Euro NCAP: Τα μινιμάλ εσωτερικά χωρίς διακόπτες θα στοιχίζουν σε αστέρια

Από το 2026, η απουσία φυσικών χειριστηρίων και η αντί-εργονομικές οθόνες αφής ίσως και να στερούν το πέμπτο αστέρι ακόμη και από κορυφαία ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Τα πέντε αστέρια του Euro NCAP είναι εδώ και χρόνια ένα από τα πιο σημαντικά επιχειρήματα πώλησης ενός νέου αυτοκινήτου. Δεν πρόκειται για κάποια δήλωση από την ίδια την εταιρεία, αλλά για ανεξάρτητη αξιολόγηση που ενισχύει την εμπιστοσύνη των αγοραστών.

Όμως, η αυξανόμενη έμφαση στον σχεδιασμό και την τεχνολογία φαίνεται πως αρχίζει να δημιουργεί εμπόδια. Έτσι, οι αλλαγές στο πρωτόκολλο ασφαλείας του Euro NCAP φέρνουν δυσκολίες για πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες, με ορισμένα μοντέλα να κινδυνεύουν να χάσουν τη μέγιστη βαθμολογία.

Συγκεκριμένα, από το 2026, τα κριτήρια του Euro NCAP γίνονται αυστηρότερα. Πλέον, δίνεται ιδιαίτερη σημασία στην εργονομία και στη δυνατότητα του οδηγού να έχει συνεχή οπτική επαφή με το δρόμο.

Οι οθόνες αφής, τα μινιμάλ εσωτερικά και η αφαίρεση βασικών οργάνων πίσω από το τιμόνι -όπως σε μοντέλα των Tesla, MINI, Volvo, διάφορων κινεζικών μαρκών κ.α.- εκλαμβάνονται ως πιθανή πηγή απόσπασης προσοχής και βαθμολογούνται αρνητικά.

Το Euro NCAP ζητά βασικές λειτουργίες -όπως η ρύθμιση του κλιματισμού ή ο χειρισμός των φώτων- να γίνονται με φυσικά και ευδιάκριτα κουμπιά, που να δίνουν απτική ανάδραση ακόμη και με γάντια.

Η χρήση αποκλειστικά της κεντρικής οθόνης για τέτοιες εντολές θεωρείται ανεπαρκής. Απαραίτητη θεωρείται και η ύπαρξη ευδιάκριτης ένδειξης για ταχύτητα, φώτα και συστήματα υποβοήθησης, με συγκεκριμένες γωνίες ορατότητας από τον οδηγό.

Οι αλλαγές δεν σταματούν εδώ. Το νέο σύστημα αξιολόγησης αποδίδει πλέον έως και 25 βαθμούς στο σύστημα παρακολούθησης της προσοχής του οδηγού, το οποίο πρέπει να αναγνωρίζει όχι μόνο την υπνηλία ή τις στιγμές απόσπασης, αλλά και ενδείξεις κατανάλωσης αλκοόλ ή χρήσης ναρκωτικών ουσιών.

Επιπλέον, προβλέπονται βαθμοί για την αναγνώριση παιδιών στο εσωτερικό του αυτοκινήτου, για την ειδοποίηση χρήσης ζώνης ασφαλείας -ακόμα και στα πίσω καθίσματα- καθώς και για αερόσακους που προσαρμόζουν την έντασή τους ανάλογα με το μέγεθος και τη θέση του επιβάτη.

Αν και πολλές εταιρίες πληρούν τα νέα πρότυπα για την προστασία επιβατών, πεζών και ποδηλατών, τα θέματα εργονομίας φαίνεται πως θα προκαλέσουν δυσκολίες.

Το Euro NCAP δεν είναι επίσημος οργανισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά έχει αποκτήσει καθοριστική επιρροή στις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων, και τα αποτελέσματα των δοκιμών του λαμβάνονται πολύ σοβαρά υπόψη από τις εταιρείες.

Η απώλεια του πέμπτου αστεριού για αρκετά μοντέλα μπορεί να έχει σοβαρό αντίκτυπο στην εικόνα ενός κατασκευαστή. Οι εταιρείες καλούνται πλέον να ισορροπήσουν ανάμεσα στον σχεδιασμό, την τεχνολογία και τη λειτουργική ασφάλεια. Και αυτό μόνο εύκολο δεν είναι.

Exit mobile version