Δοκιμές σε πραγματικές συνθήκες δείχνουν πως ακόμη και με χαμηλή φόρτιση, η θέρμανση ενός ηλεκτρικού μπορεί να λειτουργεί για πολλές ώρες μέσα στο κρύο, χωρίς πρόβλημα.
Ο χειμώνας φέρνει μαζί του χιόνια, παγετό και σε πολλές περιπτώσεις απρόβλεπτα μποτιλιαρίσματα που μπορεί να κρατήσουν ώρες. Η εικόνα ενός σταματημένου αυτοκινήτου στην εθνική οδό με υπο του μηδενός βαθμούς Κελσίου δεν είναι καθόλου σπάνια, ειδικά σε ορεινές περιοχές.
Εκεί αρχίζει και η συνηθισμένη ανησυχία πολλών οδηγών ηλεκτρικών: «Τι γίνεται αν μείνω; Θα παγώσω; Φτάνει η μπαταρία για να με κρατήσει ζεστό;». Η ανησυχία αυτή μοιάζει με την παλαιότερη συζήτηση για την αυτονομία των ηλεκτρικών. Παρότι έχει βάση, στην πράξη οι αριθμοί δείχνουν κάτι διαφορετικό.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν την εκπεμπόμενη θερμότητα του κινητήρα για να ζεστάνουν την καμπίνα, όπως τα συμβατικά αυτοκίνητα με θερμικούς κινητήρες. Αντίθετα, παράγουν θερμότητα μέσω ηλεκτρικών αντιστάσεων, κυρίως μέσω συστημάτων PTC (Positive Temperature Coefficient), που λειτουργούν όπως ένα πιστολάκι μαλλιών: όταν περνά ρεύμα, θερμαίνεται ένα κεραμικό στοιχείο και αποδίδει θερμότητα.
Το ερώτημα είναι πόση ενέργεια καταναλώνει αυτό το σύστημα όταν λειτουργεί για πολλές ώρες με το αυτοκίνητο σταματημένο. Απαντήσεις σε αυτό δίνουν δοκιμές του ADAC και του αυστριακού ÖAMTC, οι οποίοι μέτρησαν την κατανάλωση θέρμανσης σε διάφορα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κάτω από πραγματικές χειμερινές συνθήκες, με θερμοκρασίες που κυμαίνονταν από -9 έως -14 βαθμούς Κελσίου.
Σύμφωνα με αυτές τις δοκιμές, για να διατηρείται η καμπίνα ζεστή η κατανάλωση κυμάνθηκε από 1,5 έως 3 kWh ανά ώρα. Σε ένα από τα παραδείγματα, το μικρότερο μοντέλο VW ID.3 με καθαρή χωρητικότητα μπαταρίας 45 kWh, μπορεί να διατηρήσει τη θέρμανση σε λειτουργία για περίπου 20 ώρες, χωρίς να εξαντληθεί η ενέργεια της μπαταρίας. Και όλα αυτά χωρίς να σβήσει τίποτα.
Ένα επιπλέον ενδιαφέρον στοιχείο από τις δοκιμές είναι πως οι αντλίες θερμότητας -παρότι θεωρούνται πιο αποδοτικές- δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερο πλεονέκτημα σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες. Εκεί η απόδοσή τους πέφτει στο ίδιο επίπεδο με τις συμβατικές PTC αντιστάσεις.
Αν και το ενεργειακό κόστος για τη θέρμανση είναι χαμηλότερο από ό,τι νομίζει κανείς, μερικές καλές πρακτικές μπορούν να μειώσουν ακόμη περισσότερο την κατανάλωση. Για παράδειγμα, η χρήση θερμαινόμενων καθισμάτων και τιμονιού είναι πιο αποδοτική από τη θέρμανση αέρα σε όλη την καμπίνα.
Επίσης, είναι χρήσιμο να προθερμαίνεται το αυτοκίνητο όσο είναι ακόμα συνδεδεμένο σε φορτιστή, ώστε να μη χρησιμοποιείται η μπαταρία για να φτάσει η καμπίνα σε θερμοκρασία λειτουργίας. Η στάθμευση σε γκαράζ επίσης μειώνει τις θερμικές απώλειες, ενώ πόρτες και παράθυρα καλό είναι να ανοίγονται όσο το δυνατόν λιγότερο.
Οι βασικές προφυλάξεις δεν διαφέρουν από αυτές που ισχύουν και για τα συμβατικά αυτοκίνητα. Επίσης, όπως δεν ξεκινάμε χειμερινό ταξίδι με μισογεμάτο ρεζερβουάρ, έτσι και στα ηλεκτρικά το ιδανικό είναι να ξεκινάμε με φορτισμένη μπαταρία, ακόμη κι αν η προβλεπόμενη αυτονομία φαίνεται αρκετή. Αυτά για τους… θαμώνες των χιονοδρομικών κέντρων…
Το τελικό συμπέρασμα; Όχι, δεν πρόκειται να παγώσετε σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο αν μείνετε ακινητοποιημένοι σε χιονισμένο δρόμο. Η θέρμανση καταναλώνει πολύ λιγότερη ενέργεια απ’ ό,τι πιστεύαμε και, υπό κανονικές συνθήκες, μπορεί να σας κρατήσει άνετα ζεστούς για πολλές ώρες.
Air condition: Πόσες ώρες μπορεί να λειτουργεί σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο;
