Ο Karl Benz δημιούργησε το πρώτο αυτοκίνητο το 1885, ανοίγοντας τον δρόμο για μια βιομηχανία που θα εξελισσόταν ραγδαία τις επόμενες δεκαετίες. Από τότε, αμέτρητες εταιρείες επιχείρησαν να αφήσουν το στίγμα τους στον χώρο της αυτοκίνησης, όμως λίγες κατάφεραν να επιβιώσουν, ενώ πολλές χάθηκαν στην πορεία.
Σε αυτή την αναδρομή, εξερευνούμε πώς ξεκίνησαν οι μεγαλύτεροι κατασκευαστές αυτοκινήτων, αλλά και μερικές εταιρείες που δεν κατάφεραν να εδραιωθούν. Η ιστορία δεν είναι πάντα ξεκάθαρη, καθώς ορισμένες μάρκες διεκδικούν περισσότερα από ένα “πρώτα” μοντέλα, είτε λόγω διαδοχικών πρωτοτύπων, είτε εξαιτίας συγχωνεύσεων και αλλαγών στρατηγικής.
Από τα πρώτα βήματα της αυτοκίνησης μέχρι τη σημερινή εποχή της τεχνολογικής καινοτομίας και της ηλεκτροκίνησης, η πορεία αυτών των εταιρειών αποδεικνύει ότι η αυτοκινητοβιομηχανία είναι γεμάτη προκλήσεις, ανταγωνισμό και διαρκείς εξελίξεις.
Ford (1903)
Ο Henry Ford κατασκεύασε το πρώτο του πειραματικό αυτοκίνητο το 1896, γνωστό ως Ford Quadricycle, το οποίο παρέμεινε μοναδικό πρωτότυπο. Μέχρι το 1899 είχε ήδη ιδρύσει την Detroit Automobile Company, η οποία το 1901 μετονομάστηκε σε Henry Ford Company.
Το πρώτο αυτοκίνητο της Ford Motor Company ήταν το Model A, το οποίο λανσαρίστηκε τον Ιούλιο του 1903. Μέχρι τον Οκτώβριο του 1904, όταν ολοκληρώθηκε η παραγωγή του, είχαν κατασκευαστεί 670 μονάδες, ένας εντυπωσιακός αριθμός για την εποχή.
Το Model A διέθετε δικύλινδρο επίπεδο κινητήρα 1645 κ.εκ., τοποθετημένο κάτω από το πίσω κάθισμα. Συνδυαζόταν με διτάχυτο κιβώτιο ταχυτήτων και μετέδιδε την κίνηση μέσω αλυσίδας, μία διαμόρφωση που χαρακτηριζόταν από την απλότητά της.
Ωστόσο, μέσα σε έναν χρόνο ήρθε σε σύγκρουση με τους οικονομικούς του υποστηρικτές και αποχώρησε για να δημιουργήσει μια νέα επιχείρηση που θα άλλαζε την αυτοκινητοβιομηχανία: την Ford Motor Company.
Αυτή η κίνηση οδήγησε στην εξέλιξη του Model T το 1908, του πρώτου μαζικά παραγόμενου αυτοκινήτου, που έκανε την αυτοκίνηση προσιτή στο ευρύ κοινό και έθεσε τις βάσεις για τη σύγχρονη αυτοκινητοβιομηχανία.
Το 2012, ο δισέγγονος του Henry Ford, Bill Ford Jr., αγόρασε το παλαιότερο διασωθέν Model A που κατασκευάστηκε το 1903, έναντι 264.000 δολαρίων, τιμώντας την ιστορία της εταιρείας και την κληρονομιά του προγόνου του.
Mercedes-Benz (1886)
Το πρώτο του αυτοκίνητο, γνωστό ως Patent Motorwagen, διέθετε τρεις τροχούς και έναν μονοκύλινδρο κινητήρα 954 κ.εκ. με απόδοση μόλις 0,75 ίππων.
Το 1893, ο Benz παρουσίασε το Viktoria, το πρώτο του τετράτροχο αυτοκίνητο, εξοπλισμένο με κινητήρα 1745 κ.εκ. και ισχύ 3 ίππων.
Αυτά τα πρώτα βήματα έθεσαν τις βάσεις για την εξέλιξη της αυτοκίνησης, με τον Karl Benz να θεωρείται πρωτοπόρος στην κατασκευή αυτοκινήτων.
Porsche (1948)
Ο Ferdinand Porsche ίδρυσε τη δική του εταιρεία σχεδιασμού και μηχανικής το 1931, αλλά δεν κατασκεύασε αυτοκίνητο με το δικό του όνομα μέχρι το 1948. Προτού συμβεί αυτό, είχε ήδη δημιουργήσει το Volkswagen Beetle πριν από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ένα μοντέλο που έθεσε τις βάσεις για την επιτυχία του.
Το πρώτο αυτοκίνητο της Porsche ήταν το 356, και εδώ εμφανίζεται ο Ferdinand Porsche μαζί με τον γιο του, επίσης Ferdinand Porsche, δίπλα στο αρχικό πρωτότυπο. Το 356 ήταν ουσιαστικά ένα ανασχεδιασμένο Beetle, διατηρώντας τον τετρακύλινδρο κινητήρα 1131 κ.εκ. τοποθετημένο στο πίσω μέρος.
Παρότι η αρχική του σχεδίαση βασιζόταν σε στοιχεία της VW, το 356 εξελίχθηκε γρήγορα σε ένα πιο σπορ και εκλεπτυσμένο αυτοκίνητο, θέτοντας τα θεμέλια για την φιλοσοφία και την αγωνιστική κληρονομιά της Porsche. Αυτό το μοντέλο σηματοδότησε την αρχή μιας από τις πιο εμβληματικές μάρκες σπορ αυτοκινήτων στον κόσμο.
Fiat (1899)
Η Fabbrica Italiana di Automobili Torino (FIAT) ιδρύθηκε το 1899 και το 1900 λειτούργησε το πρώτο της εργοστάσιο, όπου κατασκευάστηκαν μόλις 24 αυτοκίνητα. Το πρώτο μοντέλο της εταιρείας ήταν το Fiat 4HP, το οποίο αρχικά εξοπλιζόταν με έναν δικύλινδρο επίπεδο κινητήρα 679 κ.εκ. Αργότερα, η χωρητικότητα αυξήθηκε στα 837 κ.εκ., βελτιώνοντας την απόδοση του αυτοκινήτου.
