Αρκετοί οδηγοί ηλεκτρικών πληρώνουν για αυτονομία που δεν χρησιμοποιούν

Μια νέα μελέτη δείχνει ότι οι περισσότεροι οδηγοί ηλεκτρικών αυτοκινήτων αξιοποιούν ελάχιστα τη διαθέσιμη αυτονομία, οδηγώντας σε σπατάλη χρημάτων και σε λανθασμένες αγοραστικές επιλογές.

Σύμφωνα με ανάλυση του αμερικανικού start-up Recurrent, που παρακολουθεί δεδομένα από περισσότερα από 40.000 συνδεδεμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στις ΗΠΑ, οι οδηγοί χρησιμοποιούν κατά μέσο όρο μόλις το 12,6% της συνολικής αυτονομίας του αυτοκινήτου τους σε καθημερινή βάση. Αυτό σημαίνει ότι το 87,4% της διαθέσιμης ενέργειας παραμένει αχρησιμοποίητο στις μπαταρίες, κάτι που θα επέτρεπε, θεωρητικά, μια μόνο φόρτιση την εβδομάδα.

Η τάση αυτή είναι πιο έντονη όσο αυξάνεται η διαθέσιμη αυτονομία. Για παράδειγμα, σε αυτοκίνητα με αυτονομία 604 έως 644 χιλιόμετρα, οι οδηγοί χρησιμοποιούν κατά μέσο όρο μόλις το 7,9% αυτής σε καθημερινή βάση. Αντίθετα, τα πιο περιορισμένης αυτονομίας μοντέλα (121 έως 161 χιλιόμετρα) φτάνουν σε ημερήσια χρήση το 22,8%.

Το φαινόμενο εξηγείται κυρίως από την ψυχολογική ανασφάλεια των καταναλωτών, τη λεγόμενη «αγωνία αυτονομίας». Πολλοί αγοράζουν ηλεκτρικά μοντέλα με μεγαλύτερες μπαταρίες προκειμένου να νιώθουν ασφαλείς, παρότι σπάνια καλύπτουν αποστάσεις που να δικαιολογούν αυτή την επιλογή. Και αυτό έχει κόστος.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του VW ID.3. Το βασικό μοντέλο με μπαταρία 52 kWh και αυτονομία 388 χιλιομέτρων ξεκινά από 33.330 ευρώ. Για να αποκτήσει κανείς μόλις 46 επιπλέον χιλιόμετρα αυτονομίας, θα πρέπει να επιλέξει το Pro μοντέλο με 59 kWh και τιμή 36.425 ευρώ – διαφορά άνω των 3.000 ευρώ. Η έκδοση Pro S, με την μεγαλύτερη μπαταρία των 79 kWh και 568 χιλιόμετρα αυτονομίας, φτάνει τα 44.030 ευρώ – δηλαδή σχεδόν 10.700 ευρώ περισσότερο από τη βασική έκδοση, για 180 χιλιόμετρα επιπλέον αυτονομίας, που συχνά μένει ανεκμετάλλευτη.

Παράλληλα, η μελέτη της Recurrent κατέγραψε ότι η «αγωνία αυτονομίας» μειώνεται σημαντικά μετά την αγορά ενός ηλεκτρικού. Ενώ πριν από την αγορά, το 48% των ερωτηθέντων εξέφραζε ανησυχία για την επάρκεια της αυτονομίας, το ποσοστό αυτό πέφτει στο 22% μετά από λίγους μήνες χρήσης, και μειώνεται ακόμα περισσότερο με τον χρόνο και την εμπειρία. Αυτό δείχνει ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν να καλύψουν επαρκώς τις καθημερινές ανάγκες μετακίνησης, παρά την αρχική επιφύλαξη, και υποδηλώνει ότι και η υποδομή φόρτισης, παρά την κριτική, επαρκεί για το μεγαλύτερο μέρος των αναγκών.

Η Recurrent καταλήγει ότι η τάση των κατασκευαστριών να προσφέρουν συνεχώς μεγαλύτερες αυτονομίες οδηγεί σε ακριβά, βαριά και ενεργοβόρα αυτοκίνητα, που όμως καλύπτουν ανάγκες που δεν υπάρχουν στην πράξη. Εκτιμά ότι ένα ηλεκτρικό με αυτονομία περίπου 320 χιλιόμετρα επαρκεί για το 99% της καθημερινής χρήσης. Γι’ αυτό και προτείνει περισσότερα προσιτά μοντέλα με μικρότερες μπαταρίες, προσαρμοσμένα στις πραγματικές ανάγκες των οδηγών.

Exit mobile version