Καθώς η Κίνα ηγείται στην ηλεκτροκίνηση και στο χαμηλό κόστος κατασκευής, ευρωπαϊκά εργοστάσια επιδιώκουν στρατηγικές συνεργασίες με μάρκες όπως η BYD, η Chery και η Leapmotor, όχι μόνο για να διατηρήσουν θέσεις εργασίας, αλλά και για να διδαχθούν από το κινεζικό μοντέλο παραγωγής.
Η στροφή των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών προς την Ευρώπη δεν αφορά μόνο την επέκταση των πωλήσεων ή την αποφυγή δασμών. Πλέον, μάρκες όπως η BYD, η Chery και η Leapmotor εξετάζουν σοβαρά το ενδεχόμενο κατασκευής αυτοκινήτων εντός ευρωπαϊκού εδάφους. Από την πλευρά τους, αρκετές ευρωπαϊκές μονάδες παραγωγής δείχνουν έτοιμες να τις υποδεχθούν, με σκοπό όχι απλώς την οικονομική στήριξη των εργοστασίων, αλλά κυρίως την απόκτηση τεχνογνωσίας.
Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά ο Roland Busch, διευθύνων σύμβουλος της Siemens, σε εκδήλωση στο περιθώριο της Έκθεσης Αυτοκινήτου του Μονάχου: «Η γνώση περπατάει πάνω σε δύο πόδια». Με αυτή τη φράση τόνισε τη σημασία της φυσικής παρουσίας των κινεζικών εταιρειών στην Ευρώπη, τόσο για την ανταλλαγή τεχνογνωσίας όσο και για την ενίσχυση της τοπικής καινοτομίας.
Η Κίνα δεν είναι πλέον απλώς μια δύναμη παραγωγής. Έχει εξελιχθεί σε παγκόσμιο ηγέτη στην εξηλεκτρισμένη κινητικότητα, στη γρήγορη εξέλιξη προϊόντων και στη διατήρηση χαμηλού κόστους παραγωγής – τρεις τομείς όπου η ευρωπαϊκή βιομηχανία αντιμετωπίζει πιέσεις. Οι Κινέζοι κατασκευαστές φέρνουν μαζί τους όχι μόνο μοντέλα που ανταγωνίζονται σε τιμή και τεχνολογία, αλλά και μεθόδους παραγωγής που μπορούν να επηρεάσουν άμεσα τον τρόπο που λειτουργούν τα ευρωπαϊκά εργοστάσια.
Η συνεργασία, επομένως, δεν περιορίζεται απλώς στo «hosting» των κινεζικών brand, αλλά εμπεριέχει και έναν ευρύτερο στρατηγικό σχεδιασμό: να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, ενσωματώνοντας πρακτικές και καινοτομίες που έρχονται από την Ανατολή.
Το ενδιαφέρον από την κινεζική πλευρά υπάρχει, καθώς η εγχώρια αγορά στην Κίνα αρχίζει να δείχνει σημάδια κορεσμού και οι κινεζικές εταιρείες βλέπουν την Ευρώπη ως το επόμενο κρίσιμο πεδίο επέκτασης. Για να το πετύχουν, όμως, χρειάζονται μονάδες παραγωγής κοντά στην αγορά-στόχο – κι εδώ ακριβώς προσφέρεται ο ρόλος των ευρωπαϊκών εργοστασίων.
Οι επόμενοι μήνες θα είναι καθοριστικοί, καθώς κυβερνήσεις, τοπικές κοινωνίες και εργατικά συνδικάτα καλούνται να αποδεχτούν ή να προσαρμοστούν σε αυτή τη νέα πραγματικότητα, όπου μια «εισαγόμενη» τεχνολογία μπορεί να αποτελέσει κλειδί επιβίωσης για την τοπική βιομηχανία.