Η Fiat ξεκίνησε με μόλις 35 εργαζόμενους, αλλά μέχρι το 1908 το προσωπικό της είχε αυξηθεί σε 2.700 άτομα, με δυνατότητα παραγωγής 5.000 αυτοκινήτων ετησίως. Αυτή η ραγδαία ανάπτυξη την εδραίωσε ως έναν από τους σημαντικότερους κατασκευαστές της Ευρώπης.
Renault Type A (1898)
Οι Louis, Marcel και Fernand Renault ίδρυσαν τη Société Renault Frères το 1899, έχοντας ήδη κατασκευάσει ένα πρωτότυπο 1CV Voiturette την προηγούμενη χρονιά. Το πρώτο τους αυτοκίνητο, το Renault Type A, μπορούσε να φτάσει τα 32 χλμ./ώρα και αναβαθμιζόταν σχεδόν κάθε χρόνο μέχρι το τέλος της παραγωγής του το 1903.
Αρχικά εξοπλιζόταν με έναν κινητήρα 1 ίππου, αλλά μέχρι το 1903 είχε αναβαθμιστεί σε 5 ίππους, καθιστώντας το πιο αποδοτικό και πρακτικό για την εποχή του. Το Type A αποτέλεσε το θεμέλιο για την εξέλιξη της Renault ως μίας από τις σημαντικότερες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης.
Opel (1899)
Ο Adam Opel ίδρυσε την εταιρεία του το 1862 με στόχο την κατασκευή ραπτομηχανών, προτού επεκταθεί στην παραγωγή ποδηλάτων το 1886. Μετά τον θάνατό του το 1895, η χήρα του και οι πέντε γιοι τους ανέλαβαν την επιχείρηση, παρουσιάζοντας το πρώτο τους αυτοκίνητο το 1899.
Το πρώτο αυτό μοντέλο της Opel ήταν εξοπλισμένο με μονοκύλινδρο κινητήρα 1545 κ.εκ. και απόδοση 3,5 ίππων. Οι αγοραστές μπορούσαν να επιλέξουν μεταξύ δίθεσης ή τετραθέσιας έκδοσης, όμως οι πωλήσεις ήταν περιορισμένες – μόλις 11 αυτοκίνητα πουλήθηκαν το 1899 και 24 το 1900.
Tο 1931 η Opel πέρασε στον έλεγχο της General Motors, η οποία την κατείχε για 86 χρόνια, έως ότου την πούλησε στην PSA Group το 2017. Αυτή η εξαγορά σηματοδότησε μια νέα εποχή για τη γερμανική εταιρεία, ενσωματώνοντάς τη στον γαλλικό όμιλο που αργότερα συγχωνεύθηκε με τη Fiat Chrysler για να δημιουργήσει τη Stellantis.
Peugeot (1891)
Η Peugeot ξεκίνησε τη δραστηριότητά της το 1842 κατασκευάζοντας μύλους αλατιού και πιπεριού, προτού στραφεί στην παραγωγή ποδηλάτων περίπου 40 χρόνια αργότερα. Η μετάβασή της στην αυτοκινητοβιομηχανία έγινε το 1891, όταν παρουσίασε το πρώτο της αυτοκίνητο, ένα τετράτροχο μοντέλο με οπίσθια τοποθετημένο κινητήρα V-twin, που μετέδιδε την κίνηση στους πίσω τροχούς μέσω αλυσίδας.
Τον πρώτο χρόνο κατασκευάστηκαν μόλις πέντε αυτοκίνητα, αλλά η παραγωγή αυξήθηκε στα 29 το 1892. Μέχρι το 1900, η Peugeot είχε φτάσει να κατασκευάζει 500 αυτοκίνητα ετησίως, εδραιώνοντας τη θέση της ως μία από τις πρώτες εταιρείες που ασχολήθηκαν με τη μαζική παραγωγή αυτοκινήτων.
Rolls-Royce (1904)
Ο μηχανικός Henry Royce κατασκεύασε το πρώτο του αυτοκίνητο το 1904, μόλις έναν μήνα πριν από τη μοιραία συνάντησή του με τον Charles Rolls, έναν εύπορο αριστοκράτη και επιχειρηματία. Ο Rolls, εντυπωσιασμένος από τις επιδόσεις του αυτοκινήτου του Royce, του πρότεινε να αγοράσει κάθε αυτοκίνητο που θα κατασκεύαζε, με την προϋπόθεση ότι θα έφερε και το δικό του όνομα.
Μέχρι τον Δεκέμβριο του 1904, το πρώτο Rolls-Royce ήταν έτοιμο, αν και η εταιρεία Rolls-Royce Ltd. ιδρύθηκε επίσημα το 1906. Το πρώτο αυτό μοντέλο ήταν εξοπλισμένο με δικύλινδρο κινητήρα 1809 κ.εκ., αλλά ήδη μέχρι το τέλος του 1906, η Rolls-Royce είχε εξελίξει το πρώτο της αυτοκίνητο με οκτακύλινδρο κινητήρα, καθιερώνοντας τη φήμη της για την κατασκευή πολυτελών και καινοτόμων μοντέλων.
Alfa Romeo (1910)
Η Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (ALFA) ιδρύθηκε το 1910, όμως σύντομα διαπίστωσε πως χρειαζόταν ένα πιο εύηχο όνομα – έτσι προέκυψε το ALFA. Όταν ο Nicola Romeo ανέλαβε την εταιρεία το 1915, την αναδιοργάνωσε και το 1918 την μετονόμασε σε Alfa Romeo. Το πρώτο αυτοκίνητο υπό τη νέα επωνυμία ήταν το Torpedo 20-30, ωστόσο το πρώτο μοντέλο που παρήγαγε η ALFA ήταν το 24HP.
Το 24HP ήταν εξοπλισμένο με τετρακύλινδρο κινητήρα 4.1 λίτρων, αποδίδοντας 24 ίππους. Παρέμεινε στην παραγωγή μέχρι το 1914, αποτελώντας τη βάση για την εξέλιξη της μάρκας. Αυτή η πρώιμη περίοδος έθεσε τα θεμέλια για τη σπορ και premium ταυτότητα της Alfa Romeo, η οποία θα καθιερωνόταν αργότερα ως μία από τις πιο εμβληματικές αυτοκινητοβιομηχανίες στον κόσμο.
