Τα πρωτοποριακά μυαλά που βρίσκονται πίσω από τη δημιουργία του νέου Ford GT, δε σχεδίασαν μόνο ένα supercar για να κερδίζει στους αγώνες, αλλά και ένα μοντέλο όπου θα δοκιμαστούν νέες ιδέες και τεχνολογίες για μελλοντικά οχήματα, σε όλο το εύρος της γκάμας Ford.
«Όταν ξεκινήσαμε να δουλεύουμε στο νέο Ford GT το 2013, η ομάδα είχε τρεις στόχους», είπε ο Raj Nair, executive vice president στο Product Development της Ford και Chief Technical Officer. «Πρώτος στόχος ήταν να το εκμεταλλευτούμε για την εκπαίδευση των μηχανικών μας στην ανάπτυξη μελλοντικών τεχνολογιών στους κινητήρες και να επεκτείνουμε τις γνώσεις μας στην αεροδυναμική. Δεύτερος στόχος ήταν να ανοίξουμε νέους ορίζοντες στη χρήση προηγμένων υλικών, όπως ελαφρών ανθρακονημάτων. Τέλος, στοχεύσαμε στη νίκη στις 24 Ώρες του Le Mans, που για πολλούς είναι η απόλυτη δοκιμασία αντοχής και απόδοσης».
«Χωρίς αντίστοιχη ομαδική δουλειά και συντονισμένη οργάνωση, δεν θα μπορούσε να φτιαχτεί το Ford GT στη σημερινή του μορφή», δήλωσε ο Dave Pericak, Global Director της Ford Performance. «Τέτοιου είδους συνεργασία ήταν απαραίτητη προϋπόθεση όχι μόνο για να φέρουμε πίσω στη ζωή το Ford GT αλλά και για να πειραματιστούμε με τις καινοτομίες που απαιτούνται στη δημιουργία του απόλυτου υπεραυτοκινήτου».
Οι γνώσεις που αποκτήθηκαν στην κατασκευή του χρησιμοποιήθηκαν στην προηγμένη χρήση κραμάτων αλουμινίου υψηλής αντοχής στα σημερινά pickup φορτηγά της Σειράς F της Ford, με αποτέλεσμα την εξοικονόμηση εκατοντάδων κιλών βάρους και παράλληλα τη βελτίωση των δυνατοτήτων, των επιδόσεων και της κατανάλωσης καυσίμου.
Η δυναμική της αεροδυναμικής
Ενώ το GT δείχνει γρήγορο ακόμη κι όταν είναι ακίνητο, η ομάδα σχεδιασμού βελτιστοποίησε κάθε σημείο του για να πετύχει βέλτιστη αεροδυναμική. Βασικός στόχος ήταν ο περιορισμός του αεροδυναμικού συντελεστή και η αύξηση της κατακόρυφης δύναμης, η οποία συνεπάγεται σταθερότητα και πρόσφυση στην πίστα στην επιτάχυνση, στο στρίψιμο και στο φρενάρισμα.
Η αεροτομή του υπεραυτοκινήτου χρησιμοποιεί μία νέα τεχνολογία της Ford – ένα σχέδιο που αναμένεται να κατοχυρωθεί ως ευρεσιτεχνία – το οποίο μεταβάλλει το σχήμα της πτέρυγας για την επίτευξη μέγιστης απόδοσης όταν είναι σε πλήρη ανάπτυξη. Η μοναδική αυτή σχεδίαση περιλαμβάνει και ένα μικρό ακροπτερύγιο – το λεγόμενο Gurney flap – το οποίο σε συνδυασμό με τη μεταβολή του σχήματος της πτέρυγας, συνεπάγεται βελτιωμένη συνολική απόδοση κατά 14%.
Η αεροδυναμική του GT παράγει θετικές τιμές κατακόρυφης δύναμης σε όλες τις συνθήκες. Με την ανάρτηση στην πιο ψηλή θέση, η κατανομή του downforce είναι 30% μπροστά. Στη χαμηλή θέση, η κατανομή διατηρείται στο 29% εμπρός.
Επιχείρηση «αδυνάτισμα»
Τα ανθρακονήματα είναι ένα σημαντικό στοιχείο που χαρίζει στο GT χαμηλό βάρος και επέτρεψε να σχεδιαστούν ιδιαίτερες φόρμες στο αμάξωμα οι οποίες δεν θα ήταν δυνατές με χάλυβα ή αλουμίνιο. Σε συνεργασία με εταιρίες όπως η Multimatic και η DowAksa, η Ford εξελίσσει νέες μεθόδους που αποσκοπούν σε ταχύτερη, πιο μαζική παραγωγή εξαρτημάτων από ανθρακονήματα.
