Volvo EX90 Twin Motor Performance AWD [test drive]

Με μία λέξη, πληθωρικό. Σε όγκο, τεχνολογία, πολυτέλεια και επιδόσεις. Η νέα, ηλεκτρική ναυαρχίδα της Volvo που ακούει στο όνομα EX90 αποτελεί ένα από τα πιο ολοκληρωμένα αυτοκίνητα, money can buy.

O Jim Rowan, διευθύνων σύμβουλός της Σουηδικής εταιρίας είχε δηλώσει κάποτε πως «…το Volvo EX90 αποτελεί μια δήλωση για το που βρισκόμαστε και που πηγαίνουμε». Και πράγματι, εκ του αποτελέσματος, μπορεί κανείς να πει πως είναι ένα τέτοιο μοντέλο.

Ίσως όχι απόλυτα στο κομμάτι της πλήρους μετάβασης στην ηλεκτρική εποχή -καθώς αυτό παίρνει πλέον μια παράταση- αλλά σε επίπεδο αισθητικής, ενσωματωμένων τεχνολογιών και εν γένει φιλοσοφίας.

Βασισμένο στην EV-exclusive πλατφόρμα SPA2, το νέο κορυφαίο μοντέλο της Volvo είναι αισθητά μεγαλύτερο από το προκάτοχο XC90, με μήκος που αγγίζει τα 5,04 m (έναντι 4,95 m), πλάτος 1,96 m και ύψος 1,74 m.

Οπτικά υπάρχουν προφανώς ομοιότητες, τόσο εντός όσο και εκτός. Υπάρχουν όμως και διαφοροποιήσεις, που το καθιστούν μία πιο φρέσκια και ενδιαφέρουσα πρόταση. Μία εξ αυτών, κοιτώντας το en face, είναι και το «καρούμπαλο» που ξεχωρίζει πάνω από το παρμπρίζ.

Κάποιοι θα θεωρήσουν πως δεν κολακεύει τις καθαρές γραμμές του αμαξώματος, στην πράξη όμως τα Lidar, radar, κάμερες και λοιπά ηλεκτρονικά που φέρει είναι τόσο πολλά που πλέον δεν χωράνε σε ένα μικρό κουτί, πίσω από τον κεντρικό καθρέπτη.

Ενδεικτικά, κρατήστε πως η σουίτα ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) περιλαμβάνει συνολικά 8 ραντάρ, 11 κάμερες (μεταξύ των οποίων από 2 σε κάθε εξωτερικό καθρέπτη) και 12 αισθητήρες υπερήχων!

Αυτά εξασφαλίζουν υψηλότατη ενεργητική ασφάλεια και ημιαυτόνομη οδήγηση Επιπέδου 2 ενώ είναι θέμα χρόνου -και μίας ασύρματης αναβάθμισης λογισμικού- ώστε το ίδιο hardware να υποστηρίξει και αυτονομία επιπέδου 3.

Εδώ θα βάλουμε μία άνω τελεία, καθώς αν αναλύσουμε ή έστω αναφέρουμε επιγραμματικά το τι μπορούν να κάνουν αυτά τα συστήματα, θα χρειαστεί χώρος πολύ μεγαλύτερος από τα φυσιολογικά πλαίσια μίας δοκιμής. Ας μείνουμε όμως στο ευρύτερο κεφάλαιο των ηλεκτρονικών, καθώς υπάρχει ακόμα πολύ ψωμί.

Σε ό,τι αφορά στο μίνιμαλ εσωτερικό, το μάτι πέφτει εξαρχής στις δύο, συν μία, μεγάλες οθόνες, του πίνακα οργάνων, διαγωνίου 8”, του infotainment των 14,5” και του HUD που καλύπτει άλλες 13,2” στο παρμπρίζ.

Το κεντρικό σύστημα υποστηρίζεται από τις πλατφόρμες τεχνητής νοημοσύνης NVIDIA DRIVE Xavier και Orin, καθώς επίσης τις πλατφόρμες Snapdragon Cockpit της Qualcomm Technologies και τους χάρτες της Google. Το λογισμικό έχει αναπτυχθεί εσωτερικά, από τους μηχανικούς της Volvo, καλύπτοντας τις περισσότερες λειτουργίες ψυχαγωγίας, ασφάλειας, καθώς και τη διαχείριση της μπαταρίας.

Σε ο,τι αφορά στην τελευταία, είναι τεχνολογίας ιόντων λιθίου, με μία αδιανόητα μεγάλη ονομαστική χωρητικότητα 111 kWh, που στα χαρτιά δίνει αυτονομία άνω των 600 km.

Η ταχυφόρτιση σε παροχή DC σηκώνει μέχρι 250 kW και μέσα σε 30 λεπτά ανεβάζει το ποσοστό φόρτισης από το 10% στο 80%.