Audi (1910)
Ο August Horch ίδρυσε την πρώτη του αυτοκινητοβιομηχανία το 1904, δίνοντας της το δικό του όνομα. Ωστόσο, μετά από διαφωνίες με τα υπόλοιπα μέλη του διοικητικού συμβουλίου, αποχώρησε και το 1910 δημιούργησε μια νέα εταιρεία, την Audi. Το πρώτο αυτοκίνητο της Audi, το Type A, εξοπλιζόταν με τετρακύλινδρο κινητήρα 2612 κ.εκ. και αποτέλεσε την αρχή για την ανάπτυξη της μάρκας.
Παρήχθησαν μόλις 140 μονάδες πριν από την άφιξη του Type B το 1911, το οποίο συνέχισε την εξέλιξη των πρώτων μοντέλων της Audi. Η Audi, αν και ξεκίνησε ως μια μικρή ανεξάρτητη εταιρεία, αργότερα έγινε ένας από τους κορυφαίους κατασκευαστές στον κόσμο, διατηρώντας την πρωτοποριακή μηχανική και το υψηλό επίπεδο κατασκευής που εισήγαγε ο Horch.
Mitsubishi (1917)
Η Mitsubishi, η οποία ιδρύθηκε το 1870 ως ναυτιλιακή εταιρεία, εισήλθε στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας το 1917 με το Model A. Βασισμένο στο Fiat Tipo 3, το Mitsubishi Model A ήταν ένα μεγάλο, πολυτελές αυτοκίνητο με επταθέσια διάταξη και τετρακύλινδρο κινητήρα 2765 κ.εκ., αποδίδοντας 35 ίππους.
Ο κινητήρας ήταν τοποθετημένος μπροστά και η κίνηση μεταδιδόταν στους πίσω τροχούς, επιτρέποντας στο αυτοκίνητο να φτάσει τα 96 χλμ./ώρα – εντυπωσιακή επίδοση για την εποχή του. Ωστόσο, η παραγωγή του ήταν εξαιρετικά περιορισμένη, με μόλις 22 μονάδες να κατασκευάζονται.
Παρότι το Model A δεν γνώρισε εμπορική επιτυχία, αποτέλεσε το πρώτο βήμα της Mitsubishi στην αυτοκινητοβιομηχανία, ανοίγοντας τον δρόμο για την εξέλιξή της σε έναν από τους σημαντικότερους Ιάπωνες κατασκευαστές.
Citroën (1919)
Κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, το εργοστάσιο του André Citroën παρήγαγε οπλισμό, αλλά ήδη από το 1916 εκείνος είχε αποφασίσει να εισέλθει στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Τον Μάρτιο του 1919, μόλις τέσσερις μήνες μετά το τέλος του πολέμου, παρουσίασε το πρώτο του αυτοκίνητο, το Citroën Type A.
Το Type A ήταν εξοπλισμένο με τετρακύλινδρο κινητήρα 1327 κ.εκ., ο οποίος του επέτρεπε να φτάσει τελική ταχύτητα 64 χλμ./ώρα – ιδιαίτερα αξιόλογη επίδοση για την εποχή του. Μέχρι το τέλος της παραγωγής του, το 1921, είχαν κατασκευαστεί περισσότερα από 24.000 αυτοκίνητα, καθιστώντας το Type A το πρώτο μαζικά παραγόμενο μοντέλο στη Γαλλία.
Με αυτή την καινοτόμο προσέγγιση, η Citroën εδραιώθηκε ως πρωτοπόρος στην αυτοκινητοβιομηχανία, εξελίσσοντας νέα τεχνολογίες και καθιερώνοντας τη μαζική παραγωγή αυτοκινήτων στην Ευρώπη.
MG (1923)
Ο William Morris (μετέπειτα Lord Nuffield) ίδρυσε τη Morris Motors το 1913, ενώ δέκα χρόνια αργότερα, το 1923, δημιουργήθηκε η Morris Garages (MG). Υπάρχει αρκετή συζήτηση σχετικά με το ποιο ήταν το πρώτο αυτοκίνητο της MG, αλλά το επικρατέστερο φαίνεται να είναι το Morris Garages Chummy, ένα σπορ διθέσιο βασισμένο στο Morris Cowley.
Τα πρώτα αυτά αυτοκίνητα έφεραν τόσο το σήμα της Morris όσο και της MG, ενώ οι πρώτες διαφημίσεις της MG δημοσιεύθηκαν το 1923, αν και το εμπορικό σήμα καταχωρήθηκε επίσημα το 1924. Αυτή η πρώιμη περίοδος σηματοδότησε την έναρξη της MG ως μιας μάρκας που θα εξελισσόταν σε σύμβολο των βρετανικών σπορ αυτοκινήτων, συνδυάζοντας τις δυναμικές επιδόσεις με την προσιτή τιμή.
Skoda (1925)
Η Škoda προήλθε από την εταιρεία Laurin & Klement, η οποία ξεκίνησε την πορεία της το 1895 κατασκευάζοντας ποδήλατα, επεκτάθηκε στις μοτοσικλέτες το 1899 και παρουσίασε το πρώτο της αυτοκίνητο το 1905. Το πρώτο αυτό μοντέλο, το Voiturette A, ήταν εξοπλισμένο με δικύλινδρο V κινητήρα 1005 κ.εκ. (μετέπειτα 1100 κ.εκ.) και απέδιδε 7 ίππους.
Η παραγωγή του περιορίστηκε σε 55 μονάδες, πριν αντικατασταθεί το 1906 από το Voiturette B, το οποίο διέθετε κινητήρα 1399 κ.εκ. με ισχύ 9 ίππων. Το 1919, η εταιρεία εισήλθε στον χώρο των οχημάτων βαρέως τύπου, κατασκευάζοντας ατμοκίνητα φορτηγά και τρακτέρ οδικής χρήσης.
Το 1925, η Škoda συγχωνεύθηκε με τη Laurin & Klement, σηματοδοτώντας την έναρξη της παραγωγής επιβατικών αυτοκινήτων υπό τη νέα επωνυμία. Το πρώτο αυτοκίνητο της εταιρείας μετά τη συγχώνευση ήταν το Škoda Type 110, το οποίο αποτελούσε εξέλιξη των L&K Types 100 και 105.
