Από τους καταλύτες… στις ζώνες ασφαλείας: η νέα πραγματικότητα στις κλοπές αυτοκινήτων

Μετά τους καταλύτες και τους προβολείς, οι κλοπές ανταλλακτικών επεκτείνονται και σε λιγότερο αναμενόμενα εξαρτήματα, όπως οι ζώνες ασφαλείας, λόγω της ζήτησης στη μαύρη αγορά.

Οι κλοπές σε αυτοκίνητα δεν περιορίζονται πλέον σε ακριβά μοντέλα ή κλασικά εξαρτήματα όπως ζάντες και καταλύτες. Σε μεγάλες πόλεις της Γαλλίας, όπως στο Παρίσι, ένα νέο φαινόμενο κερδίζει έδαφος: η κλοπή εσωτερικών εξαρτημάτων, ανάμεσά τους και των ίδιων των ζωνών ασφαλείας.

Αν και ακούγεται παράξενο, το πρόβλημα είναι υπαρκτό και αφορά εκατοντάδες περιστατικά σε περιοχές όπως η Île-de-France. Τα τελευταία στοιχεία από τον οργανισμό Sécurité et Réparation Automobiles δείχνουν ότι η άνοδος στις τιμές των ανταλλακτικών έχει εκτοξεύσει τη ζήτηση για μεταχειρισμένα εξαρτήματα.

Ένας μόνο προβολέας μπορεί να κοστίζει πάνω από 1.000 ευρώ, εξηγώντας έτσι γιατί οι εγκληματικές ομάδες στρέφονται πλέον και στα πιο καθημερινά οχήματα – όχι μόνο στα πολυτελή. Η μαύρη αγορά για ανταλλακτικά λειτουργεί με γρήγορους ρυθμούς, με τα κλοπιμαία να καταλήγουν σε χώρες της Ανατολικής Ευρώπης ή της Αφρικής.

Σύμφωνα με ειδικούς, το να αφαιρεθεί μια ζώνη ασφαλείας –και συγκεκριμένα ο μηχανισμός/ εντατήρας– είναι πολύ πιο εύκολο απ’ ό,τι θα πίστευε κανείς. Αρκεί να αφαιρεθούν μερικά πλαστικά καλύμματα ή, σε πολλές περιπτώσεις, να ξηλωθούν βίαια. Οι πίσω θέσεις, συμπεριλαμβανομένων και των καθισμάτων, αποτελούν επίσης στόχο, ειδικά όταν χρησιμοποιούνται για μετατροπή επαγγελματικών μοντέλων σε επιβατικά.

Το πρόβλημα είναι πως αυτού του είδους οι κλοπές δεν είναι άμεσα ορατές. Δεν προκαλούν θόρυβο ούτε αφήνουν εμφανή σημάδια εξωτερικά, όπως συμβαίνει με έναν σπασμένο καθρέφτη ή φτερό. Έτσι, πολλοί ιδιοκτήτες διαπιστώνουν τις ζημιές μόνο όταν είναι ήδη αργά. Επιπλέον, οι ασφαλιστικές συχνά αποφεύγουν την πλήρη κάλυψη, θεωρώντας ότι τα εξαρτήματα αυτά δεν προστατεύονταν επαρκώς.

Δυστυχώς, δεν υπάρχουν εξειδικευμένα μέσα προστασίας. Η γνωστή αντικλεπτική «κλειδαριά τιμονιού» δεν αποτρέπει την αφαίρεση εξαρτημάτων, ενώ και τα προστατευτικά για τον καταλύτη δεν σχεδιάστηκαν για να καλύπτουν το εσωτερικό του αυτοκινήτου. Η μόνη πρακτική σύσταση από τις αρχές είναι η στάθμευση σε φωτεινά, πολυσύχναστα σημεία ή σε χώρους με κάμερες – πράγμα που δεν είναι πάντα εφικτό.

Όσο οι τιμές για ανταλλακτικά παραμένουν υψηλές και η ζήτηση στο παρασκήνιο ισχυρή, τα εξαρτήματα θα συνεχίσουν να εξαφανίζονται αθόρυβα, αφήνοντας πίσω τους οχήματα κυριολεκτικά απογυμνωμένα.

Exit mobile version