Νέα μελέτη αναδεικνύει τη σοβαρότητα του προβλήματος και φέρνει στο προσκήνιο την ανάγκη λήψης μέτρων και στην Ελλάδα.
Στη Γερμανία, οι ασφαλιστικές εταιρείες ζητούν αυστηροποίηση της νομοθεσίας, με πλήρη απαγόρευση αλκοόλ στην οδήγηση για όλους τους οδηγούς έως 25 ετών. Το αίτημα στηρίζεται σε έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Ατυχημάτων (UDV), η οποία αποκαλύπτει ότι οι νεαροί οδηγοί αποτελούν την πιο ευάλωτη ηλικιακή ομάδα όσον αφορά τα τροχαία με αλκοόλ.
Οι αριθμοί είναι ανησυχητικοί: το 2023, οδηγοί ηλικίας 18 έως 24 ετών στη Γερμανία ενεπλάκησαν σε 1.287 ατυχήματα που σχετίζονταν με κατανάλωση αλκοόλ, προκαλώντας 18 θανάτους και 372 σοβαρούς τραυματισμούς. Το ποσοστό εμπλοκής σε τέτοιου τύπου τροχαία είναι υπερτριπλάσιο για τους οδηγούς 18-20 ετών σε σχέση με την ηλικιακή ομάδα 35-50, ενώ ακόμη και οι 21-24 εμφανίζουν υπερδιπλάσιο κίνδυνο.
Η έρευνα καταλήγει πως πολλοί νέοι δυσκολεύονται να διαχειριστούν καταστάσεις όπου πρέπει να επιλέξουν ανάμεσα στο αλκοόλ και την οδήγηση. Επιπλέον, συχνά υποτιμούν τον κίνδυνο ή δεν έχουν επαρκή ενημέρωση για τις συνέπειες, ακόμα και όταν η ποσότητα αλκοόλ είναι κάτω από το όριο των 0,5‰.
Η UDV προτείνει την επέκταση της απόλυτης απαγόρευσης κατανάλωσης αλκοόλ στην οδήγηση μέχρι και την ηλικία των 25 ετών, την ένταξη σχετικής θεματολογίας στη διαδικασία απόκτησης διπλώματος, αυξημένους ελέγχους και την ενίσχυση των εναλλακτικών μετακινήσεων για τις νεαρές ηλικίες.
Το ερώτημα που προκύπτει είναι αν θα έπρεπε η Ελλάδα να κινηθεί σε αντίστοιχη κατεύθυνση. Παρά την ύπαρξη νομοθεσίας και αυστηρών ποινών για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, τα τροχαία με θύτες ή θύματα νέους οδηγούς παραμένουν συχνό φαινόμενο.
Στη χώρα μας, η ηλικιακή ομάδα 18-24 ετών παρουσιάζει διαχρονικά υψηλά ποσοστά εμπλοκής σε σοβαρά τροχαία, με βασικές αιτίες την υπερβολική ταχύτητα, την έλλειψη εμπειρίας και την κατανάλωση αλκοόλ.
Μια γενική απαγόρευση κατανάλωσης αλκοόλ για νέους οδηγούς (όχι μόνο τους νεοεισερχόμενους αλλά έως τα 25 έτη) θα μπορούσε να μειώσει αισθητά τα περιστατικά και να αλλάξει τη συμπεριφορά στην αρχή της οδηγικής ζωής.
Παράλληλα, χρειάζεται να υπάρξει καλύτερη ενημέρωση κατά την εκπαίδευση για το δίπλωμα, έλεγχοι που να εφαρμόζονται στην πράξη, και κυρίως προσβασιμότητα σε νυχτερινές διαδρομές με μέσα μεταφοράς, ώστε να μην εξαρτάται ένας 20χρονος από το τιμόνι μετά από βραδινή έξοδο.
Η πρωτοβουλία από τη Γερμανία δείχνει έναν δρόμο που η Ελλάδα μπορεί –και οφείλει– να εξετάσει σοβαρά, προσαρμοσμένο βέβαια στις δικές της κυκλοφοριακές και κοινωνικές ιδιαιτερότητες. Η πρόληψη δεν είναι μόνο θέμα νόμων, αλλά και κουλτούρας. Και αυτή διαμορφώνεται από μικρή ηλικία.