Ήταν εξοπλισμένο με τετρακύλινδρο υδρόψυκτο κινητήρα 1.791 κ.εκ., συνδυάζοντας την τεχνογνωσία της Laurin & Klement με τη βιομηχανική δύναμη της Škoda. Αυτό το μοντέλο αποτέλεσε τη βάση για την εδραίωση της Škoda ως μίας από τις σημαντικότερες αυτοκινητοβιομηχανίες της Τσεχοσλοβακίας και αργότερα της Ευρώπης.
BMW (1927)
Η BMW ξεκίνησε τη δραστηριότητά της το 1916 ως κατασκευαστής κινητήρων αεροσκαφών. Το 1923 παρουσίασε την πρώτη της μοτοσικλέτα, ενώ το 1927 έκανε το ντεμπούτο της στην αυτοκινητοβιομηχανία με το Dixi 3/15, το πρώτο της αυτοκίνητο.
Το Dixi 3/15 ήταν ουσιαστικά ένα Austin Seven κατασκευασμένο υπό άδεια, με ελάχιστες αλλαγές. Η πιο αξιοσημείωτη διαφορά ήταν η μεταφορά του τιμονιού από τη δεξιά πλευρά στην αριστερή, όμως κατά τα άλλα, τα δύο μοντέλα ήταν σχεδόν πανομοιότυπα.
Παρόλο που το Dixi δεν ήταν μια πρωτότυπη δημιουργία της BMW, αποτέλεσε το σημείο εκκίνησης για την αυτοκινητιστική της πορεία. Λίγα χρόνια αργότερα, η BMW θα εξελισσόταν σε μία από τις κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες, γνωστή για την τεχνολογική καινοτομία, τη σπορ οδική συμπεριφορά και την premium ταυτότητά της.
Volvo (1927)
Η Volvo ιδρύθηκε από τους Assar Gabrielsson και Gustav Larson, κατασκευάζοντας το πρώτο της αυτοκίνητο το 1927. Το μοντέλο ονομαζόταν OV4 και διατίθετο αποκλειστικά ως ανοιχτό tourer. Ήταν εξοπλισμένο με τετρακύλινδρο κινητήρα 1940 κ.εκ., αποδίδοντας 28 ίππους στις 2800 σ.α.λ.
Όσον αφορά την ασφάλεια, η Volvo από την αρχή έθεσε υψηλά πρότυπα, αν και η αναφορά σε οκτώ αερόσακους, 31 προειδοποιητικά φώτα και 14 ηχητικές ειδοποιήσεις δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα της εποχής.
Αντιθέτως, η μάρκα καθιερώθηκε αργότερα ως πρωτοπόρος στην ασφάλεια, εισάγοντας καινοτομίες όπως η ζώνη ασφαλείας τριών σημείων το 1959. Παρότι το OV4 δεν είχε εμπορική επιτυχία, αποτέλεσε την αφετηρία της Volvo στην αυτοκινητοβιομηχανία, θέτοντας τα θεμέλια για την εξέλιξή της ως συνώνυμο της ασφάλειας και της αντοχής.
Nissan (1931)
Η Nissan ξεκίνησε την πορεία της ως Kaishinsha Motorcar Works το 1911, προτού μετονομαστεί σε DAT Motorcar Co το 1925 και τελικά σε Nissan το 1934. Ωστόσο, για πολλές δεκαετίες, τα αυτοκίνητα της εταιρείας πωλούνταν με την ονομασία Datsun (αρχικά Datson), μέχρι το 1986, όταν η Nissan εδραιώθηκε ως το παγκόσμιο εμπορικό της σήμα.
Αν και η εταιρεία κατασκεύαζε αυτοκίνητα σε περιορισμένους αριθμούς ήδη από το 1914, το πρώτο Datsun παρουσιάστηκε το 1931.
Το Datsun Type 10 ήταν ουσιαστικά ένα αντίγραφο του Austin Seven, γεγονός που αντικατοπτρίζει τη στρατηγική συνεργασία της εταιρείας με δυτικούς κατασκευαστές. Το Type 10 εξοπλιζόταν αρχικά με τετρακύλινδρο κινητήρα 495 κ.εκ., ο οποίος αργότερα αυξήθηκε σε 747 κ.εκ., υιοθετώντας τις ίδιες προδιαγραφές με τον κινητήρα του Austin.
Το συγκεκριμένο μοντέλο έθεσε τις βάσεις για την ανάπτυξη της Datsun και κατ’ επέκταση της Nissan, η οποία εξελίχθηκε σε μία από τις σημαντικότερες αυτοκινητοβιομηχανίες στον κόσμο.
Toyota (1936)
Το πρώτο αυτοκίνητο της Toyota ήταν το AA, το οποίο παρουσιάστηκε το 1936 και ήταν εξοπλισμένο με εξακύλινδρο κινητήρα 3,4 λίτρων. Συνολικά κατασκευάστηκαν 1.404 μονάδες, καθιστώντας το το πρώτο εγχώρια κατασκευασμένο αυτοκίνητο ειδικά για την ιαπωνική αγορά.
Το AA έκανε το δημόσιο ντεμπούτο του σε έκθεση στο Τόκιο, όπου παρουσιάστηκε μαζί με μια κάμπριο εκδοχή, το AB. Αυτή η έκθεση είχε καταλυτικό ρόλο, καθώς ώθησε την ιαπωνική κυβέρνηση να δώσει επίσημη άδεια στην Toyoda Automatic Loom Works να κατασκευάζει αυτοκίνητα.
H εν λόγω απόφαση οδήγησε στην ίδρυση της Toyota και την άμεση ανέγερση των πρώτων εργοστασίων παραγωγής αυτοκινήτων της εταιρείας. Το AA αποτέλεσε την αφετηρία για τη μεταμόρφωση της Toyota σε έναν από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές αυτοκινήτων στον κόσμο, γνωστό για την αξιοπιστία, την καινοτομία και την πρωτοποριακή φιλοσοφία παραγωγής.
Jeep (Willys, 1941)
Η ιστορία της Jeep ξεκινά το 1941, όταν οι Willys και Ford ανέλαβαν την παραγωγή των πρώτων στρατιωτικών οχημάτων 4×4 για τις ανάγκες του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Αργότερα, η παραγωγή συνεχίστηκε και από τις γαλλικές Hotchkiss και Delahaye.