Μέχρι τώρα τουλάχιστον και για το αυτοκίνητο της δοκιμής, καθώς η Volvo έχει ανακοινώσει πως για το model year 2026 η ηλεκτρική αρχιτεκτονική ανεβαίνει από τα 400V στα 800V, με ο,τι αυτό συνεπάγεται για τη μείωση των απωλειών ενέργειας και την ταχύτητα φόρτισης.

Ενδεικτικά, η μέγιστη υποστηριζόμενη φόρτιση θα φτάσει στα 350 kW ή αλλιώς 250 χιλιόμετρα αυτονομίας μέσα σε μόλις 10 λεπτά.

Και ολοκληρώνοντας με τη γενική αυτή περιγραφή -καθώς το αυτοκίνητο, επαναλαμβάνουμε, έχει πολύ βάθος τεχνολογικά- έρχεται η ώρα να περάσουμε στη βασική δοκιμή, κρίνοντας όσα δεν περιγράφονται στις μπροσούρες του αυτοκινήτου.

Αρχικά αξίζει ένα μπράβο στους σχεδιαστές της φίρμας, τόσο για το καλαίσθητο εξωτερικό αποτέλεσμα, όσο κυρίως για το εσωτερικό. Ανοίγοντας τη στιβαρή σε αίσθηση πόρτα, εισέρχεσαι σε ένα πραγματικά ευρύχωρο και ποιοτικό σαλόνι.

Πρώτη θετική εντύπωση, τα χρησιμοποιούμενα υλικά. Το Volvo EX90 περιέχει περίπου 15% ανακυκλωμένο χάλυβα, 25% ανακυκλωμένο αλουμίνιο, καθώς και 48 κιλά ανακυκλωμένων πλαστικών και βιολογικών υλικών, νούμερο που αντιστοιχεί σε περίπου 15% του συνολικού πλαστικού που χρησιμοποιείται στο αυτοκίνητο – το υψηλότερο επίπεδο από οποιοδήποτε άλλο αυτοκίνητο Volvo μέχρι σήμερα.

Παρότι όμως το δέρμα δεν είναι πραγματικό δέρμα, οι υφές και η αίσθηση που δίνουν τα καθίσματα και συνολικά οι επενδύσεις εντός θα ικανοποιήσουν και τον πλέον απαιτητικό. Όσο για τα όμορφα ξύλινα ένθετα, το βράδυ ανακαλύπτεις πως διαθέτουν έναν υποδόριο φωτισμό, που κάνει το ταμπλό ακόμα πιο εντυπωσιακό.

Την ίδια θετική αίσθηση αφήνει η μίνιμαλ αισθητική του ταμπλό, όχι όμως το user experience, στο οποίο μπορούμε να βρούμε μικροατέλειες. Για παράδειγμα, οι Σουηδοί επέλεξαν να μην προσφέρουν συμβατικό κλειδί.

Η πρόσβαση επιτυγχάνεται πλέον μέσω του κινητού του χρήστη ή από μία «πιστωτική» κάρτα, χωρίς κουμπιά, την οποία θα πρέπει να ακουμπήσεις στη λαβή της πόρτας του οδηγού για να ξεκλειδώσει.

Αντίστοιχα, θα πρέπει να τοποθετηθεί στη βάση ασύρματης φόρτισης κινητών συσκευών, ώστε να ενεργοποιηθεί το αυτοκίνητο.

Πέρα από κάποιες βασικές λειτουργίες που ελέγχονται από τα μπουτόν στο τιμόνι, οι φυσικοί διακόπτες λάμπουν δια της απουσίας τους.

Ο οδηγός έχει μόνο δύο διακόπτες για τα ηλεκτρικά παράθυρα, εμπρός και πίσω, με έναν τρίτο να επιλέγει σε ποια θα δώσει την εντολή. Κουμπιά δεν υπάρχουν ούτε για τον κλιματισμό.

Αυτός ρυθμίζεται μεν σχετικά εύκολα από το μενού στη βάση της κεντρικής οθόνης, χωρίς όμως να προσφέρει την ίδια ευκολία με ένα παραδοσιακό σύστημα με φυσικούς διακόπτες. Το ίδιο ισχύει για δευτερεύουσες λειτουργίες, όπως η ρύθμιση των εξωτερικών καθρεπτών, του τιμονιού, ακόμα και για το ντουλαπάκι του συνοδηγού, το οποίο ανοίγει ηλεκτρικά, αφού πρώτα ψάξεις να το βρεις στο μενού.

Οι ηλεκτρικές ευκολίες, από την άλλη, έχουν και τα θετικά τους. Η τρίτη σειρά θέσεων (συνολικά επτά) αναδιπλώνει τις πλάτες των καθισμάτων ηλεκτρικά, από μπουτόν που υπάρχουν στο εσωτερικό του διαμερίσματος των αποσκευών.

