Αντίο στους λεκέδες: τα φρένα που προστατεύουν τον οδηγό και τον καφέ του

Bosch, Continental και ZF παρουσιάζουν λύσεις που μειώνουν τις αναταράξεις στο χαμηλής ταχύτητας φρενάρισμα, ώστε ο καφές… να μένει στην κούπα και να μην χύνεται απέξω.

Όσοι οδηγούν με καφέ στο ποτηροθήκη γνωρίζουν καλά το πρόβλημα: ένα ξαφνικό φρενάρισμα σε χαμηλή ταχύτητα αρκεί για να χυθεί και να τα κάνει όλα μαντάρα. Η αιτία οφείλεται στη φυσική: η αδράνεια μεταφέρει το βάρος μπροστά, το υγρό μετατοπίζεται στην κούπα και χύνεται απέξω.

Οι Bosch, Continental και ZF έχουν εξελίξει τεχνολογίες που μειώνουν αυτή τη μεταφορά βάρους, «μαλακώνοντας» την αίσθηση του φρεναρίσματος. Το αποτέλεσμα είναι μια πιο ομαλή ακινητοποίηση, έστω και με μικρή αύξηση στη συνολική απόσταση πέδησης.

Η Bosch διαθέτει ήδη στην αγορά την τεχνολογία Comfort Stop, που παρουσιάστηκε πρώτα στην Κίνα το 2021 στο BYD Han και αναμένεται να φτάσει στη Βόρεια Αμερική το 2028. Η Continental έχει το δικό της SoftStop, που διατίθεται ήδη σε μοντέλα Κινέζων και Ευρωπαίων κατασκευαστών, ενώ η ZF έχει ολοκληρώσει την ανάπτυξη του δικού της συστήματος και αναμένει πράσινο φως για παραγωγή.

Η βασική αρχή είναι απλή: μεταβαλλόμενη πίεση στα φρένα ακριβώς πριν την ακινητοποίηση. Η Bosch, για παράδειγμα, χρησιμοποιεί το Integrated Power Brake, έναν ηλεκτρονικά ελεγχόμενο μηχανισμό που αντικαθιστά τον παραδοσιακό ενισχυτή κενού και το μηχανικό κύκλωμα. Οι αισθητήρες καταγράφουν την πίεση στο πεντάλ, και το λογισμικό προσαρμόζει τη δύναμη πέδησης ώστε η επιβράδυνση να είναι πιο ομαλή.

Δοκιμές σε Jeep έδειξαν πως το Comfort Stop μειώνει έως και 90% το συνηθισμένο «τράνταγμα» προς τα εμπρός κατά το σταμάτημα. Η αίσθηση στο πεντάλ είναι ελαφρώς διαφορετική, ενώ το όχημα μπορεί να κυλήσει λίγα εκατοστά παραπάνω πριν ακινητοποιηθεί. Παρ’ όλα αυτά, το τελικό αποτέλεσμα θυμίζει την προσεκτική τεχνική ενός έμπειρου οδηγού λιμουζίνας που ξέρει να φρενάρει «βελούδινα».

Οι εφαρμογές δεν περιορίζονται στην άνεση. Τέτοια συστήματα μπορούν να συνεργαστούν με ενεργές αναρτήσεις και ηλεκτρικές δαγκάνες φρένων, βελτιώνοντας τον έλεγχο. Επιπλέον, θα μπορούσαν να μειώσουν τη ναυτία σε επιβάτες αυτόνομων αυτοκινήτων, όπου οι απότομες αλλαγές στην επιτάχυνση γίνονται πιο ενοχλητικές για όσους κοιτούν οθόνες.

Μετά από 125 χρόνια όπου το φρενάρισμα βασιζόταν σχεδόν αποκλειστικά στη μηχανική, οι μεγάλοι προμηθευτές δείχνουν τον δρόμο για μια νέα εποχή όπου η ηλεκτρονική και το λογισμικό θα κάνουν ακόμη και την πιο απλή διαδικασία -το σταμάτημα- πιο άνετη και ελεγχόμενη.

Exit mobile version