Τα πρώτα Jeeps εξοπλίζονταν με τετρακύλινδρο κινητήρα 2.2 λίτρων, ο οποίος συνδυαζόταν με χειροκίνητο κιβώτιο τριών ταχυτήτων και σύστημα τετρακίνησης, παρέχοντας εξαιρετικές εκτός δρόμου δυνατότητες.
Μετά τον πόλεμο, η Willys-Overland μετέτρεψε το Jeep από αμιγώς στρατιωτικό όχημα σε εμπορικό προϊόν, παρουσιάζοντας μοντέλα όπως το Station Wagon, το Truck και το Jeepster. Αυτή η στρατηγική καθιέρωσε τη μάρκα Jeep ως πρωτοπόρο στα τετρακίνητα οχήματα, δημιουργώντας μια κατηγορία που συνεχίζει να κυριαρχεί μέχρι σήμερα.
Το Willys συνέχισε την παραγωγή του Jeep μέχρι το 1953, όταν εξαγοράστηκε από την Kaiser Motors. Το 1963, η εταιρεία μετονομάστηκε σε Kaiser-Jeep, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή για τη μάρκα.
Στα πρώτα χρόνια, η παραγωγή περιλάμβανε μια εκσυγχρονισμένη εκδοχή του στρατιωτικού Jeep, ωστόσο η πραγματική καινοτομία ήρθε με την παρουσίαση του Wagoneer, ενός station wagon που έφερε επανάσταση στην κατηγορία των εκτός δρόμου οχημάτων.
Το Wagoneer ήταν εξοπλισμένο με έναν εξακύλινδρο κινητήρα 3770 κ.εκ. και προσφερόταν είτε με κίνηση στους πίσω τροχούς είτε με τετρακίνηση, καθιστώντας το πρώτο πολυτελές SUV της εποχής. Αυτό το μοντέλο έθεσε τις βάσεις για την κατηγορία των μοντέρνων SUV, επηρεάζοντας σημαντικά την πορεία της Jeep και την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.
Volkswagen (1945)
Αν και τα πρώτα πρωτότυπα του KDF-Wagen κατασκευάστηκαν το 1936, η μαζική παραγωγή του ξεκίνησε μόλις το 1945, μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Όταν ο βρετανικός στρατός απελευθέρωσε το εργοστάσιο της Volkswagen στο Wolfsburg, πρότεινε το αυτοκίνητο – το οποίο τότε ονομαζόταν Type 1 – σε διάφορες βρετανικές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Ωστόσο, όλες το απέρριψαν, θεωρώντας ότι δεν είχε προοπτικές εμπορικής επιτυχίας. Παρά τις αρχικές αμφιβολίες, το μοντέλο, γνωστό ανεπίσημα ως Volkswagen Beetle, εξελίχθηκε στο πιο επιτυχημένο αυτοκίνητο στην ιστορία.
Το χαρακτηριστικό αερόψυκτο sedan σημείωσε παγκόσμιο ρεκόρ παραγωγής, με περισσότερα από 21 εκατομμύρια αυτοκίνητα να έχουν κατασκευαστεί μέχρι το 2003, όταν ολοκληρώθηκε η παραγωγή του.
Το Beetle έγινε σύμβολο της οικονομικής αυτοκίνησης, της αξιοπιστίας και του μοναδικού σχεδιασμού της Volkswagen, διαμορφώνοντας την πορεία της εταιρείας και αφήνοντας ανεξίτηλο σημάδι στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Ferrari (1947)
Όταν ο Enzo Ferrari διέκοψε τη συνεργασία του με την Alfa Romeo, όπου είχε διατελέσει αγωνιστικός διευθυντής, του απαγορεύτηκε να κατασκευάζει αυτοκίνητα με το όνομά του για επτά χρόνια. Έτσι, τα πρώτα του αυτοκίνητα παρήχθησαν το 1940 υπό την επωνυμία Auto Avio Costruzioni.
Ωστόσο, μετά την κατασκευή μόλις δύο μονάδων, η εταιρεία στράφηκε στην παραγωγή μηχανικών εργαλείων και ρουλεμάν για τις ανάγκες του πολέμου.
Το πρώτο αυτοκίνητο που έφερε το όνομα Ferrari εμφανίστηκε το 1947: το Ferrari Tipo 125. Εξοπλιζόταν με V12 κινητήρα 1498 κ.εκ., αποδίδοντας 120 ίππους – μια ισχυρή ένδειξη των επιδόσεων που θα χαρακτήριζαν τη μάρκα.
Μόλις ένα χρόνο αργότερα, το 1948, η Ferrari έκανε το αγωνιστικό της ντεμπούτο στη Formula 1, χρησιμοποιώντας τον ίδιο κινητήρα σε υπερτροφοδοτούμενη εκδοχή, θέτοντας τις βάσεις για την πορεία της ως θρύλος στον μηχανοκίνητο αθλητισμό.
Maserati (1947)
Οι έξι αδελφοί Maserati άφησαν το στίγμα τους στην αυτοκινητοβιομηχανία, με τους Carlo, Bindo, Alfieri, Ettore και Ernesto να αφοσιώνονται στα αυτοκίνητα και τους αγώνες. Το 1926, ίδρυσαν τη δική τους εταιρεία κατασκευής αυτοκινήτων, εστιάζοντας αποκλειστικά στους αγώνες.
Χρειάστηκε να περάσουν 21 χρόνια μέχρι η Maserati να παρουσιάσει το πρώτο της επιβατικό αυτοκίνητο, το Tipo A6, το 1947.
Το μοντέλο ήταν εξοπλισμένο με έναν εξακύλινδρο σε σειρά κινητήρα 1488 κ.εκ., ανοίγοντας τον δρόμο για τη μελλοντική πορεία της εταιρείας στην κατασκευή πολυτελών σπορ αυτοκινήτων.
Αργότερα, η Maserati παρουσίασε μια έκδοση 2.0 λίτρων, καθώς και διάφορες ειδικές εκδόσεις με μοναδικά αμαξώματα, διαμορφώνοντας τη σχεδιαστική και μηχανική ταυτότητα που την καθιέρωσε ως έναν από τους κορυφαίους κατασκευαστές σπορ αυτοκινήτων υψηλών επιδόσεων.
