Νέος γύρος επιδοτήσεων και για μεταχειρισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Από τον Ιανουάριο του 2026 η γερμανική κυβέρνηση ετοιμάζει μια πιο στοχευμένη επιδότηση για την αγορά νέων και μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με όφελος έως €4.000 και ανώτατη τιμή τα €45.000.

Με στόχο να τονωθεί η αγορά και να στηριχθούν οικονομικά ευάλωτες ομάδες, η Γερμανία σχεδιάζει ένα νέο πρόγραμμα επιδότησης για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, που αναμένεται να τεθεί σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2026. Σε αντίθεση με τις προηγούμενες γενικές επιδοτήσεις που σταμάτησαν ξαφνικά στα τέλη του 2023, αυτή τη φορά το μέτρο επικεντρώνεται κυρίως σε ιδιώτες με χαμηλό ή μεσαίο εισόδημα και σε μικρές επιχειρήσεις.

Η νέα επιδότηση θα αγγίζει τα €4.000 ανά αυτοκίνητο, υπό την προϋπόθεση ότι το μοντέλο που αγοράζεται έχει καθαρά ηλεκτρική κίνηση (αποκλείονται τα plug-in υβριδικά) και κοστίζει έως €45.000 προ φόρων. Παράλληλα, η γερμανική κυβέρνηση σχεδιάζει να επεκτείνει το πρόγραμμα και στα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά, μια προσθήκη που απουσίαζε από τα προηγούμενα σχήματα στήριξης και θεωρείται κρίσιμη για να φτάσουν τα EV και σε πιο περιορισμένους προϋπολογισμούς.

Το ύψος της επιδότησης, σύμφωνα με τα γερμανικά δημοσιεύματα, θα υπολογίζεται μετά την έγκριση της αίτησης από την αρμόδια κρατική υπηρεσία (BAFA) και η καταβολή της θα γίνεται μετά την ταξινόμηση του αυτοκινήτου, είτε πρόκειται για καινούργιο είτε για μεταχειρισμένο. Η επιδότηση καλύπτεται από τον ευρωπαϊκό Κλιματικό Κοινωνικό Ταμείο και τον εθνικό γερμανικό Ταμείο Μετάβασης, με προβλεπόμενο συνολικό προϋπολογισμό €3 δισ. μέχρι το 2029.

Εκτός από τα φυσικά πρόσωπα, στοχευμένη στήριξη θα δοθεί και σε μικρές επιχειρήσεις που θέλουν να εντάξουν ηλεκτρικά μοντέλα στους στόλους τους. Αν και δεν έχουν ακόμη επιβεβαιωθεί οι ακριβείς προϋποθέσεις εισοδήματος, γίνεται λόγος για ετήσιο όριο περίπου €45.000 μικτού εισοδήματος ανά νοικοκυριό.

Η Γερμανία ακολουθεί έτσι το παράδειγμα χωρών όπως η Γαλλία και η Ιταλία, που ήδη υλοποιούν παρόμοια σχήματα με στόχο την κοινωνικά δίκαιη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Το άνοιγμα του μέτρου στα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά θεωρείται καίριο βήμα για την ώθηση μιας αγοράς που δείχνει σημάδια κόπωσης.

Αν και η συγκεκριμένη επιδότηση αφορά μόνο τη γερμανική αγορά, ένα παρόμοιο μοντέλο θα μπορούσε να έχει ενδιαφέρον και για την Ελλάδα. Σήμερα, η εισαγωγή μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη χώρα μας είναι ήδη απαλλαγμένη από τέλος ταξινόμησης, ενώ για οχήματα που προέρχονται από κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν επιβάλλονται τελωνειακοί δασμοί.

Ωστόσο, δεν υπάρχει κανενός είδους κρατικό κίνητρο για αγορά ή εισαγωγή μεταχειρισμένων EV, γεγονός που περιορίζει την ανάπτυξη αυτής της αγοράς. Από την άλλη, για να προστατευτεί η εγχώρια αγορά από ένα επιδοτούμενο πρόγραμμα επιδότησης μεταχειρισμένων ηλεκτρικών θα μπορούσαν να εξαιρεθούν τα εισαγωγής.

Η υιοθέτηση ενός αντίστοιχου προγράμματος επιδότησης, εστιασμένου σε μεταχειρισμένα ηλεκτρικά, θα μπορούσε να φέρει πολλαπλά οφέλη: να κάνει την ηλεκτροκίνηση πιο προσιτή, να ανανεώσει πιο γρήγορα τον γερασμένο στόλο και να ενισχύσει την προσφορά οικονομικότερων επιλογών για όσους δεν έχουν τη δυνατότητα αγοράς καινούργιου ηλεκτρικού.

Exit mobile version