Σε κρίση οι Γερμανοί προμηθευτές αυτοκινήτου: Πτωχεύσεις, περικοπές και κινεζικός ανταγωνισμός

Αυξάνονται οι χρεοκοπίες προμηθευτών στη Γερμανία καθώς η αγορά παραμένει αδύναμη, τα κόστη ανεβαίνουν και ο ανταγωνισμός από την Κίνα εντείνεται…

Οι προμηθευτές εξαρτημάτων της Γερμανίας βρίσκονται αντιμέτωποι με τη σοβαρότερη κρίση της τελευταίας δεκαετίας. Οι πτωχεύσεις αυξάνονται, οι περικοπές θέσεων εργασίας επιταχύνονται και η μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση δεν εξελίσσεται όπως είχε προβλεφθεί. Ταυτόχρονα, η κινεζική βιομηχανία δείχνει να προηγείται τόσο σε κόστος όσο και σε ρυθμούς εξέλιξης.

Σύμφωνα με στοιχεία της Falkensteg, το 2025 αναμένεται αύξηση 30% στις πτωχεύσεις προμηθευτών σε σχέση με πέρυσι. Μέχρι τον Αύγουστο είχαν ήδη καταγραφεί 36 χρεοκοπίες εταιρειών με κύκλο εργασιών άνω των 20 εκατ. ευρώ, σε σύγκριση με 33 το 2024. Οι περισσότεροι από αυτούς δραστηριοποιούνται στον κλάδο των εξαρτημάτων αυτοκινήτου και των ηλεκτρολογικών εφαρμογών, δύο τομείς που παρουσίασαν τα υψηλότερα ποσοστά πτωχεύσεων στο β’ τρίμηνο.

Η εικόνα επιβαρύνεται από τις μαζικές περικοπές που ανακοινώνουν κορυφαίοι προμηθευτές. Η ZF Friedrichshafen θα μειώσει 7.600 θέσεις εργασίας, σχεδόν το 25% του προσωπικού της μονάδας ηλεκτρικών συστημάτων μετάδοσης. Παράλληλα, σταματά την εξέλιξη νέων προϊόντων αποκλειστικά για BEV, στρέφοντας την επενδυτική της στρατηγική σε υβριδικά συστήματα. Η Bosch ετοιμάζεται να περικόψει 13.000 θέσεις παγκοσμίως, ενώ η Continental προχωρά σε 3.000 απολύσεις στο τμήμα έρευνας και ανάπτυξης της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Το πρόβλημα δεν περιορίζεται στις εταιρείες που άργησαν να στραφούν στην ηλεκτροκίνηση. Ακόμα και όσες επένδυσαν έγκαιρα, αντιμετωπίζουν τώρα το φαινόμενο υπερδυναμικότητας. Οι εγκαταστάσεις δεν γεμίζουν, καθώς η ζήτηση για ηλεκτρικά δεν έχει φτάσει στα επίπεδα που θα καθιστούσαν βιώσιμη τη νέα παραγωγική βάση. Όπως τονίζει η Falkensteg, πολλές από αυτές τις εταιρείες δεν βρίσκουν επενδυτές, παρά τις προσπάθειες αναδιάρθρωσης.

Η κατάσταση γίνεται ακόμη πιο δύσκολη λόγω του ανταγωνισμού από την Κίνα. Όπως εξηγεί ο αναλυτής της Gartner, Pedro Pacheco, οι κινεζικές εταιρείες εξελίσσουν νέα προϊόντα πολύ ταχύτερα και διαθέτουν ήδη εδραιωμένες αλυσίδες παραγωγής για ηλεκτρικά εξαρτήματα και μπαταρίες. Παράλληλα, το χαμηλότερο κόστος εργασίας και ενέργειας τους προσφέρει σαφές πλεονέκτημα.

«Στην Κίνα η ταχύτητα εξέλιξης είναι διαφορετικού επιπέδου. Αν θέλεις να παίξεις σε αυτή την αγορά, πρέπει να φτάσεις προμηθευτές που έχουν ήδη μεγάλη τεχνογνωσία», επισημαίνει ο Pacheco. Για τους Ευρωπαίους προμηθευτές αυτό σημαίνει αυξημένο κόστος ανάπτυξης και περιορισμένη δυνατότητα επίτευξης οικονομιών κλίμακας.

Το δυσμενές περιβάλλον επηρεάζει ακόμη και τις πιθανότητες διάσωσης μέσω εξαγορών ή αναδιαρθρώσεων. Η Falkensteg καταγράφει μείωση των περιπτώσεων τέτοιων «διαδικαστικών λύσεων» στη Γερμανία, με μόλις 53 περιπτώσεις στο β’ τρίμηνο του 2025, 22 λιγότερες από το προηγούμενο. Τόσο οι πωλήσεις όσο και τα πρόωρα κλεισίματα εμφανίζουν πτωτική τάση.

Ακόμη και οι εταιρείες που διατηρούν σημαντική παρουσία στην αγορά δυσκολεύονται να πείσουν για το επενδυτικό τους μέλλον. Η εξάρτηση από τα εξαρτήματα θερμικών κινητήρων αποτελεί βαρίδι, με τη Falkensteg να σημειώνει πως «ελάχιστες τέτοιες επιχειρήσεις έχουν πιθανότητες επιβίωσης», εκτός αν παράγουν εξειδικευμένα και κρίσιμα εξαρτήματα. Η άμεση απάντηση των περισσότερων εταιρειών είναι η μείωση κόστους, όμως οι αναλυτές προειδοποιούν ότι αυτό δεν είναι αρκετό.

Το μόνο βέβαιο είναι πως οι προμηθευτές στη Γερμανία βρίσκονται σε μεταβατική περίοδο, με πιέσεις από όλες τις πλευρές: τεχνολογικές, οικονομικές και γεωπολιτικές. Το κατά πόσο θα καταφέρουν να προσαρμοστούν, θα καθορίσει και τη θέση της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας στη νέα εποχή της ηλεκτροκίνησης.

Exit mobile version