Ετοιμάζονται τα νέα ηλεκτρονικά αναλογικά διόδια

Το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων χτες, Τετάρτη, εγκαινίασε τον διαγωνισμό για το νέο ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων, με την επιθυμία να εκσυγχρονίσει το σύστημα των διοδίων.

Βάσει του νέου συστήματος, το οποίο στόχος είναι να λειτουργήσει σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους στις αρχές του 2019, αρχής γενομένης από την Εγνατία, ο οδηγός θα χρεώνεται για την πραγματική απόσταση που θα διανύει.

Όπως αναφέρει σε δημοσίευμά της η εφημερίδα «Έθνος», παράλληλα, όπως έχει σημειώσει σε δηλώσεις του ο υπουργός, Χρήστος Σπίρτζης, «το σύστημα θα ισχύει για όλους τους αυτοκινητοδρόμους της χώρας, δεν θα χρειάζεται να σταματάμε, να υπάρχουν τοπικά διόδια, θα είναι ένα δίκαιο σύστημα. Θα πληρώνεις την απόσταση που θα έχεις διανύσει».

Όσο για τον τρόπο λειτουργία του, θα βασίζεται στο ότι το όχημα θα εντοπίζεται όταν εισέρχεται και εξέρχεται από έναν αυτοκινητόδρομο, ή περνάει από τα όρια της μίας παραχώρησης στην άλλη. Ο οδηγός θα διαθέτει μία συσκευή ή μία εφαρμογή στο κινητό του τηλέφωνο, με την οποία θα χρεώνεται ακόμα και μέσω κινητού για τα χιλιόμετρα που θα διανύει. Η συσκευή ή η εφαρμογή θα φορτίζεται με κάποιο ποσό, από το οποίο, ανάλογα με τη χρήση, θα αφαιρούνται χρήματα.

Πηγή: www.cnn.gr

Πόσο κοστίζουν οκτώ από τις πιο «δημοφιλείς» διαδρομές

Σύμφωνα με άρθρο της Καθημερινής, το κόστος των διοδίων έχει γίνει εδώ και χρόνια ένα υπολογίσιμο σκέλος του κόστους ενός ταξιδιού, με τις τελευταίες «προσθήκες» να έρχονται στην Εγνατία Οδό. Πλην του τελευταίου άξονα, στον οποίο προγραμματίζεται σειρά νέων σταθμών, ο χάρτης των διοδίων θα παραμείνει σταθερός (με μικρές τιμαριθμικές αναπροσαρμογές) τα επόμενα χρόνια, ακόμη και αν κάποια στιγμή οι μετωπικοί σταθμοί καταργηθούν, ενδεχόμενο που παραμένει μακρινό.

Από το 2008, οπότε υπεγράφησαν οι συμβάσεις παραχώρησης των βασικών οδικών αξόνων της χώρας, ο χάρτης των διοδίων άρχισε σταδιακά να μεταβάλλεται, καθώς τα έσοδα από τα διόδια συνυπολογίστηκαν ως πηγή χρηματοδότησης των έργων. Χαρακτηριστικό είναι ότι η διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Αθήνα κόστιζε το 2005 11,20 ευρώ (σήμερα η ίδια διαδρομή κοστίζει 61,30 ευρώ), ενώ η διαδρομή Αθήνα – Πάτρα – Αθήνα 6,4 ευρώ (σήμερα 22,80 ευρώ). Φυσικά, οι αυτοκινητόδρομοι εκείνης της εποχής δεν έχουν σχέση με τους σημερινούς από πλευράς ταχύτητας και κυρίως ασφάλειας, ωστόσο τα διόδια είναι πλέον ένας ανασταλτικός παράγοντας για τα μακρινά ταξίδια.

Ας δούμε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, τη διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Ο οδηγός ενός Ι.Χ. θα συναντήσει σήμερα 11 σταθμούς διοδίων από τέσσερις διαφορετικές εταιρείες (πέντε αν χρησιμοποιήσει και την Αττική Οδό στην Αθήνα). Το τμήμα Μεταμόρφωση – Σκάρφεια Φθιώτιδας, που το διαχειρίζεται η «Νέα Οδός», περιλαμβάνει τρεις μετωπικούς σταθμούς διοδίων που κοστίζουν συνολικά 10,85 ευρώ. Το τμήμα Σκάρφεια – Ράχες Φθιώτιδας, που διαχειρίζεται η «Κεντρική Οδός», περιλαμβάνει δύο σταθμούς διοδίων που χρεώνουν συνολικά 3,6 ευρώ. Ακολουθεί η εταιρεία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» με το τμήμα Ράχες – Κλειδί Ημαθίας με πέντε σταθμούς διοδίων που χρεώνουν συνολικά 15 ευρώ. Τέλος, ο οδηγός πρέπει να διέλθει από τον σταθμό Μαλγάρων, που ανήκει στην Εγνατία Οδό και χρεώνει 1,20 ευρώ. Σύνολο για ένα Ι.Χ.: 30,65 ευρώ.

Σε σχέση με την εικόνα που επικρατούσε πριν από μια δεκαετία, ο χάρτης των διοδίων είναι σήμερα σαφώς πιο πολύπλοκος, καθώς περιλαμβάνει δεκάδες μετωπικούς και πλευρικούς σταθμούς διοδίων. Ας δούμε ποιο είναι το κόστος ορισμένων «τυπικών» διαδρομών.

Τι ισχύει με τους πομποδέκτες

Οι οδηγοί μπορούν να κάνουν τη ζωή τους ευκολότερη (αφού θα αποφεύγουν τις ουρές στα διόδια) και τη διέλευσή τους φθηνότερη (λόγω εκπτώσεων) με τη χρήση των πομποδεκτών, με τους οποίους διέρχονται από τις ειδικές λωρίδες στα διόδια. Σήμερα, πομποδέκτες προσφέρουν η Αττική Οδός (e-pass), η «Νέα Οδός» (fast pass), η «Κεντρική Οδός» (kentriki pass), η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (e-way), η «Ολυμπία Οδός» (O-pass) και η Γέφυρα Α.Ε. (Γέφυρα e-pass).

Καθώς η «διαλειτουργικότητα» δεν έχει ακόμα εφαρμοστεί πλήρως (ούτε άρτια), οι πομποδέκτες ανήκουν σε δύο «ομάδες»: Οι πομποδέκτες της Αττικής Οδού, της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, της «Ολυμπίας Οδού» και της Γέφυρας Α.Ε. γίνονται δεκτοί σε όλους τους αυτοκινητόδρομους που διαχειρίζονται οι τέσσερις εταιρείες και στον Μορέα. Ενώ οι πομποδέκτες της «Νέας Οδού» και της «Κεντρικής Οδού» λειτουργούν στους δύο δρόμους που διαχειρίζονται οι εταιρείες. Πρακτικά, δηλαδή, ένας οδηγός διαθέτοντας δύο πομποδέκτες (έναν από κάθε ομάδα) μπορεί να κινηθεί σε όλους τους δρόμους, πλην της Εγνατίας Οδού που δεν προσφέρει ανάλογη υπηρεσία.

Πηγή: www.kathimerini.gr (του Γιώργου Λιάλιου)

Exit mobile version