Από την αρχή του 2026, οι οδηγοί στην Ελλάδα αναμένεται να δουν νέες αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων, εξαιτίας της αναπροσαρμογής του κόστους των ενεργειακών πιστοποιητικών που επιβαρύνει άμεσα την αντλία.
Αντιμέτωποι με νέα επιβάρυνση στο κόστος μετακίνησης έρχονται εκατομμύρια οδηγοί και στην Ελλάδα, καθώς από το νέο έτος εφαρμόζονται και στη χώρα μας οι αναπροσαρμογές που σχετίζονται με τα Πιστοποιητικά Εξοικονόμησης Ενέργειας (CEE). Το μοντέλο, που ήδη προκαλεί αντιδράσεις στη Γαλλία, βασίζεται στην έμμεση μετακύλιση του κόστους χρηματοδότησης «πράσινων» δράσεων στους καταναλωτές ενέργειας, μέσω αυξήσεων στις τιμές των καυσίμων.
Πιο συγκεκριμένα, η αύξηση του ευρωπαϊκού προϋπολογισμού για τα CEE θα επιφέρει επιβάρυνση έως και 5-6 λεπτά του ευρώ ανά λίτρο, ανεβάζοντας τη συνολική επιβάρυνση στα 16 με 17 λεπτά ανά λίτρο βενζίνης ή πετρελαίου. Αυτό σημαίνει πως ένας μέσος οδηγός στην Ελλάδα θα δει ετήσια επιβάρυνση που μπορεί να ξεπεράσει τα 100 ευρώ, χωρίς καμία άμεση αντιστάθμιση.
Η συγκεκριμένη πολιτική στηρίζεται στη λογική ότι οι επιδοτήσεις για εξηλεκτρισμένα αυτοκίνητα και άλλες πράσινες επενδύσεις πρέπει να χρηματοδοτούνται από όσους καταναλώνουν ενέργεια – δηλαδή σχεδόν το σύνολο των οδηγών. Στην πράξη, όμως, αυτή η επιβάρυνση μετατρέπει ξανά τη μετακίνηση με αυτοκίνητο σε πολυτέλεια, ειδικά για όσους ζουν σε περιοχές χωρίς εναλλακτικά μέσα μεταφοράς.
Η ελληνική κυβέρνηση δεν έχει μέχρι στιγμής ανακοινώσει μέτρα αντιστάθμισης ή εξαιρέσεις για ευάλωτες ομάδες, ενώ οι αυξήσεις στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου και η ισοτιμία ευρώ-δολαρίου αφήνουν ελάχιστα περιθώρια συγκράτησης των τιμών στην αντλία. Ήδη η τιμή της αμόλυβδης κινείται σε υψηλά επίπεδα άνω των 1,90 ευρώ/λίτρο σε πολλές περιοχές της χώρας, με το νέο έτος να αναμένεται ακόμη πιο πιεστικό για τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.
Ουσιαστικά, πρόκειται για έναν νέο «πράσινο φόρο» χωρίς σαφή ανταπόδοση, ο οποίος προστίθεται στις υπάρχουσες υψηλές φορολογικές επιβαρύνσεις στα καύσιμα στην Ελλάδα – από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης μέχρι τον ΦΠΑ. Οι οργανώσεις οδηγών ήδη προειδοποιούν για τις επιπτώσεις σε περιοχές με ελλιπείς δημόσιες συγκοινωνίες και ζητούν πιο δίκαιη κατανομή του κόστους της ενεργειακής μετάβασης.
