Η Νορβηγία περιορίζει τις φοροαπαλλαγές για τα ηλεκτρικά – Αυξήσεις τιμών και για τα Tesla

Η κυβέρνηση της Νορβηγίας σχεδιάζει να μειώσει σταδιακά τα φορολογικά κίνητρα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μέχρι το 2027, επηρεάζοντας και μοντέλα μαζικής παραγωγής όπως το Tesla Model Y.

Η Νορβηγία έχει πετύχει έναν από τους πιο φιλόδοξους στόχους παγκοσμίως για την εξάπλωση της ηλεκτροκίνησης. Τον Σεπτέμβριο, το 98% των νέων ταξινομήσεων ήταν αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, γεγονός που ουσιαστικά σηματοδοτεί την επίτευξη του εθνικού στόχου για πλήρη κατάργηση των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2025.

Με αφορμή αυτή την επιτυχία, η νορβηγική κυβέρνηση προτείνει να αρχίσει σταδιακά η κατάργηση των φοροαπαλλαγών που απολάμβαναν τα ηλεκτρικά για πάνω από μία δεκαετία. Το 2026, το όριο απαλλαγής από τον ΦΠΑ θα μειωθεί από τις 500.000 στις 300.000 κορώνες (από περίπου 44.000 σε 26.300 ευρώ). Αυτό σημαίνει ότι πιο προσιτά μοντέλα όπως το Tesla Model Y και το Volkswagen ID.4 θα πάψουν να εξαιρούνται από τον φόρο.

Σήμερα, μόνο η ακριβή έκδοση του Tesla Model Y επιβαρύνεται με ΦΠΑ. Από το 2026 όμως, όλες οι εκδόσεις του θα φορολογούνται. Για παράδειγμα, η βασική έκδοση που κοστίζει 422.000 κορώνες (περίπου 37.000 ευρώ) αναμένεται να επιβαρυνθεί με επιπλέον φόρο 30.500 κορώνες (περίπου 2.700 ευρώ). Αν το 2027 καταργηθεί εντελώς το όριο απαλλαγής, η συνολική επιβάρυνση θα φτάσει τις 75.000 κορώνες (περίπου 6.600 ευρώ).

Η απόφαση αυτή έχει προκαλέσει αντιδράσεις. Η Νορβηγική Ένωση Ηλεκτρικών Αυτοκινήτων χαρακτήρισε την αλλαγή βιαστική και προειδοποίησε ότι ενδέχεται να στρέψει ξανά τους αγοραστές σε αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης ή πετρελαίου. Σημειώνεται ότι, παρότι τα ηλεκτρικά κυριαρχούν στις νέες ταξινομήσεις, τα επτά στα δέκα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στη χώρα παραμένουν θερμικά.

Παράλληλα, η κυβέρνηση ανακοίνωσε πως θα αυξήσει και τον εφάπαξ φόρο ταξινόμησης για τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, προκειμένου να διατηρηθεί το σχετικό πλεονέκτημα των ηλεκτρικών.

Το σχέδιο περιλαμβάνεται στον κρατικό προϋπολογισμό για το 2026 και θα χρειαστεί την έγκριση του κοινοβουλίου, όπου η κυβέρνηση δεν διαθέτει πλειοψηφία. Για να καλύψει τις αυξημένες δημόσιες δαπάνες, προτείνεται αύξηση της χρήσης πόρων από το κρατικό επενδυτικό ταμείο στα 579,4 δισ. κορώνες (περίπου 50,7 δισ. ευρώ).

Η αλλαγή πολιτικής σηματοδοτεί μια νέα φάση για τη νορβηγική αγορά, όπου τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα φαίνεται πλέον ότι δεν χρειάζονται περαιτέρω οικονομικά κίνητρα για να κυριαρχήσουν.

Exit mobile version