Η τροφοδοσία –και όχι μόνο– του κινητήρα
Ο κινητήρας Ecoboost των 3.500 κυβικών του Ford GT είναι ο πιο ισχυρός Ecoboost που κατασκευάστηκε ποτέ, αποδίδοντας 647 ίππους. Εξελίχτηκε παράλληλα με τον αγωνιστικό κινητήρα του GT και τον Ecoboost 3.5L που χρησιμοποιείται στο εκτός δρόμου, υψηλών επιδόσεων pickup F-150 Raptor, στο οποίο το 60% των εξαρτημάτων του κινητήρα είναι κοινά με εκείνον του GT.
«Πιέσαμε τα όρια του κινητήρα πέρα από τα επίπεδα που θα μπορούσαμε να σκεφτούμε σε παραδοσιακά προγράμματα εξέλιξης, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό μια και εξακολουθούμε να προωθούμε την τεχνολογία Ecoboost ως σημείο αναφοράς στην παγκόσμια γκάμα της εταιρίας», είπε ο Bob Fascetti, Αντιπρόεδρος της Ford Powertrain Engineering.
Η ομάδα δημιούργησε επίσης προηγμένη τεχνολογία anti-lag στην υπερτροφοδότηση, η οποία βελτιώνει στο μέγιστο την έξοδο του αυτοκινήτου από τις στροφές. Το σύστημα διατηρεί το γκάζι ανοιχτό ακόμη κι όταν ο οδηγός δεν πιέζει το πεντάλ. Τα μπεκ καυσίμου είναι ανενεργά, αλλά ο ρυθμός περιστροφής και η πίεση του turbo διατηρούνται ψηλά με αποτέλεσμα καλύτερη απόκριση του κινητήρα και ακαριαία επιτάχυνση με το που ο οδηγός πατήσει το πεντάλ του γκαζιού.
Για περαιτέρω βελτίωση της απόδοσης του κινητήρα, το GT διαθέτει νέους αυλούς και διπλή διάταξη άμεσου ψεκασμού για καλύτερη απόκριση. Ο κινητήρας συνεργάζεται με ένα γρήγορο 7-τάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, το οποίο εξασφαλίζει ακαριαίες αλλαγές ταχυτήτων και εξαιρετικό έλεγχο για τον οδηγό.
Ανάρτηση που χαμηλώνει
«Η εξοικονόμηση του βάρους και η εξέλιξη του κινητήρα εξυπηρετεί ένα και μόνο σκοπό – τη δημιουργία του ταχύτερου Ford GT και με την καλύτερη απόδοση στην ιστορία», είπε ο Pericak. «Από τη στιγμή που το πετύχαμε αυτό, επενδύσαμε εν μέρει το όφελος από την εξοικονόμηση βάρους σε προηγμένες τεχνολογίες, η οποίες έκαναν το αυτοκίνητο ακόμη πιο γρήγορο και πιο απολαυστικό στην οδήγηση».
Η ανάρτηση χαμηλώνει από το πρόγραμμα Normal στο πρόγραμμα Track κατά 50 χιλιοστά –κάτι που γίνεται αντιληπτό από τον οδηγό. Το πρόγραμμα Track ανυψώνει την πίσω αεροτομή και κλείνει τους αεραγωγούς στο μπροστινό διαχωριστή, χαρίζοντας ιδανική κατακόρυφη δύναμη για εξαιρετική οδήγηση στην πίστα.
Όταν το GT βρίσκεται σε πρόγραμμα οδήγησης με χαμηλωμένη την ανάρτηση, μεταβολές στην προφόρτιση των ελατηρίων σε συνδυασμό με τη ρύθμιση της απόσβεσης των αμορτισέρ και με την ενεργητική αεροδυναμική, συνεπάγονται δύο μοναδικά αυτοκίνητα σε ένα.
Μία επιπλέον λειτουργία της ανάρτησης – το πρόγραμμα front-lift – επιτρέπει στο GT να περνά με ασφάλεια από σαμαράκια και να μπαίνει στο γκαράζ. Ο οδηγός έχει τη δυνατότητα ανύψωσης του μπροστινού μέρους κατ’ επιλογήν σε ταχύτητες κάτω των 40 χλμ./ ώρα. Το σύστημα επαναφέρει αυτόματα την ανάρτηση στη χαμηλότερη θέση στα 40 χλμ./ ώρα.
Τεχνολογία για όλους
Ο ρόλος του GT ως πεδίου δοκιμών είναι εμφανής σε όλους τους τομείς. Κάποιες καινοτομίες όπως η χρήση ανθρακονημάτων για την εξοικονόμηση βάρους, εξυπηρετεί πιο μακροπρόθεσμες εφαρμογές, ενώ άλλες καταλήγουν άμεσα στις αντιπροσωπείες.
Όσο τα νέα GT μπαίνουν στα γκαράζ των αγοραστών, τόσο οι υπόλοιποι πελάτες της Ford θα μπορούν να βρίσκουν στοιχεία του υπεραυτοκινήτου στα δικά τους οχήματα στο μέλλον.