Ηλεκτρικές λαβές στα αυτοκίνητα: Προηγμένη τεχνολογία ή κρυφή παγίδα;

Το θανατηφόρο δυστύχημα με ένα Xiaomi SU7 στην Κίνα επαναφέρει σοβαρά ερωτήματα για την ασφάλεια των ηλεκτρικά ελεγχόμενων κλειδωμάτων στις πόρτες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Το σοβαρό περιστατικό που σημειώθηκε στην πόλη Chengdu της Κίνας έχει προκαλέσει έντονο προβληματισμό στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Ένας 31χρονος οδηγός απανθρακώθηκε μέσα σε ηλεκτρικό Xiaomi SU7, όταν μετά από πρόσκρουση, το αυτοκίνητο τυλίχθηκε στις φλόγες και οι παρευρισκόμενοι δεν κατάφεραν να ανοίξουν τις πόρτες ώστε να τον απεγκλωβίσουν. Ο λόγος: οι ηλεκτρικά ελεγχόμενες κλειδαριές δεν άνοιγαν, πιθανότατα λόγω διακοπής ρεύματος στο σύστημα.

Παρότι η αστυνομία αποδίδει το δυστύχημα σε οδήγηση υπό την επήρεια, το γεγονός ότι το αυτοκίνητο δεν μπορούσε να ανοίξει εξωτερικά έχει φέρει στην επιφάνεια ένα μεγαλύτερο πρόβλημα που αφορά όλο και περισσότερα νέα μοντέλα – ιδιαίτερα τα ηλεκτρικά.

Σε αντίθεση με τα παραδοσιακά μηχανικά χερούλια και κλειδαριές, αρκετά νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα βασίζονται σε μηχανισμούς που λειτουργούν αποκλειστικά με ηλεκτρικό έλεγχο. Αυτό σημαίνει ότι σε περίπτωση που κοπεί η τροφοδοσία ή προκύψει βλάβη, ενδέχεται να μην υπάρχει άμεση πρόσβαση στο εσωτερικό του αυτοκινήτου – ούτε από τους επιβάτες ούτε από διασώστες.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η Xiaomi δεν είναι η μόνη που βρίσκεται στο επίκεντρο. Στις ΗΠΑ, η αρμόδια αρχή οδικής ασφάλειας (NHTSA) έχει ξεκινήσει έρευνα για τα χερούλια της Tesla Model Y, μετά από περιστατικά στα οποία οι πόρτες δεν άνοιξαν σε περίπτωση σύγκρουσης ή διακοπής ρεύματος, με αποτέλεσμα τραυματισμούς ή και θανάτους.

Ακόμα και όταν προβλέπεται χειροκίνητη απασφάλιση, η τοποθέτησή τους διαφέρει από μοντέλο σε μοντέλο, και συχνά είναι δύσκολο να τις εντοπίσει κάποιος που δεν είναι εξοικειωμένος με το αυτοκίνητο. Ειδικά σε καταστάσεις πανικού ή σε συνθήκες περιορισμένης ορατότητας, αυτά τα συστήματα γίνονται σχεδόν άχρηστα.

Η επιλογή σχεδιασμών με «κρυφά» ή εντελώς ενσωματωμένα χερούλια -συχνά για λόγους αεροδυναμικής και αισθητικής- έχει εξελιχθεί σε νέο στάνταρ για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Όμως η λειτουργικότητα σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης έχει μείνει πίσω. Αρκετές φωνές στην Κίνα, αλλά και διεθνώς, ζητούν πλέον να τεθεί νομοθετικό όριο ή και απαγόρευση στους πλήρως ηλεκτρονικούς μηχανισμούς, τουλάχιστον χωρίς σαφή και εύκολα προσβάσιμα μηχανικά εφεδρικά συστήματα.

Το περιστατικό με το Xiaomi SU7 υπενθυμίζει με σκληρό τρόπο ότι η τεχνολογία από μόνη της δεν αρκεί. Η αυτοκίνηση χρειάζεται να ισορροπεί μεταξύ καινοτομίας και βασικής ανθρώπινης ανάγκης για ασφάλεια – ειδικά σε καταστάσεις που κάθε δευτερόλεπτο μετράει.

Καθώς η εξηλεκτρισμένη κινητικότητα εξαπλώνεται, ο επανασχεδιασμός των συστημάτων εισόδου και εξόδου των αυτοκινήτων θα πρέπει να τεθεί ξανά στο επίκεντρο. Γιατί όσο έξυπνο κι αν είναι ένα αυτοκίνητο, η αδυναμία να ανοίξει μια πόρτα την κρίσιμη στιγμή, μπορεί να έχει μοιραία αποτελέσματα.

Exit mobile version