Lotus (1948)
Ο Colin Chapman κατασκεύασε το Lotus Mk1 το 1948, αλλά το μοντέλο αυτό ήταν μοναδικό. Βασισμένο σε ένα Austin Seven, το αυτοκίνητο πουλήθηκε το 1950 έναντι 135 λιρών και από τότε τα ίχνη του χάθηκαν. Περισσότερο από 60 χρόνια έχουν περάσει από τότε που το αυτοκίνητο εμφανίστηκε για τελευταία φορά, και η Lotus προσπαθεί ακόμη να το εντοπίσει, θεωρώντας το ένα κομμάτι της ιστορίας της.
Ωστόσο, κανείς δεν γνωρίζει αν επιβιώνει ακόμα ή αν έχει καταστραφεί εδώ και δεκαετίες. Το Mk1 αποτέλεσε την αφετηρία για την αγωνιστική και μηχανολογική κληρονομιά της Lotus, που αργότερα θα γινόταν γνωστή για την πρωτοποριακή σχεδίαση και την εμμονή στη μείωση βάρους. Mια φιλοσοφία που θα χαρακτήριζε την εταιρεία στα αγωνιστικά και σπορ αυτοκίνητα της επόμενης γενιάς.
Lancia (1906)
Η Lancia υπήρξε μία από τις πιο καινοτόμες αυτοκινητοβιομηχανίες όλων των εποχών, και είναι πραγματικά τραγικό το γεγονός ότι σήμερα έχει σχεδόν αφανιστεί.
Ο Vincenzo Lancia, πρώην οδηγός της Fiat, ίδρυσε τη δική του εταιρεία τον Νοέμβριο του 1906 με σκοπό να εξελίσσει σπορ και αγωνιστικά αυτοκίνητα. Το πρώτο του δημιούργημα ήταν έτοιμο για δοκιμές τον Φεβρουάριο του 1907, όμως λίγο πριν βγει από το εργαστήριο, ένα καταστροφικό πυρκαγιά κατέστρεψε το εργοστάσιο, μαζί με το αυτοκίνητο, τα σχέδια και τα εργαλεία του.
Παρ’ όλα αυτά, μέσα σε μόλις επτά μήνες, ο Lancia κατάφερε να ξαναρχίσει από την αρχή και να παρουσιάσει ένα ολοκαίνουριο αυτοκίνητο. Ήταν το Type 51, γνωστό και ως 12 HP, με τετρακύλινδρο κινητήρα 2.544 κυβικών εκατοστών. Κατασκευάστηκαν περίπου 100 μονάδες, θέτοντας τις βάσεις για την τεχνολογική πρωτοπορία που θα χαρακτήριζε τη Lancia για δεκαετίες, από τα πρώτα της σπορ μοντέλα έως τις ένδοξες ημέρες του ράλι.
Saab (1949)
Η Saab ιδρύθηκε το 1937 με κύρια δραστηριότητα την κατασκευή αεροσκαφών, όμως 12 χρόνια αργότερα, το 1949, παρουσίασε το πρώτο της αυτοκίνητο, το Saab 92. Ένα από τα πιο εντυπωσιακά χαρακτηριστικά του 92 ήταν ο αεροδυναμικός του σχεδιασμός, καθώς είχε συντελεστή οπισθέλκουσας (Cd) ίδιο με του Audi 100 του 1982, κάτι εξαιρετικά προηγμένο για την εποχή του.
Το αυτοκίνητο κινούνταν από έναν δικύλινδρο, δίχρονο κινητήρα 764 κ.εκ., ο οποίος μετέδιδε την κίνηση στους εμπρός τροχούς – ένα χαρακτηριστικό που θα παρέμενε σήμα κατατεθέν της Saab για δεκαετίες. Η τελική του ταχύτητα έφτανε τα 105 χλμ./ώρα.
Η παραγωγή του διήρκεσε μέχρι το 1956, όταν αντικαταστάθηκε από το Saab 93, το οποίο διατήρησε τον πρωτοποριακό χαρακτήρα της μάρκας, ενισχύοντας τη φήμη της Saab ως κατασκευαστή καινοτόμων και τεχνολογικά προηγμένων αυτοκινήτων.
SEAT (1953)
Ο Wilfred Ricart ίδρυσε την Sociedad Española de Automóviles de Turismo (SEAT) στη Βαρκελώνη τον Μάιο του 1950, όμως η εταιρεία δεν παρήγαγε το πρώτο της αυτοκίνητο μέχρι τον Νοέμβριο του 1953. Για να ξεκινήσει την παραγωγή, ο Ricart υπέγραψε συμφωνία με τη Fiat, αποκτώντας άδεια για την κατασκευή ορισμένων μοντέλων της.
Το πρώτο αυτοκίνητο της SEAT ήταν το 1400, το οποίο έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην επιτυχία της εταιρείας. Αρχικά, το 1400 ήταν διαθέσιμο μόνο ως sedan, αλλά με την πάροδο του χρόνου παρουσιάστηκαν και άλλες εκδόσεις, όπως station wagon, επαγγελματικά οχήματα και ειδικές αμαξοποιήσεις.
Η συνεργασία με τη Fiat αποτέλεσε τη βάση για την ανάπτυξη της SEAT, η οποία εξελίχθηκε στη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ισπανίας, πριν απογαλακτιστεί από τη Fiat και ενταχθεί στον όμιλο Volkswagen το 1986.
Suzuki (1955)
Η Suzuki ξεκίνησε την πορεία της ως κατασκευαστής μοτοσικλετών, αλλά το 1955 έκανε το βήμα προς την αυτοκινητοβιομηχανία, παρουσιάζοντας τη σειρά Suzulight, το πρώτο kei car στην Ιαπωνία. Το πρώτο της αυτοκίνητο ήταν το Suzulight SF (Suzuki Four-wheel car), το οποίο διατέθηκε σε δίθυρο sedan, van και pick-up εκδόσεις.
Όλα τα μοντέλα εξοπλίζονταν με δίχρονο, δικύλινδρο κινητήρα 360 κ.εκ., ο οποίος μετέδιδε την κίνηση στους εμπρός τροχούς – κάτι ιδιαίτερα καινοτόμο για την εποχή. Ωστόσο, κατασκευάστηκαν ελάχιστα sedan, με την παραγωγή να επικεντρώνεται κυρίως στις επαγγελματικές εκδόσεις.
