Μαθήματα για τα οφέλη της τοπικής αυτοδιοίκησης από τη χρήση του φυσικού αερίου στο μακρινό Οχάιο και την… κοντινή μας Αττική!
Μπορεί η ανανέωση του στόλου απορριμματοφόρων μιας πόλης λιγότερων από 800.000 κατοίκων με νέα οχήματα που καίνε φυσικό αέριο – αντί για πετρέλαιο – να εξοικονομήσει άνω του ενός εκατομμυρίου ευρώ ετησίως για τις δημοτικές αρχές; Η απάντηση είναι ναι, και μάλιστα μειώνοντας παράλληλα δραστικά την επιβάρυνση του περιβάλλοντος.
Κι όμως, μια πόλη 800.000 κατοίκων μπορεί να εξοικονομήσει πάνω από 1 εκ. ευρώ! Πως; Με τη χρήση του φυσικού αερίου στην αυτοκίνηση, τη λεγόμενη αεριοκίνηση! |
Αυτό προκύπτει από την πρόσφατη εμπειρία του δήμου Κολόμπους στο Οχάιο των Ηνωμένων Πολιτειών. Μια πολιτεία που φαίνεται πως πρωτοστατεί στην υιοθέτηση του φυσικού αερίου ως καύσιμο για τους στόλους κοινωφελών οχημάτων όπως είναι τα απορριμματοφόρα και τα λεωφορεία. Χωρίς να είναι η μόνη ωστόσο, καθώς και άλλες πόλεις, όπως η ομώνυμη της ελληνικής πρωτεύουσας, Αθήνα, της Αλαμπάμα, στρέφονται με εντυπωσιακά αποτελέσματα στο φυσικό αέριο. Και ειδικότερα, στο συμπιεσμένο φυσικό αέριο ή CNG (από τα αρχικά της ορολογίας Compressed Natural Gas), το οποίο σημειώνεται ότι ουδεμία σχέση έχει με το γνωστό σε όλους υγραέριο.
Όλο και περισσότερες πόλεις ανά τον κόσμο στρέφονται στο φυσικό αέριο για την κίνηση των οχημάτων τους -ΙΧ και ΔΧ- και ειδικότερα στο λεγόμενο CNG (Compressed Natural Gas), το οποίο στην Ελλάδα προωθείται με την εμπορική ονομασία FISIKON! |
Έτσι, με αιχμή του δόρατος την ανάπτυξη του δικτύου της ΔΕΠΑ και τη στροφή των καταναλωτών σε οικονομικότερα και φιλικότερα προς το περιβάλλον αυτοκίνητα, η διείσδυση του καυσίμου στην Ελλάδα αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς, με το δήμο της Θεσσαλονίκης να κάνει κι εκείνος πλέον βήματα στο «δρόμο της αεριοκίνησης». Για την ακρίβεια, μέχρι σήμερα, η ΔΕΠΑ έχει θέσει σε λειτουργία δύο ιδιόκτητα πρατήρια FISIKON εντός της Αττικής, στην Ανθούσα, σταθμός ο οποίος εξυπηρετεί όλα τα οχήματα (ΔΧ και ΙΧ) σε 24ωρη βάση και στα Άνω Λιόσια, σταθμός ο οποίος εξυπηρετεί την τροφοδότηση λεωφορείων και απορριμματοφόρων.
Το εθνικό δίκτυο σταθμών τροφοδότησης φυσικού αερίου αναπτύσσεται τα τελευταία χρόνια, καθιστώντας ολοένα και πιο εύκολη την τροφοδότηση οχημάτων – ΔΧ και ΙΧ – με FISIKON! |
Τα εγκαίνια του πρώτου σταθμού τροφοδότησης FISIKON στη Θεσσαλονίκη (επί της Λεωφόρου Γεωργικής Σχολής) πραγματοποιήθηκαν το περασμένο φθινόπωρο, ενώ εντός του έτους αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία ένας ακόμη σταθμός στη συμπρωτεύουσα. |
Το φυσικό αέριο είναι ένα αέριο μείγμα υδρογονανθράκων που εξορύσσεται από υπόγειες κοιλότητες. Εξαιτίας των ιδιοτήτων του, υπερέχει έναντι των υπολοίπων πρωτογενών μορφών ενέργειας και για αυτό, έχει ανακηρυχθεί και αποτελεί πλέον βασική ενεργειακή επιλογή της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ παράλληλα θεωρείται το καύσιμο του 21ου αιώνα και συγχρόνως γέφυρα μετάβασης από τις συμβατικές στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Επιτυγχάνει μεγαλύτερη ενεργειακή απόδοση από όλα τα άλλα καύσιμα σε όλους τους τομείς της παραγωγής, με αποτέλεσμα την εξοικονόμηση ενέργειας και τη μείωση του ενεργειακού κόστους.
Το φυσικό αέριο έχει ανακηρυχθεί και αποτελεί πλέον τη βασική ενεργειακή επιλογή της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δεδομένου ότι θεωρείται το καύσιμο του 21ου αιώνα και συγχρόνως γέφυρα μετάβασης από τις συμβατικές στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. |
Τα τελευταία χρόνια, το φυσικό αέριο έχει αποδείξει τη χρησιμότητα του και στην αυτοκίνηση, δεδομένου ότι μπορεί να εξοικονομήσει πολύ χαμηλότερο κόστος καυσίμων, ενώ ένας τυπικός κινητήρας φυσικού αερίου λειτουργεί με σημαντικά χαμηλότερο θόρυβο από τους αντίστοιχους πετρελαιοκινητήρες.