Η Ε.Ε. διορθώνει ένα από τα σημαντικότερα λάθη των τελευταίων ετών στη νομοθεσία για τα φώτα κυκλοφορίας, καθιστώντας υποχρεωτική την ενεργοποίηση των πίσω φώτων ημέρας σε όλα τα νέα αυτοκίνητα.
Από το 2027, όλα τα νέα μοντέλα που θα διατίθενται στην ευρωπαϊκή αγορά θα πρέπει να φέρουν αναμμένα τα πίσω φώτα κατά την κίνηση, ακόμα και κατά τη διάρκεια της ημέρας. Η αλλαγή αυτή έρχεται να διορθώσει ένα κενό στη νομοθεσία που υπήρχε από τις αρχές της δεκαετίας του 2010, όταν καθιερώθηκαν τα εμπρός φώτα ημέρας (DRL), χωρίς αντίστοιχη πρόβλεψη για τα πίσω.
Το αποτέλεσμα ήταν εκατομμύρια αυτοκίνητα να κυκλοφορούν σε χαμηλό φωτισμό ή σούρουπο χωρίς να είναι ορατά από πίσω, κάτι που αποδείχθηκε επικίνδυνο και συνέβαλε σε ατυχήματα από πίσω πρόσκρουση.
Αν και από τις 22 Σεπτεμβρίου 2024 έχει τεθεί σε ισχύ κανονισμός που απαιτεί την ταυτόχρονη ενεργοποίηση εμπρός και πίσω φωτιστικών σωμάτων σε νέα οχήματα με έγκριση τύπου, από το 2027 η απαίτηση αυτή επεκτείνεται σε όλα τα νέα αυτοκίνητα που θα διατίθενται στην αγορά (ανεξαρτήτως πότε εγκρίθηκαν αρχικά).
Παράλληλα, οι κατασκευαστές καλούνται να ενσωματώσουν αυτόματους αισθητήρες φωτός και λογισμικό που ενεργοποιεί τα φώτα πορείας όταν το φυσικό φως πέσει κάτω από τα 1.000 lux, δηλαδή λίγα λεπτά πριν τη δύση του ήλιου.
Μελέτες από χώρες όπως η Σουηδία δείχνουν ότι μεγάλο ποσοστό οδηγών πιστεύει -λανθασμένα- πως όταν λειτουργούν τα φώτα ημέρας, είναι ενεργοποιημένα και τα πίσω φώτα.
Στην πραγματικότητα, μόνο ένα μικρό μέρος των μοντέλων της αγοράς είχε υιοθετήσει αυτή την πρακτική, κυρίως για λόγους ασφαλείας. Η νέα υποχρέωση στοχεύει να ελαχιστοποιήσει τέτοια σφάλματα και να βελτιώσει σημαντικά την ορατότητα όλων των οχημάτων κατά τη διάρκεια μεταβαλλόμενων συνθηκών φωτισμού.
Παρότι τα οχήματα που ταξινομήθηκαν πριν από το 2024 δεν υποχρεούνται ακόμη σε συμμόρφωση, συνιστάται στους οδηγούς να ενεργοποιούν τα φώτα πορείας όταν μειώνεται η φωτεινότητα, για λόγους πρόληψης και ασφάλειας.
Η νέα ευρωπαϊκή οδηγία έρχεται να ενισχύσει τη φιλοσοφία «βλέπω και με βλέπουν» στην οδική κυκλοφορία, μετατρέποντας τον φωτισμό των αυτοκινήτων από σχεδιαστική λεπτομέρεια σε κρίσιμο εργαλείο πρόληψης ατυχημάτων.