Αυτή η αρχική εμπειρία στην κατασκευή μικρών και προσιτών αυτοκινήτων βοήθησε τη Suzuki να εδραιώσει τη θέση της ως ηγέτης στα compact και kei cars, μια κατηγορία όπου συνεχίζει να κυριαρχεί μέχρι και σήμερα.
Subaru (1958)
Πολύ πριν τα turbo τετρακίνητα αγωνιστικά θηρία της δεκαετίας του 1990, το πρώτο επιβατικό αυτοκίνητο της Subaru έκανε το ντεμπούτο του το 1958. Το Subaru 360 ήταν ένα kei car, σχεδιασμένο για να προσφέρει οικονομική και πρακτική μετακίνηση.
Διέθετε οπίσθια τοποθετημένο, δικύλινδρο κινητήρα 356 κ.εκ., συνδυασμένο με χειροκίνητο κιβώτιο τριών ταχυτήτων. Διατίθετο σε δίθυρο sedan, wagon και convertible εκδόσεις, καλύπτοντας διαφορετικές ανάγκες της ιαπωνικής αγοράς.
Παρόλο που το μικροσκοπικό Subaru γνώρισε επιτυχία στις ΗΠΑ, η φήμη του επλήγη όταν τα μέσα ενημέρωσης ανέδειξαν τη χαμηλή αντοχή του σε μετωπικές συγκρούσεις με αμερικανικά αυτοκίνητα της εποχής.
Παρά την αρνητική δημοσιότητα, το 360 έθεσε τις βάσεις για την εξέλιξη της Subaru, η οποία στη συνέχεια θα γινόταν παγκοσμίως γνωστή για την τετρακίνηση και την ανθεκτικότητα των μοντέλων της.
Mazda (1960)
Η Mazda ξεκίνησε τη δραστηριότητά της το 1920 ως Toyo Kogyo, κατασκευάζοντας εργαλεία μηχανουργικής επεξεργασίας. Χρειάστηκε να περάσουν τέσσερις δεκαετίες μέχρι η εταιρεία να κατασκευάσει το πρώτο της αυτοκίνητο, το Mazda R360, το οποίο παρουσιάστηκε το 1960 ως ανταγωνιστής των kei cars της Subaru και της Suzuki.
Το R360 είχε σχεδιαστεί ως δίπορo coupé, ενώ αργότερα προστέθηκε και ανοιχτή έκδοση (convertible). Αν και επίσημα διέθετε χώρο για τέσσερις επιβάτες, στην πραγματικότητα ήταν μάλλον αισιόδοξη εκτίμηση λόγω των μικρών του διαστάσεων.
Το αυτοκίνητο κινούνταν από δικύλινδρο V κινητήρα 356 κ.εκ., αποδίδοντας 16 ίππους, αρκετούς για να το οδηγήσουν σε μια τελική ταχύτητα 84 χλμ./ώρα.
Το R360 αποτέλεσε τη βάση για τη μετέπειτα πορεία της Mazda στην αυτοκινητοβιομηχανία, εγκαινιάζοντας την παράδοση της εταιρείας στην κατασκευή ελαφριών, αποδοτικών και καινοτόμων οχημάτων – μια φιλοσοφία που συνεχίζει να την χαρακτηρίζει μέχρι σήμερα.
Honda (1963)
Ο Soichiro Honda δεν κατασκεύασε το πρώτο του τετράτροχο όχημα μέχρι το 1963, όταν παρουσίασε το Honda T360, ένα μικρό pick-up. Ωστόσο, η πορεία του είχε ξεκινήσει πολύ νωρίτερα, καθώς από το 1937 είχε εργαστεί ως μηχανικός, προτού στραφεί στην παραγωγή ανταλλακτικών, κινητήρων, μοτοποδηλάτων και μοτοσικλετών.
Μέχρι το 1959, η Honda είχε ήδη αναδειχθεί στον μεγαλύτερο κατασκευαστή μοτοσικλετών στον κόσμο. Δύο μήνες μετά την κυκλοφορία του T360, η εταιρεία λάνσαρε το πρώτο της αυτοκίνητο, το S500 roadster.
Το μικρό σπορ μοντέλο διέθετε τετρακύλινδρο κινητήρα 531 κ.εκ., με τεχνολογία εμπνευσμένη από τους αγώνες, καθώς μπορούσε να ανεβάσει υψηλές στροφές, προσφέροντας δυναμικές επιδόσεις.
Η παραγωγή του S500 κράτησε μόλις ένα έτος, με 1363 μονάδες να κατασκευάζονται, προτού αντικατασταθεί από το S600, το οποίο συνέχισε την παράδοση των ελαφρών roadster της Honda. Αυτή η αρχική περίοδος σηματοδότησε την είσοδο της Honda στον χώρο των αυτοκινήτων, μια πορεία που την οδήγησε να γίνει μία από τις πιο καινοτόμες και επιτυχημένες αυτοκινητοβιομηχανίες παγκοσμίως.
Lamborghini (1963)
Η Lamborghini δεν ξεκίνησε ομαλά την πορεία της στην αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς το πρώτο της πρωτότυπο, το 350 GTV, που παρουσιάστηκε το 1963, δεν έτυχε θετικής αποδοχής. Η σχεδίαση και η συνολική φιλοσοφία του μοντέλου δεν ανταποκρίνονταν στις προσδοκίες της αγοράς, με αποτέλεσμα η εταιρεία να επιστρέψει στον σχεδιαστήριο για να δημιουργήσει κάτι νέο.
Το 350 GTV ήταν εξοπλισμένο με έναν εμπρόσθια τοποθετημένο V12 κινητήρα 3.5 λίτρων, ο οποίος απέδιδε 365 ίππους – μια εντυπωσιακή ισχύς για την εποχή. Παρά τις δυνατές προδιαγραφές, το αυτοκίνητο δεν προχώρησε στην παραγωγή, καθώς ο Ferruccio Lamborghini θεώρησε ότι χρειαζόταν κάτι πιο ολοκληρωμένο και εκλεπτυσμένο.
Αυτή η αναθεώρηση οδήγησε στη δημιουργία του Lamborghini 350 GT, το 1964, το οποίο αποτέλεσε το πρώτο επίσημο μοντέλο παραγωγής της εταιρείας, θέτοντας τις βάσεις για τη μετέπειτα εδραίωση της Lamborghini στον χώρο των υπεραυτοκινήτων υψηλών επιδόσεων.