Κάτω από αυτά, δε, υπάρχουν και άλλα δύο κουμπιά, που ρυθμίζουν το ύψος της πίσω ανάρτησης, ώστε να μπορείς να χαμηλώσεις το αυτοκίνητο σε περίπτωση που χρειαστεί να φορτώσεις κάτι μεγάλο και βαρύ.

Από άποψης εξοπλισμού, είναι μάλλον περιττό να αναφερθούμε στα πάντα, καθώς η λίστα είναι ιδιαίτερα μεγάλη. Θα αναφέρουμε ενδεικτικά στο ηχοσύστημα, το οποίο έρχεται σε τρία επίπεδα. Η βασική επιλογή “High Performance” έρχεται με 10 ηχεία και συνολική ισχύ 325 Watts.

Για όσους εκτιμούν τον ποιοτικό ήχο υπάρχει η Bose Premium, με 14 ηχεία και 940 watts, η οποία συνόδευε το αυτοκίνητο της δοκιμής και μας άφησε πολύ καλές εντυπώσεις σε επίπεδα διαύγειας και απόδοσης.

Τώρα για τους οπαδούς του Hi-End, το Bowers & Wilkins High Fidelity με 25 ηχεία και συνολική ισχύ 1610 watts υπόσχεται επιδόσεις που πολλοί δεν μπορούν να απολαύσουν ούτε στο σπίτι τους.

Για τους προσφερόμενους χώρους και την άνεση, τα πράγματα είναι πάλι όπως τα φαντάζεστε. Μεγάλα, αναπαυτικά καθίσματα που ρυθμίζονται ποικιλοτρόπως, άφθονος αέρας για πόδια και κεφάλια όλων και η δυνατότητα να μεταφερθούν δύο επιπλέον παιδιά (υπό συνθήκες και ενήλικες) στην τρίτη σειρά θέσεων.

Για τις αποσκευές, το αχανές διαμέρισμα πίσω ξεκινά από τα 669 λίτρα και αγγίζει τα 1.915 με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων. Το νούμερο αυτό περιορίζεται στα 324 λίτρα σε περίπτωση που επιλεγεί η επταθέσια διαμόρφωση, ενώ υπολογίστε επιπλέον 34 λίτρα μπροστά, στο frunk.

Όλος αυτός ο πληθωρικός χαρακτήρας του αυτοκινήτου αποτυπώνεται προφανώς και στο σύστημα κίνησης. Η Twin Motor Performance έκδοση της δοκιμής εφοδιάζεται με δύο ηλεκτρικά μοτέρ μόνιμου μαγνήτη, συνολικής ισχύος 517 PS και ροπής 910 Nm!

Αναλογιστείτε πως παρότι μιλάμε για ένα «θηρίο» βάρους 2,8 τόνων, το βάρος αυτό δεν φαίνεται σχεδόν πουθενά, ενώ η επιτάχυνση 0-100 που προσφέρει είναι της τάξης των 4,9 sec.

Χάρη σε μία σειρά επιλογών, όπως η λειτουργία one pedal, η επιλογή performance AWD και μία σειρά ακόμα παραμετροποιήσεων, ο οδηγός μπορεί να φέρει στα μέτρα του το αυτοκίνητο. Δεν θα το κάνει σπορ, θα το μετατρέψει όμως από άνετο σε πάρα πολύ άνετο στην καθημερινότητα ή σε ένα μεγάλο ταξίδι. 

Τώρα για τις αναρτήσεις, θα πούμε πως η διαφορά με το αντίστοιχο -συμβατικό- XC90 είναι αισθητή. Προς το καλύτερο. Το ενεργό σασί με την αερανάρτηση πίσω και τα ρυθμιζόμενα αμορτισέρ προσαρμόζει την απόσβεση με ρυθμό 500 φορές/ sec, έτσι ώστε να περιορίζει τις κλίσεις στις στροφές και παράλληλα να καταπίνει ανωμαλίες του οδοστρώματος.

Παρά τις επιταχύνσεις και τις κινηματικές επιδόσεις, το EX90 δεν θα χαρίσει στον οδηγό κάποια ιδιαίτερη οδηγική ευχαρίστηση. Θα του επιτρέψει όμως να κινηθεί σβέλτα έως γρήγορα, με απόλυτη ασφάλεια και με μία άνεση, σαν να πηγαίνει χαλαρή βόλτα.

Το τιμόνι προσφέρει περιορισμένη ανάδραση, ακούει όμως με αρκετή ακρίβεια στις εντολές του οδηγού, που είναι καλό. Αντίστοιχα τα φρένα είναι πολύ καλά σε απόκριση και προοδευτικότητα, ενώ έχουν και καλή αίσθηση.

