Formula 1 2026: Κάθε πίστα με διαφορετικό όριο ισχύος – Η FIA προσπαθεί να ελέγξει την ταχύτητα, αλλά φέρνει χάος

Με στόχο να αποφευχθούν επικίνδυνες επιταχύνσεις και απότομες επιβραδύνσεις, η FIA εισάγει αυστηρές και περίπλοκες ρυθμίσεις διαχείρισης ισχύος για την F1 του 2026, κάνοντας ακόμη πιο περίπλοκο ένα ήδη δύσκολο τεχνικό τοπίο.

Η Formula 1 ετοιμάζεται για μια από τις μεγαλύτερες τεχνικές μεταβάσεις στην ιστορία της, με τους νέους κανονισμούς του 2026 να εισάγουν ριζικές αλλαγές τόσο στις μονάδες ισχύος όσο και στην αεροδυναμική, τους κανονισμούς επαναφόρτισης και την απόδοση στην ευθεία. Η νέα υβριδική μονάδα των περίπου 1.000 ίππων θα προέρχεται σε μεγάλο ποσοστό από την ηλεκτρική ενέργεια -475 ίπποι από το MGU-K, έναντι των 163 που έχουμε φέτος- κάτι που αλλάζει εντελώς τα δεδομένα στον χειρισμό ενέργειας.

Αυτό από μόνο του δημιουργεί νέες προκλήσεις: για να ανακτήσει επαρκή ενέργεια, το σύστημα δεν θα βασίζεται μόνο στο φρενάρισμα, αλλά και στη λειτουργία του κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE) μερικής φόρτισης, ακόμα και στις στροφές.

Η FIA, λαμβάνοντας υπόψη τις εξαιρετικά υψηλές ταχύτητες που μπορούν να επιτευχθούν -μέχρι και 400 χλμ./ώρα σε κάποιες πίστες-, αποφάσισε να θέσει περιορισμούς που διαφέρουν από πίστα σε πίστα. Σε πίστες όπως το Μονακό και η Σιγκαπούρη, τα μονοθέσια θα λειτουργούν με μειωμένη ισχύ («Rev1» mode), τόσο στο κανονικό όσο και στο νέο «override mode», που αντικαθιστά το DRS και παρέχει προσωρινή επιπλέον ισχύ για προσπέρασμα.

Σύμφωνα με τις προσομοιώσεις, χωρίς περιορισμούς, τα νέα μονοθέσια θα μπορούσαν να φτάσουν μέχρι και τα 350 χλμ./ώρα στην ευθεία του τούνελ στο Μονακό, σε σύγκριση με τα περίπου 290 χλμ./ώρα σήμερα. Ένα τέτοιο σενάριο θεωρείται επικίνδυνο για στενές πίστες πόλης.

Το ενεργειακό management γίνεται κρίσιμο και πολύ πιο σύνθετο. Η FIA έχει καθορίσει ανώτατες τιμές ανάκτησης ενέργειας ανά γύρο, διαφορετικές για κάθε πίστα και για κάθε στάδιο του αγωνιστικού τριημέρου (δοκιμές, κατατακτήριες, αγώνας). Σε 12 πίστες -μεταξύ των οποίων οι Spa, Suzuka, Miami, Madrid και Austin- η μέγιστη επιτρεπόμενη ανάκτηση ενέργειας είναι 9,0 MJ ανά γύρο στις δοκιμές και στις κατατακτήριες, 8,5 MJ στον αγώνα.

Σε πίστες υψηλής ταχύτητας όπως η Monza, οι περιορισμοί είναι αυστηρότεροι: 8,5 MJ στις δοκιμές, 6,0 MJ στις κατατακτήριες και 8,0 MJ στον αγώνα. Αντίστοιχες μειώσεις ισχύουν και στη Jeddah, όπου ο περιορισμός στην κατατακτήρια φτάνει τα 6,5 MJ.

Οι κανονισμοί επηρεάζουν και την απόδοση των θερμικών κινητήρων. Η μείωση της ισχύος από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE) πρέπει να γίνεται σταδιακά ώστε να μην προκύψουν απότομες επιβραδύνσεις στις ευθείες, κάτι που θα μπορούσε να οδηγήσει σε επικίνδυνες καταστάσεις. Ο γενικός κανόνας είναι 100 kW/s μείωσης, όμως σε πίστες όπως η Monza, η Silverstone και το Las Vegas, το όριο πέφτει στα 50 kW/s.

Το «override mode» θα λειτουργεί σε συγκεκριμένα σημεία της πίστας, παρόμοια με το πώς χρησιμοποιείται σήμερα το DRS. Για παράδειγμα, στο Spa θα ενεργοποιείται στη γραμμή εκκίνησης, στο Μπαχρέιν στη 4η ευθεία μεταξύ των στροφών 13 και 14, και σε άλλες πίστες με διαφορετικά σημεία ενεργοποίησης. Ο οδηγός θα μπορεί να χρησιμοποιήσει την επιπλέον ισχύ μόνο αν βρίσκεται σε απόσταση μικρότερη του 1 δευτερολέπτου από τον προπορευόμενο.

Η διαφορά είναι ότι η ενεργοποίηση του override δεν είναι απαραίτητα στις ίδιες ζώνες με το DRS, και θα υπάρχει μόνο μία ζώνη ανά πίστα. Επιπλέον, το boost δεν είναι απλώς μια αεροδυναμική ρύθμιση, αλλά παροχή ηλεκτρικής ισχύος από το σύστημα κίνησης.

Η FIA επιβεβαίωσε ότι οι περιορισμοί είναι προσωρινοί και θα αναθεωρούνται συνεχώς με βάση τις δοκιμές των ομάδων και τα δεδομένα από τους προσομοιωτές. Όλες οι ομάδες έχουν ήδη λάβει το αρχικό «ενεργειακό γράφημα» για κάθε πίστα, που ορίζει πόση ισχύ και ενέργεια επιτρέπεται να χρησιμοποιείται.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα:

Η FIA επιδιώκει να αποφύγει καταστάσεις όπου τα μονοθέσια χάνουν αιφνίδια ισχύ στη μέση της ευθείας, κάτι που θα μπορούσε να μετατραπεί σε ζήτημα ασφαλείας. Όπως δήλωσε ο επικεφαλής τεχνικών θεμάτων της FIA, Νικόλας Τομπάζης, το project εξελίσσεται σταδιακά και τα δεδομένα από προσομοιωτές και ομάδες οδηγούν σε συνεχή αναθεώρηση των ρυθμίσεων.

H Formula 1 του 2026 δεν αναμένεται να είναι ταχύτερη ή πιο αποδοτική. Θα είναι πιο περίπλοκη από ποτέ. Με δεκάδες διαφορετικές παραμέτρους ανά πίστα, φάση του αγώνα και συνθήκες, οι ομάδες καλούνται να διαχειριστούν ένα νέο τεχνολογικό τοπίο που ίσως ξεπερνά τα όρια της αγωνιστικής λογικής.

@ Δείτε το πρόγραμμα και την βαθμολογία στην #F1

@ Δείτε το πρόγραμμα και την βαθμολογία στo #WRC
Exit mobile version