Ασφυξία στην Αττική: Το κυκλοφοριακό ξεφεύγει και η λύση ακόμη αναζητείται

Με τους δρόμους να μοιάζουν με ακινητοποιημένο πάρκινγκ, το κυκλοφοριακό στην Αττική εξελίσσεται σε ένα από τα πιο κρίσιμα αστικά προβλήματα της χώρας.

Η εικόνα είναι καθημερινή και γνώριμη: κολλημένα αυτοκίνητα, ατελείωτες ουρές, καθυστερήσεις άνευ προηγουμένου και μια πρωτεύουσα που κινδυνεύει να γίνει κυκλοφοριακά μη βιώσιμη. Από τον Κηφισό και την Αττική Οδό, μέχρι τις λεωφόρους του κέντρου και τους κόμβους της Δυτικής Αττικής, τα μποτιλιαρίσματα δεν αποτελούν πλέον εξαίρεση, αλλά τον κανόνα.

Με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, η κατάσταση έχει επιδεινωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Ημερήσια κίνηση άνω των 260.000 οχημάτων στον Κηφισό και πάνω από 300.000 στην Αττική Οδό συνθέτουν ένα εκρηκτικό μείγμα, το οποίο επιβαρύνεται περαιτέρω από τη ραγδαία αύξηση των ΙΧ (από 3 εκατομμύρια σε 4,5 εκατομμύρια μέσα σε δύο δεκαετίες), την παλαιότητα του στόλου και την έντονη παρουσία βαρέων οχημάτων που κινούνται από και προς τα logistics της δυτικής περιφέρειας και τον Πειραιά.

Η κυκλοφοριακή επιβάρυνση δεν είναι απλώς ζήτημα ταλαιπωρίας. Υπολογίζεται ότι το οικονομικό κόστος της συμφόρησης στον Κηφισό αγγίζει τα 80 με 90 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, ενώ χάνονται περίπου 6,5 εκατομμύρια ώρες κάθε χρόνο. Όταν σε αυτά προστεθούν οι περίπου 13.200 βλάβες και τα 29.000 συνολικά συμβάντα μόνο μέσα στο 2024, γίνεται σαφές πως το λεκανοπέδιο λειτουργεί σε οριακή κατάσταση.

Την ίδια στιγμή, τα μέσα μαζικής μεταφοράς δυσκολεύονται να καλύψουν τη ζήτηση. Με αναμονές που φτάνουν τα 13 λεπτά στο Μετρό ακόμη και σε ώρες αιχμής, και χωρίς επαρκείς εναλλακτικές συνδέσεις, οι πολίτες στρέφονται μαζικά στο ΙΧ – επιτείνοντας το πρόβλημα.

Παρά τα επαναλαμβανόμενα καμπανάκια, οι δομικές παρεμβάσεις αργούν. Υπάρχουν έτοιμες προτάσεις και σχέδια για:

Επιπλέον, υπάρχει η πρόταση για αναδιοργάνωση της κίνησης βαρέων οχημάτων, εκτός ωρών αιχμής, και η επέκταση της Λ. Κύμης, έργο που θα μπορούσε να αποσυμφορήσει το βόρειο τμήμα της πρωτεύουσας.

Όμως χωρίς συντονισμό των αρμόδιων φορέων και πολιτική βούληση, κάθε σχέδιο μένει στο συρτάρι. Το κυκλοφοριακό της Αττικής δεν είναι απλώς τεχνικό πρόβλημα – είναι κοινωνικό και οικονομικό αδιέξοδο που απαιτεί άμεση κινητοποίηση, προτού η κατάσταση γίνει μη αναστρέψιμη.

Η Αθήνα δεν μπορεί να περιμένει άλλο. Και σίγουρα, δεν αντέχει να συνεχίσει να… στέκεται ακίνητη στους δρόμους της.

Exit mobile version