Τα σχέδια για κατάργηση των θερμικών κινητήρων «παγώνουν» – Οι κατασκευαστές ετοιμάζονται να τους κρατήσουν και μετά το 2035

Με την Ευρωπαϊκή Ένωση να επανεξετάζει την απαγόρευση των θερμικών κινητήρων από το 2035, αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες αλλάζουν ρότα και προετοιμάζονται για την παραμονή των βενζινοκινητήρων – σε εξηλεκτρισμένες ή και συμβατικές εκδόσεις – για περισσότερα χρόνια.

Το πλάνο για τον πλήρη εξηλεκτρισμό της ευρωπαϊκής αυτοκίνησης φαίνεται πως μπαίνει πλέον σε δεύτερες σκέψεις, καθώς οι πιέσεις από τη βιομηχανία, οι ανησυχίες για την αγορά και ο ανταγωνισμός από την Κίνα οδηγούν την Ευρωπαϊκή Ένωση σε αναθεώρηση.

Σύμφωνα με πληροφορίες από το Bloomberg, αρκετοί κατασκευαστές –μεταξύ αυτών οι Mercedes, BMW και Stellantis– αλλά και προμηθευτές εξαρτημάτων, κινούνται πλέον με βάση την υπόθεση ότι το 2035 δεν θα σημάνει το τέλος των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Ο σχεδιασμός ενός νέου μοντέλου γίνεται με χρονικό ορίζοντα ετών και με δισεκατομμύρια ευρώ να διακυβεύονται. Γι’ αυτό και πολλές εταιρείες δεν έχουν σταματήσει την επένδυση σε θερμικά ή υβριδικά συστήματα, αλλά προσαρμόζονται ώστε να διατηρήσουν μια ευελιξία στην παραγωγή τους.

Σύμφωνα με τον Benjamin Krieger, γενικό γραμματέα του ευρωπαϊκού συνδέσμου προμηθευτών CLEPA, οι κατασκευαστές αναγνωρίζουν ότι η αγορά δεν είναι ακόμα έτοιμη για πλήρη μετάβαση στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα – ούτε το 2035.

Η Mercedes, για παράδειγμα, δήλωσε ότι προετοιμάζεται για να καλύψει τις διαφορετικές ανάγκες των πελατών, είτε με αμιγώς ηλεκτρικά είτε με εξηλεκτρισμένα θερμικά σύνολα, «αν αυτό χρειαστεί, και μέσα στη δεκαετία του 2030». Από την πλευρά τους, η BMW και η Stellantis απέφυγαν να σχολιάσουν, όμως η εικόνα που διαμορφώνεται δείχνει ότι το ενδεχόμενο παράτασης της ζωής των κινητήρων εσωτερικής καύσης είναι πλέον ανοιχτό.

Η αργή μετάβαση προς τα ηλεκτρικά και ο αυξανόμενος ανταγωνισμός από κινεζικές εταιρείες όπως η BYD έχουν προκαλέσει προβλήματα υπερπαραγωγής στις ευρωπαϊκές μονάδες. Αυτό έχει οδηγήσει τόσο τη βιομηχανία όσο και κυβερνήσεις όπως της Γερμανίας και της Γαλλίας να ζητούν αλλαγές στον κανονισμό που απαγορεύει την πώληση νέων αυτοκινήτων με εκπομπές ρύπων από το 2035.

Μάλιστα, η προγραμματισμένη αναθεώρηση του κανονισμού, η οποία ήταν προγραμματισμένη για το 2026, επισπεύσθηκε και αναμένεται να παρουσιαστεί εντός του μήνα.

Η συζήτηση έχει ανοίξει για το αν θα πρέπει να επιτραπεί η πώληση υβριδικών μοντέλων και μετά το 2035, με στόχο να διατηρηθεί η παραγωγή προσιτών αυτοκινήτων, να προστατευτούν θέσεις εργασίας και να συνεχίσει η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία να είναι ανταγωνιστική.

Όπως δήλωσε πρόσφατα και ο CEO της Stellantis, Antonio Filosa, η συγκυρία προσφέρει μια ευκαιρία να «επανασχεδιάσουμε από κοινού» το ρυθμιστικό πλαίσιο της Ευρώπης.

Η Porsche και η Volvo, οι οποίες στο παρελθόν είχαν παρουσιάσει επιθετικά σχέδια εξηλεκτρισμού, τώρα κάνουν στροφή, ενισχύοντας την παρουσία τους με θερμικά και υβριδικά μοντέλα, πιο αποδοτικά και σύγχρονα. Σε κάθε περίπτωση, τα επόμενα χρόνια θα είναι κρίσιμα για την πορεία της ευρωπαϊκής αυτοκίνησης – και όλα δείχνουν ότι οι θερμικοί κινητήρες δεν έχουν πει ακόμα την τελευταία τους λέξη.

Exit mobile version