Kia (1974)
Όταν αναλογίζεται κανείς την πορεία της Kia, είναι εντυπωσιακό να θυμάται ότι πρόκειται για έναν από τους νεότερους mainstream κατασκευαστές αυτοκινήτων. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1944 ως Kyungsung Precision Industry, αρχικά εστιάζοντας σε βιομηχανικά προϊόντα.
Η Kia ξεκίνησε να κατασκευάζει μοτοσικλέτες Honda υπό άδεια το 1957, ενώ το 1962 προχώρησε στην παραγωγή φορτηγών Mazda. Ωστόσο, το πρώτο της αυτοκίνητο ήρθε μόλις το 1974 και ακόμα και αυτό ήταν ουσιαστικά μια Mazda κατασκευασμένη υπό άδεια.
Το μοντέλο ονομαζόταν Brisa, ήταν εξοπλισμένο με κινητήρα 1.0 λίτρου και παρέμεινε στην παραγωγή μέχρι το 1981, όταν η κυβέρνηση της Νότιας Κορέας επέβαλε αλλαγές στην αυτοκινητοβιομηχανία, αναγκάζοντας την Kia να αποχωρήσει προσωρινά από την κατασκευή επιβατικών αυτοκινήτων.
Παρά το δύσκολο ξεκίνημα, η Kia επέστρεψε δυναμικά και εξελίχθηκε σε παγκόσμιο παίκτη, με μοντέλα που σήμερα πρωταγωνιστούν στις διεθνείς αγορές, προσφέροντας αξιοπιστία, σχεδιαστική εξέλιξη και τεχνολογία αιχμής.
Hyundai (1975)
Η Hyundai ιδρύθηκε αρχικά ως κατασκευαστική εταιρεία το 1947, αλλά χρειάστηκε να περάσουν 20 χρόνια μέχρι να μπει στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Στα τέλη της δεκαετίας του 1960, ξεκίνησε να κατασκευάζει μοντέλα Ford και φορτηγά υπό άδεια, κερδίζοντας πολύτιμη εμπειρία. Το 1975, η Hyundai παρουσίασε το πρώτο της αυτοκίνητο, το Pony.
Για τη δημιουργία του, προσέλαβε τον George Turnbull, πρώην στέλεχος της British Leyland, ενώ ο σχεδιασμός του ανατέθηκε στον Giorgetto Giugiaro. Το Hyundai Pony ήταν ένα πισωκίνητο sedan, το οποίο είχε hatchback αναλογίες και βασιζόταν σε μηχανικά σύνολα και μετάδοση της Mitsubishi.
Η απλή, ανθεκτική και οικονομικά προσιτή κατασκευή του ανταποκρινόταν ακριβώς στις ανάγκες της αγοράς εκείνης της εποχής, επιτρέποντας στη Hyundai να εδραιωθεί γρήγορα ως αυτοκινητοβιομηχανία και να μπει δυναμικά στις παγκόσμιες αγορές τα επόμενα χρόνια.
McLaren (1992)
Τα πρώτα McLaren ήταν τα αγωνιστικά M6, που κατασκευάστηκαν στα τέλη της δεκαετίας του 1960 από την Trojan. Ορισμένα από αυτά μετατράπηκαν σε αυτοκίνητα δρόμου, αλλά η McLaren που γνωρίζουμε σήμερα δεν υπήρχε ακόμη. Η σύγχρονη McLaren γεννήθηκε το 1985, όταν ο Ron Dennis ίδρυσε μια νέα εταιρεία με σκοπό την κατασκευή τόσο αγωνιστικών όσο και αυτοκινήτων δρόμου.
Ο πρώτος καρπός αυτής της προσπάθειας ήταν το θρυλικό McLaren F1, το οποίο παρουσιάστηκε το 1992 και έμελλε να γράψει ιστορία. Το F1, με το μοναδικό τριθέσιο cockpit, την ατμοσφαιρική V12 μονάδα της BMW και το ελαφρύ ανθρακονημάτινο σασί, δεν ήταν απλά ένα supercar, αλλά μια μηχανολογική επανάσταση.
Το 1998, το McLaren F1 σημείωσε το παγκόσμιο ρεκόρ ταχύτητας για αυτοκίνητα παραγωγής, φτάνοντας τα 386,4 χλμ./ώρα (240 mph), μια επίδοση που για χρόνια δεν είχε αντίπαλο. Το F1 δεν ήταν απλώς ένα αυτοκίνητο, αλλά το θεμέλιο πάνω στο οποίο η McLaren Automotive έχτισε τη φήμη της, εξελισσόμενη σε έναν από τους πιο καινοτόμους κατασκευαστές υπεραυτοκινήτων υψηλών επιδόσεων.
Tesla (2008)
Ακόμη και η Tesla πιθανότατα δεν συνειδητοποιούσε πλήρως τη σημασία του πρώτου της αυτοκινήτου, του Tesla Roadster, όχι μόνο για την ίδια, αλλά και για ολόκληρη τη βιομηχανία. Βασισμένο στο Lotus Elise, το Tesla Roadster ήταν το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο παραγωγής με ουσιαστική αυτονομία, προσφέροντας 240-320 χιλιόμετρα (150-200 μίλια) με μία φόρτιση.
Επιπλέον, ανέτρεψε την αντίληψη ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι αργά και μη πρακτικά, καθώς η επιτάχυνσή του 0-96 χλμ./ώρα (0-60 mph) σε λιγότερο από 4 δευτερόλεπτα το έκανε άμεσα ανταγωνιστικό με τα παραδοσιακά σπορ αυτοκίνητα.
Η Tesla δεν κοίταξε ποτέ πίσω, και από τότε η αυτοκινητοβιομηχανία προσπαθεί να καλύψει τη διαφορά. Με το Roadster, η εταιρεία έθεσε τις βάσεις για την ηλεκτροκίνηση, οδηγώντας την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία προς ένα μέλλον χωρίς κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Ως το τελευταίο αυτοκίνητο αυτής της ιστορίας, το Tesla Roadster δεν είναι απλά ένα σημείο εκκίνησης, αλλά ένα από τα πιο καθοριστικά αυτοκίνητα του 21ου αιώνα, ανοίγοντας τον δρόμο για την ηλεκτρική επανάσταση που βιώνουμε σήμερα.
