργαστηριακό κύκλο.
Τι να αποφεύγεις για να προστατεύσεις την μπαταρία
Η Aviloo παραμένει σταθερή στις συμβουλές της προς τους ιδιοκτήτες EV:
- Απόφυγε την επιθετική οδήγηση, όχι μόνο για εξοικονόμηση ενέργειας αλλά και για να περιορίσεις τη φθορά της μπαταρίας.
- Προτίμησε αργή φόρτιση, όποτε αυτό είναι εφικτό. Η γρήγορη φόρτιση αυξάνει τη θερμοκρασία και επιβαρύνει τα στοιχεία της μπαταρίας.
- Μην φορτίζεις συστηματικά πάνω από το 80%, ειδικά αν δεν σκοπεύεις να οδηγήσεις αμέσως.
- Απόφυγε να αφήνεις το αυτοκίνητο παρκαρισμένο για μέρες με πλήρη φόρτιση, καθώς αυτό εντείνει τη χημική γήρανση.
Πάντα υπάρχουν εξαιρέσεις
Παρά τα παραπάνω, ορισμένες πραγματικές δοκιμές δείχνουν ότι κάποιες μπαταρίες αντέχουν περισσότερο από όσο πιστεύαμε. Σε μια πρόσφατη γερμανική μελέτη, ένα VW ID.3 που είχε φορτιστεί σχεδόν αποκλειστικά στο 100% και συχνά έμενε παρκαρισμένο πλήρως φορτισμένο, έχασε μόλις 13 χιλιόμετρα αυτονομίας μετά από 172.000 χιλιόμετρα (σε 4 χρόνια χρήσης). Φυσικά, πρόκειται για εξαίρεση και όχι για κανόνα.
Η παρερμηνεία της μελέτης δείχνει πόσο εύκολα μπορεί να δημιουργηθεί παραπληροφόρηση γύρω από την τεχνολογία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η σωστή χρήση και φόρτιση παραμένουν κρίσιμες για τη μακροχρόνια υγεία της μπαταρίας. Η αποδοτική οδήγηση, η αποφυγή υπερφόρτισης και η ελεγχόμενη χρήση γρήγορης φόρτισης εξακολουθούν να είναι οι πιο ασφαλείς τρόποι για να εξασφαλιστεί ότι η μπαταρία -και το ηλεκτρικό αυτοκίνητο συνολικά- θα διατηρήσουν την απόδοσή τους για πολλά χρόνια.
