Porsche 597 Jagdwagen: Το ξεχασμένο τετρακίνητο της δεκαετίας του ’50

Στις αρχές της δεκαετίας του 1950, η Porsche επιχείρησε κάτι εντελώς διαφορετικό: ένα στρατιωτικό τετρακίνητο με κινητήρα στο πίσω μέρος, που δεν κατάφερε ποτέ να περάσει στην παραγωγή, αλλά άφησε πίσω του ένα ιδιαίτερο αποτύπωμα στην ιστορία της μάρκας.

Η ιδέα ενός τετρακίνητου οχήματος με την υπογραφή της Porsche ίσως σήμερα φαντάζει αναμενόμενη, με μοντέλα όπως η Cayenne και η Macan να βρίσκονται στο επίκεντρο της εμπορικής της επιτυχίας.

Όμως στις αρχές της δεκαετίας του ’50, όταν ακόμη η μάρκα από τη Στουτγάρδη είχε στον κατάλογό της αποκλειστικά μικρά σπορ αυτοκίνητα όπως η 356, ένα όχημα παντός εδάφους ήταν έξω από κάθε πρόβλεψη. Κι όμως, η Porsche είχε εξελίξει ένα τέτοιο αυτοκίνητο για τις ανάγκες του γερμανικού στρατού. Το όνομα του: Porsche 597 Jagdwagen.

Η εξέλιξή του ξεκίνησε το 1953, όταν η Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας αναζητούσε ένα νέο ελαφρύ στρατιωτικό όχημα, αντίστοιχο με το Jeep των ΗΠΑ. Η Porsche συμμετείχε στον διαγωνισμό με το 597, ένα τετρακίνητο με αερόψυκτο boxer κινητήρα τοποθετημένο πίσω, όπως και στα επιβατικά της μοντέλα.

Ο κινητήρας ξεκίνησε στα 1,5 λίτρα, όμως γρήγορα αντικαταστάθηκε με έναν 1.600άρη που απέδιδε 50 ίππους, σε συνδυασμό με ένα 4-τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο. Το πλαίσιο του 597 είχε κοντό μεταξόνιο, μόλις 2,05 μέτρα, και πολύ μικρό βάρος, μόλις 1.090 κιλά, κάτι που του επέτρεπε να κινείται με ευκολία σε δύσβατα εδάφη.

Η τελική ταχύτητα έφτανε τα 100 χλμ/ώρα, ενώ το αμάξωμα μπορούσε να παραχθεί είτε χωρίς πόρτες (με δυνατότητα πλεύσης στο νερό), είτε με συμβατικές πόρτες. Το σύστημα μετάδοσης επέτρεπε επιλογή μεταξύ κίνησης στους δύο ή και στους τέσσερις τροχούς.

Τελικά, η γερμανική κυβέρνηση δεν επέλεξε το πρότζεκτ της Porsche, προτιμώντας την πιο απλή και φθηνή λύση της DKW, με το Munga, ένα επίσης τετρακίνητο μικρό όχημα που είχε κινητήρα 1,0 λίτρου και 40 ίππους.

Το Munga μπήκε σε παραγωγή το 1956, με διάφορες εκδόσεις και συνέχισε να παράγεται μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’60, ακόμα και στη Βραζιλία, με την ονομασία DKW Candango. Παρά την επιτυχία του μοντέλου, η ίδια η DKW σύντομα απορροφήθηκε από τη Volkswagen και εξαφανίστηκε.

Για την Porsche, το 597 δεν τελείωσε εκεί. Αν και το στρατιωτικό συμβόλαιο χάθηκε, η εταιρεία κατασκεύασε μόλις 49 οχήματα για την πολιτική αγορά και ακόμα 20 δοκιμαστικά. Ένα από τα προβλήματα ήταν το κόστος εξέλιξης – περίπου 1,8 εκατομμύρια μάρκα, ποσό που σήμερα αντιστοιχεί σε περίπου 4,8 εκατομμύρια ευρώ.

Η παραγωγή σταμάτησε το 1958, αν και μέχρι το 1959 υπήρχαν ακόμη σχέδια για παραλλαγές με μεγαλύτερο μεταξόνιο και ισχυρότερο σασί.

Αν και το πρότζεκτ δεν οδήγησε σε παραγωγή, το Porsche 597 παραμένει ένα από τα πιο σπάνια και ιδιόμορφα μοντέλα στην ιστορία της μάρκας. Σήμερα, ελάχιστα αντίτυπα σώζονται και διατηρούνται κυρίως από συλλέκτες στη Γερμανία. Το τελευταίο γνωστό που άλλαξε χέρια σε δημοπρασία έφτασε περίπου τις 230.000 ευρώ.

Ενδεχομένως, η Porsche να γλίτωσε από μία επιλογή που θα την απομάκρυνε από τον πυρήνα της φιλοσοφίας της, δηλαδή τα σπορ αυτοκίνητα για τον οδηγό. Αλλά το 597 παραμένει ένα παράδοξο, μια ξεχασμένη απόπειρα που μάς θυμίζει ότι ακόμη και οι πιο εμβληματικές μάρκες πέρασαν από μονοπάτια που κανείς δεν θυμάται σήμερα.

Exit mobile version