Σε κινητήρες πετρελαίου Euro4 και Euro5, με φίλτρο σωματιδίων (το γνωστό DPF) συχνά παρατηρείται αύξηση της στάθμης του λαδιού στο κάρτερ, λόγω εισχώρησης σε αυτό, ποσοτήτων καυσίμου.
Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας αναγέννησης του φίλτρου σωματιδίων σε έναν πετρελαιοκινητήρα, με εντολή του εγκεφάλου, ψεκάζονται στον κινητήρα, ποσότητες καυσίμου μεγαλύτερες του κανονικού. Η ποσότητα αυτή ψεκάζεται όταν οι βαλβίδες εξαγωγής είναι ανοικτές (μετά-ψεκασμός), με σκοπό την καύση του στο DPF, για να επιτευχθεί αύξηση της θερμοκρασίας και να καεί η τέφρα που είναι συγκεντρωμένη μέσα σε αυτό. Κάθε φορά που διενεργείται η διαδικασία αναγέννησης, μέρος του επιπλέον καυσίμου που ψεκάζεται, διαρρέει από τα ελατήρια του εμβόλου προς το κάρτερ. Για να ξεκινήσει αυτή η διαδικασία, απαραίτητες προϋποθέσεις είναι να κινείται το αυτοκίνητο με ζεστό κινητήρα και με πάνω από 2.000 σ.α.λ., ενώ για να ολοκληρωθεί πρέπει αυτές να πληρούνται για τουλάχιστον 20 συνεχόμενα λεπτά.
Όσο η ανάγκη αναγέννησης παραμένει, το σύστημα με κάθε ευκαιρία επιχειρεί να την καλύψει με επαναλαμβανόμενες αποτυχημένες προσπάθειες, επαναλαμβανόμενους μετά-ψεκασμούς. Έτσι, περισσότερο καύσιμο διαρρέει από τα ελατήρια και καταλήγει στο κάρτερ. Αυτό, εκτός από το αυτονόητο, δηλαδή κακή λίπανση του κινητήρα με ό,τι αυτό συνεπάγεται, μπορεί να οδηγήσει επιπροσθέτως στη βίαιη καταστροφή του. Δεν είναι άλλωστε λίγες οι περιπτώσεις που έχει αναφερθεί ότι το «πετρελαιόλαδο» από το κάρτερ βρήκε έναν τρόπο να διαφύγει, όπως αναφέρει η ΙΑΠΩΝΙΚΗ Α.Ε.
Ο κόφτης ενεργεί μειώνοντας τον χρόνο ψεκασμού ή κάνει υδραυλική συμπίεση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Τα παραπάνω ισχύουν για όλους τους πετρελαιοκινητήρες Euro4 και Euro5 με φίλτρο μικροσωματιδίων, όπου οι ψεκασμοί για την αναγέννησή τους γίνονται από τα κύρια μπεκ. Αντιθέτως, το πρόβλημα δεν υφίσταται σε κινητήρες όπου ένα ξεχωριστό μπεκ τοποθετημένο στην εξαγωγή, πραγματοποιεί τον «έξτρα ψεκασμό». Προσοχή λοιπόν στη στάθμη του λαδιού!
Του Μιχάλη Κουρασάνη, Υπεύθυνου Τεχνικού Τμήματος &
Εξοπλισμού Συνεργείων, ΙΑΠΩΝΙΚΗ Α.Ε.