Όσο για τους θηριώδεις τροχούς, με διάμετρο ζάντας 22” και διαστάσεις 265/40 μπροστά/ 295/35 πίσω, καταφέρνουν να δώσουν τα απαραίτητα επίπεδα πρόσφυσης, έστω και αν υπάρχουν στιγμές που δείχνουν να ζορίζονται, αν το επιδιώξεις.

Εμμένοντας λίγο ακόμα στην υψηλότατη ποιότητα κύλισης, αυτή συνδυάζεται αρμονικά με τα επίπεδα ηχομόνωσης της καμπίνας, δημιουργώντας ένα πραγματικά ξέγνοιαστο και χαλαρωτικό περιβάλλον.

Τα προσεγμένα ηχομονωτικά υλικά και τα παράθυρα με πολυστρωματικό γυαλί συμβάλλουν στην ελαχιστοποίηση των εξωτερικών θορύβων, σε επίπεδα σπάνια ακόμα και για τα EV δεδομένα. Αν τώρα προσθέσει κανείς και τη δυνατότητα μασάζ που προσφέρουν τα καθίσματα, δίκαια θα αναλογιστεί πότε θα έρθει η ώρα της αυτόνομης οδήγησης, όπου απλά θα απολαμβάνει τη διαδρομή.

Στο δια ταύτα, επανερχόμαστε στην αρχή της συγκεκριμένης δοκιμής, που αναφέραμε πως το Volvo EX90 αποτελεί ένα statement της επόμενης ημέρας της εταιρίας. Ένα μοντέλο που ξεχωρίζει για τον όγκο, την άνεση και το τεχνολογικό του υπόβαθρο.

Το κόστος για όλα αυτά, βέβαια, δεν είναι ευκαταφρόνητο. Για τη λίγκα όμως που απευθύνεται, πολύ λίγες προτάσεις στέκονται σε αυτά τα επίπεδα. Και φυσικά όλες τους ξεκινάνε από εξαψήφια νούμερα. sdfs

Διαβάστε περισσότερα για την VOLVO

Volvo EX90 Twin Motor Performance – Τεχνικά χαρακτηριστικά
ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΡΟΩΣΗΣ
Τύπος, τροφοδοσία 2 σύγχρονοι κινητήρες μόνιμου μαγνήτη
Μέγιστη ισχύς, ροπή 380 kW (517 PS), 910 Nm
Θέση εμπρός εγκάρσια, 200 kW /272 PS-490 Nm
πίσω εγκάρσια, 180 kW /245 PS-420 Nm
Μπαταρία Ιόντων λιθίου, αρχιτεκτονικής 400V, 204 cells, υγρόψυκτη, με εγγύηση 8 έτη/ 160.000 km
Θέση στο κέντρο και κάτω από το δάπεδο
Χρόνος φόρτισης

Μέγιστη φόρτιση AC: 11 kW (0-100%): 10 ώρες
μέγιστη ταχυφορτιστή DC: 250 kW (10-80%): 30 λεπτά

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 4,9 sec
Τελική ταχύτητα 180 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Εργοστασιακή WLTP, Μέση δοκιμής 20,8 kWh/100 km, 22,0 kWh/100 km
Χωρητικότητα μπαταρίας 111 kWh ονομαστική (107 kWh net)
Εργοστασιακή αυτονομία 525 km (WLTP)614 km (WLTP)
Αυτονομία (βάση της κατανάλωσης δοκιμής) 614 km
ΕΚΠΟΜΠΗ ΡΥΠΩΝ
Προδιαγραφή
Εκπομπή CO2 0 g/km
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
Κίνηση Στους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο Αυτόματο 1 σχέσης
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Εμπρός/πίσω Πολλαπλοί σύνδεσμοι / Πολλαπλοί σύνδεσμοι
ΦΡΕΝΑ
Εμπρός/πίσω Αεριζόμενοι δίσκοι / αεριζόμενοι δίσκοι
ΤΡΟΧΟΙ
Τύπος ελαστικών, διάσταση Pirelli Scorpion 265/40 R22 – 295/35 R22
ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ
Διάταξη/υποβοήθηση Κρεμαγέρα με ηλεκτρομηχανική υποβοήθηση
ΑΜΑΞΩΜΑ
Μήκος x πλάτος x ύψος
Απόσταση από το έδαφος

5.037 × 1.964 × 1.744 mm
21,6 εκατοστά

Μετατρόχιο (εμπρός/πίσω) 1.672 / 1.666 mm
Μεταξόνιο 2.985 mm
Χώρος αποσκευών 669-1.915 lt (+34 lt frunk)
Απόβαρο 2.787 kg
Τιμή πώλησης βασικής έκδοσης μοντέλου δοκιμής: από 117.986€
Φωτογραφίες: Νίκος Μαρινόπουλος
Exit mobile version