Παρά τη μεγάλη παραγωγική δυναμικότητα στην Κίνα, η Volkswagen αποφεύγει να εισάγει στην Ευρώπη τα μοντέλα της που κατασκευάζει εκεί, προκειμένου να μην βάλει «φωτιά» στις εσωτερικές ισορροπίες της.
Ενώ οι κινεζικές μονάδες παραγωγής της Volkswagen λειτουργούν με υψηλούς ρυθμούς και ήδη εξάγουν ορισμένα μοντέλα προς αγορές όπως η Μέση Ανατολή, η ευρωπαϊκή αγορά παραμένει εκτός πλάνου. Τα κινεζικά εργοστάσια έχουν τη δυνατότητα να παράγουν μεγάλους όγκους αυτοκινήτων με χαμηλό κόστος, όμως η γερμανική φίρμα κρατά ακόμη κλειστή την πόρτα για την Ευρώπη, παρότι η πίεση αυξάνεται.
Η απόφαση αυτή δεν οφείλεται μόνο σε τεχνικούς ή εμπορικούς λόγους. Επισήμως, η εταιρεία επικαλείται διαφορές στον ψηφιακό εξοπλισμό. Σύμφωνα με δηλώσεις στελεχών της Volkswagen, τα ψηφιακά συστήματα που ενσωματώνονται στα μοντέλα για την Κίνα βασίζονται σε διαφορετικές πλατφόρμες, εναρμονισμένες με τις τεχνολογικές απαιτήσεις και τα apps των εταιρειών Tencent και Alibaba. Η προσαρμογή τους στα ευρωπαϊκά πρότυπα, και ειδικά στις αυστηρές απαιτήσεις του GDPR, θεωρείται χρονοβόρα και δαπανηρή.
Ωστόσο, αυτή η εξήγηση δεν πείθει όλους τους αναλυτές. Η Cupra –μέλος του ίδιου ομίλου– διαθέτει ήδη στην ευρωπαϊκή αγορά το Tavascan, το οποίο κατασκευάζεται στην Κίνα (στην Anhui) και αποτελεί τον «δίδυμο» του κινέζικου ID. Unyx. Αυτό δείχνει πως η τεχνική προσαρμογή είναι εφικτή, όταν υπάρχει η σχετική στρατηγική βούληση.
Η ουσία του ζητήματος φαίνεται να είναι περισσότερο οικονομική και πολιτική. Αν η Volkswagen άρχιζε να εισάγει σε μεγάλη κλίμακα φθηνά μοντέλα από την Κίνα στην Ευρώπη, θα έθετε σε ευθεία ανταγωνιστική σύγκριση τις ασιατικές μονάδες με τα εργοστάσια της Γερμανίας και άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Με δεδομένες τις πιέσεις που ήδη δέχεται η απασχόληση στον κλάδο –ειδικά σε παραδοσιακές αγορές όπως η Γερμανία–, κάτι τέτοιο θα ήταν δύσκολο να διαχειριστεί κοινωνικά και πολιτικά.
Κι όμως, η αγορά παρακολουθεί. Άλλες εταιρείες δεν δείχνουν τόσο διστακτικές. Η Tesla στέλνει εδώ και χρόνια Model 3 από τη Σαγκάη στην Ευρώπη. Η BMW εξάγει από την Κίνα το iX3, και ετοιμάζεται να κάνει το ίδιο με τη νέα Mini. Η Volvo (που ανήκει στον κινεζικό όμιλο Geely) δεν το κρύβει καν. Όλοι αυτοί προχωρούν σε εισαγωγές με στόχο να μειώσουν το κόστος και να βελτιώσουν τα περιθώρια κέρδους. Το ερώτημα είναι για πόσο ακόμη η Volkswagen θα επιμείνει στην επιλογή της, ιδίως όσο αυξάνονται οι πιέσεις για φθηνότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η εταιρεία έχει ήδη ξεκινήσει εξαγωγές από την Κίνα σε άλλες αγορές. Τον Οκτώβριο του 2025, πλοία φόρτωσαν εκδόσεις Passat και Jetta (κινέζικες εκδόσεις) με προορισμό τη Μέση Ανατολή, μια περιοχή όπου η τιμή αποτελεί βασικό κριτήριο αγοράς. Έτσι, η Volkswagen δοκιμάζει την εξαγωγική της ικανότητα από την Κίνα, χωρίς ωστόσο να ανοίγει την πόρτα της ευρωπαϊκής αγοράς.
Η κατάσταση μοιάζει παράδοξη: ένας ευρωπαϊκός όμιλος σχεδιάζει και κατασκευάζει αυτοκίνητα στην Κίνα, αρκετά προσιτά και ελκυστικά, τα εξάγει σε αγορές του εξωτερικού, αλλά κρατά αποκλεισμένους τους Ευρωπαίους καταναλωτές. Όσο όμως το κόστος παραγωγής παραμένει καθοριστικός παράγοντας και ο ανταγωνισμός με τις κινέζικες φίρμες εντείνεται, η στάση αυτή δύσκολα θα αντέξει για πολύ.
