Όλο και περισσότερα περιστατικά με εγκλωβισμένους επιβάτες σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα αναδεικνύουν ένα επικίνδυνο σχεδιαστικό κενό: οι ηλεκτρικές χειρολαβές που δεν λειτουργούν χωρίς ρεύμα.
Η εξάπλωση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων συνοδεύεται από τεχνολογικές λύσεις που υπόσχονται άνεση και αισθητική. Μία από αυτές είναι οι χωνευτές, ηλεκτρικά αναδιπλούμενες χειρολαβές. Παρότι δείχνουν μοντέρνες και βελτιώνουν τον αεροδυναμικό συντελεστή, σε περιπτώσεις σύγκρουσης ή βλάβης μπορούν να αποδειχθούν μοιραίες.
Αν η παροχή ρεύματος διακοπεί, όπως συμβαίνει συχνά μετά από ατύχημα ή φωτιά, οι λαβές αδυνατούν να λειτουργήσουν, αφήνοντας τους επιβάτες εγκλωβισμένους.
Η πιο πρόσφατη περίπτωση που ήρθε στη δημοσιότητα αφορά ένα Tesla Model Y, το οποίο τυλίχθηκε στις φλόγες. Παρόλο που οι πόρτες του δεν είχαν υποστεί μηχανική βλάβη, το ηλεκτρικό σύστημα είχε καταρρεύσει και οι επιβάτες, αν και χωρίς τραυματισμούς, παγιδεύτηκαν μέσα στην καμπίνα.
Παρόμοια περιστατικά έχουν καταγραφεί με Ford Mustang Mach-E, Kia EV6, Nissan Leaf και Rivian R1S, με επιβάτες να μένουν μέσα στο αυτοκίνητο ακόμα και για δεκάδες λεπτά, αδυνατώντας να ανοίξουν τις πόρτες από μέσα.
Σε αρκετές περιπτώσεις υπάρχει μηχανισμός χειροκίνητης απελευθέρωσης της πόρτας, ωστόσο είτε είναι άγνωστος στους επιβάτες είτε βρίσκεται σε σημείο δύσκολα προσβάσιμο ή με κακή σήμανση. Το γεγονός ότι δεν υπάρχει ενιαίο πρότυπο, δυσκολεύει ακόμη περισσότερο την αντίδραση σε μια κρίσιμη στιγμή.
Η κατάσταση έχει οδηγήσει τις κινεζικές αρχές να εξετάζουν νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, οι οποίες θα απαιτούν την παρουσία χειροκίνητων εξωτερικών λαβών ή τουλάχιστον την εξασφάλιση ότι ένα μέρος του μηχανισμού ανοίγματος θα παραμένει λειτουργικό ακόμη και χωρίς παροχή ρεύματος.
Η ασφάλεια πρέπει να προηγείται του σχεδιασμού. Οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών μοντέλων καλό είναι να ενημερώνονται για τη διαδικασία απεγκλωβισμού και τη λειτουργία της χειροκίνητης απελευθέρωσης. Στις κρίσιμες στιγμές, η γνώση αυτή μπορεί να κάνει τη διαφορά ανάμεσα στη ζωή και τον θάνατο.
