Εάν υπάρχει κάτι που αποτρέπει την καταστροφή του κινητήρα μας από τις τριβές και τις μηχανικές καταπονήσεις που δέχεται, αυτό είναι το σύστημα λίπανσης. Καλό είναι να το ελέγχουμε που και που.
Όπως είναι γνωστό, ένα πρωταρχικής σημασίας μέλημα για τη σωστή λειτουργία του κινητήρα είναι η σωστή του λίπανση. Μέσα στους θαλάμους καύσης αναπτύσσονται θερμοκρασίες εκατοντάδων βαθμών Κελσίου. Αυτό σε συνεργασία με τις αυξημένες τριβές που αναπτύσσονται στις διεπιφάνειες μεταξύ των κινούμενων μερών του κινητήρα, δημιουργεί τέτοιες καταπονήσεις που η απουσία λιπαντικού θα ισοδυναμούσε με βέβαιη καταστροφή, μέσα σε μερικά λεπτά.
Το ιδανικό, ασχέτως του πόσο σύγχρονο αυτοκίνητο οδηγεί κανείς, είναι να ελέγχει την ποιότητα και την ποσότητα των λιπαντικών του, έστω μία φορά το εξάμηνο. Δεν κοστίζει κάτι, παίρνει μόλις μισό λεπτό και εξασφαλίζει ότι δεν θα βρεθείτε ποτέ προ εκπλήξεων. Πριν μετρήσετε τη στάθμη βεβαιωθείτε ότι ο κινητήρας είναι αρκετή ώρα εκτός λειτουργίας, έτσι ώστε να έχει κατασταλάξει το λάδι στο κάρτερ. Ανοίγοντας το καπό, θα δείτε ότι δίπλα από το σώμα του κινητήρα βρίσκεται ο ενδείκτης λαδιού. Πρόκειται για μία χρωματισμένη, στρογγυλή συνήθως, λαβή, που τραβώντας την αποκαλύπτει ένα μεταλλικό έλασμα με δύο χαραγμένες γραμμές, για την ελάχιστη και μέγιστη επιτρεπτή στάθμη λιπαντικού.
Οι πιο έμπειροι μπορούν να πάρουν και άλλες πληροφορίες για τον κινητήρα από αυτή τη διαδικασία. Ένα φρέσκο λιπαντικό έχει συνήθως ανοιχτόχρωμο λαδί χρώμα, ενώ όσο πιο δουλεμένο είναι τόσο συνήθως μαυρίζει και πήζει, σημάδι ότι θέλει αντικατάσταση. Αν τώρα μαζί με το λιπαντικό βλέπετε να γυαλίζουν μεταλλικά ρινίσματα, αυτό είναι σημάδι σοβαρής καταπόνησης του κινητήρα. Τέλος, στην περίπτωση που «σαπουνιάζει» αποκτά ένα παράξενο ξανθό χρώμα, αυτό είναι σημάδι ότι η φλάντζα σας έχει καεί και περνάει νερό στο λάδι. Εδώ τα πράγματα είναι άσχημα, καθώς σύντομα θα χρειαστεί να βάλετε βαθιά το χέρι στην τσέπη για επισκευή.
Τι πρέπει να κάνετε όταν βγαίνει περίεργος καπνός από το αυτοκίνητο σας; [vid]