Η Tesla φαίνεται να αναγκάζεται από τον αυξανόμενο ανταγωνισμό να σερβίρει στο τραπέζι τις εκδόσεις Standard για τα Model 3 και Model Y. Φθηνότερες, αλλά με κομμένες λειτουργίες, μέχρι και στο ραδιόφωνο.
Μπορεί ο Elon Musk να υπόσχεται εδώ και χρόνια επαναστατικά, φθηνά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όμως οι νέες εκδόσεις «Standard» των Model 3 και Model Y μοιάζουν περισσότερο με αναγκαστική υποχώρηση παρά με καινοτομία. Η Tesla κατεβάζει τις τιμές, αλλά για να το πετύχει αυτό, κόβει χαρακτηριστικά από παντού: από την ηχομόνωση μέχρι τα αμορτισέρ και από τα καθίσματα μέχρι το ραδιόφωνο.
Στις ΗΠΑ, η βασική έκδοση του Model Y, με τιμή από περίπου 38.000 ευρώ, διατίθεται με μπαταρία 69 kWh και ένα μόνο ηλεκτρικό μοτέρ στον πίσω άξονα. Η αυτονομία φτάνει τα 517 χλμ., δηλαδή 58 χλμ. λιγότερα από την πιο πλούσια έκδοση. Η επιτάχυνση 0-97 χλμ./ώρα έρχεται πλέον σε 6,8 δευτερόλεπτα, αντί για 5,4, ενώ η τελική ταχύτητα παραμένει στα 201 χλμ./ώρα.
Από εκεί και πέρα, το Model Y Standard είναι μία επίδειξη περικοπών. Το FM/AM ραδιόφωνο καταργείται. Τα καθίσματα δεν είναι πλέον θερμαινόμενα ή αεριζόμενα. Το σύστημα ήχου έχει 7 απλά ηχεία αντί για 15. Η 8ιντση πίσω οθόνη για τους επιβάτες εξαφανίστηκε. Ο αυτόματος καθρέφτης και το ηλεκτρικά ρυθμιζόμενο τιμόνι ανήκουν στο παρελθόν.
Το ίδιο και η δυνατότητα αυτόματης αναδίπλωσης των καθρεπτών, η λειτουργία Autosteer και ο ατμοσφαιρικός φωτισμός. Ακόμη και η ανάρτηση έχει αλλάξει, με την Tesla να επιλέγει πλέον απλά αμορτισέρ αντί για τα «προηγμένα», μεταβλητής συχνότητας που προσέφεραν καλύτερη ποιότητα κύλισης.
Το κερασάκι στην τούρτα; Η διάφανη γυάλινη οροφή παραμένει μεν στη θέση της, αλλά έχει καλυφθεί από εσωτερική επένδυση για να μειωθεί το κόστος. Όχι, η Tesla δεν έφτιαξε καν μεταλλική οροφή, απλώς ντύνει το γυαλί και προσποιείται ότι δεν είναι εκεί. Ούτε σκίαστρο, ούτε επιλογή.
Το Model 3 Standard δεν διαφέρει σημαντικά στη λογική. Ξεκινά από περίπου 35.000 ευρώ και ακολουθεί την ίδια τακτική «απογύμνωσης», με μόνη διαφορά ότι διατηρεί τη γυάλινη οροφή.
Η αυτονομία του είναι λίγο μικρότερη από το RWD Premium, με χρόνο επιτάχυνσης 5,8 δευτερόλεπτα. Οι αλλαγές σε εξοπλισμό και ανάρτηση είναι σχεδόν ίδιες με του Model Y Standard.
Αντί για φθηνές Tesla με έξυπνη μηχανολογία και νέες λύσεις, παίρνουμε φθηνές Tesla με λιγότερο εξοπλισμό και προσεκτικά υπολογισμένες περικοπές. Είναι μία αναγκαία απάντηση στην ολοένα και πιο ανταγωνιστική αγορά των ηλεκτρικών, που φαίνεται πως πλέον δεν συγχωρεί τα καπρίτσια της παλιάς Tesla.
Το μόνο θετικό -για όποιον το βλέπει έτσι- είναι ότι οι εκδόσεις αυτές αναμένεται να διατεθούν σύντομα και στην Ευρώπη, φέρνοντας τα φθηνότερα Tesla πιο κοντά και στο ευρωπαϊκό κοινό. Αν το αποτέλεσμα είναι αρκετά ελκυστικό για να σταθεί απέναντι στα πιο φρέσκα και ολοκληρωμένα EV άλλων κατασκευαστών (ειδικότερα στα φουλ εξοπλισμένα κινεζικά), μένει να το δούμε. Πάντως το «μείον» είναι εδώ, στην κυριολεξία και σε κάθε επίπεδο.
