Ποια θερμικά αυτοκίνητα θα καταφέρουν να επιβιώσουν μετά το 2035;

Η Ευρωπαϊκή Ένωση αφήνει ένα «παράθυρο» για τα θερμικά αυτοκίνητα μετά το 2035, όμως μόνο λίγα θα καταφέρουν να παραμείνουν στην αγορά – και αυτά με υψηλό κόστος.

Η αρχική απόφαση για πλήρη κατάργηση των αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης έως το 2035 φαίνεται πως αναθεωρείται, αφήνοντας χώρο για εξαιρέσεις. Η Ευρωπαϊκή Ένωση αλλάζει στάση και αντί για τον απόλυτο μηδενισμό των εκπομπών, προτείνει τώρα μείωση κατά 90% σε σχέση με το 2021. Με άλλα λόγια, τα νέα αυτοκίνητα που θα πωλούνται μετά το 2035 δεν θα πρέπει να εκπέμπουν περισσότερα από 11 γραμμάρια CO₂ ανά χιλιόμετρο, κατά μέσο όρο.

Το νέο αυτό πλαίσιο επιτρέπει για πρώτη φορά τη συνεκτίμηση εξωτερικών παραγόντων που θεωρούνται ουδέτεροι ως προς τον άνθρακα, όπως τα συνθετικά καύσιμα και ο «πράσινος» χάλυβας. Αυτό σημαίνει ότι ορισμένα αυτοκίνητα με θερμικούς κινητήρες θα μπορούν να συνεχίσουν να κυκλοφορούν, εφόσον πληρούν τις αυστηρές προδιαγραφές εκπομπών.

Η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπολογίζει ότι το 30–35% των νέων αυτοκινήτων μετά το 2035 θα μπορούσε να μην είναι αμιγώς ηλεκτρικό. Στο ποσοστό αυτό περιλαμβάνονται υβριδικά plug-in, EREV με σύστημα range extender, ακόμη και λύσεις με υδρογόνο. Ωστόσο, ο επιτρεπόμενος αριθμός τέτοιων αυτοκινήτων θα μειώνεται όσο αυξάνονται οι εκπομπές τους.

Σύμφωνα με τον αναλυτή Ματίας Σμιτ, η νέα ρύθμιση αποτελεί στην ουσία μια «τροπολογία Porsche», καθώς η Porsche και η γερμανική κυβέρνηση πίεσαν για τη διατήρηση των θερμικών κινητήρων υπό προϋποθέσεις. Ο Σμιτ εκτιμά ότι μετά το 2035, τα θερμικά αυτοκίνητα θα θυμίζουν ελβετικά ρολόγια: ακριβά, περιορισμένα σε αριθμό και προορισμένα για αγοραστές με υψηλό εισόδημα.

Κατασκευάστριες όπως η Ferrari και η Bentley αναμένεται να παραμείνουν ενεργές στον χώρο, διατηρώντας θερμικά μοντέλα σε ειδικές ή συλλεκτικές εκδόσεις. Όμως για τη μεγάλη πλειοψηφία των καταναλωτών, το μέλλον δείχνει ξεκάθαρα ηλεκτρικό.

Η αλλαγή κατεύθυνσης της Ε.Ε. δεν σημαίνει επιστροφή στο παρελθόν, αλλά μάλλον επιβεβαίωση ότι η τεχνολογία και η πολιτική μπορούν να αφήνουν ένα μικρό περιθώριο για ειδικές περιπτώσεις – αρκεί να μην παρεμποδίζουν τη συνολική μετάβαση. Γιατί, τελικά, η ηλεκτροκίνηση παραμένει ο βασικός προσανατολισμός της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Exit mobile version