Στις 22 Νοεμβρίου 1900, η Mercedes παρουσίασε το 35 hp, το μοντέλο που έθεσε τα θεμέλια του σύγχρονου αυτοκινήτου και καθόρισε τη σχεδιαστική της ταυτότητα για τον επόμενο αιώνα.
Η σύγχρονη εποχή της αυτοκίνησης δεν ξεκίνησε με κάποιο φουτουριστικό σχέδιο ή ρηξικέλευθη τεχνολογία του 21ου αιώνα, αλλά με ένα τετράτροχο που παρουσιάστηκε πριν από 125 χρόνια.
Ήταν 22 Νοεμβρίου 1900, όταν η Daimler-Motoren-Gesellschaft ολοκλήρωσε στο Cannstatt της Γερμανίας το Mercedes 35 hp, κατόπιν παραγγελίας του Emil Jellinek.
Αυτό το αυτοκίνητο δεν ήταν μόνο τεχνικά προηγμένο για την εποχή του, αλλά αποτέλεσε το πρώτο αυτοκίνητο που απομακρύνθηκε πλήρως από την αρχιτεκτονική των ιππήλατων αμαξών.
Η κλασική μάσκα ψυγείου με τη μορφή κηρήθρας, που σήμερα επανερμηνεύεται στη νέα Mercedes GLC, έκανε τότε την πρώτη της εμφάνιση και αποτέλεσε το πρώτο σχεδιαστικό χαρακτηριστικό που συνδέθηκε με την εταιρική ταυτότητα της μάρκας.
Ο Jellinek, επιτυχημένος επιχειρηματίας και οδηγός αγώνων, απαίτησε από τον Wilhelm Maybach να εξελίξει ένα αυτοκίνητο που θα συνδύαζε επιδόσεις και ασφάλεια, μετά το θανατηφόρο ατύχημα του οδηγού Wilhelm Bauer στην ανάβαση Nice–La Turbie.
Ο Maybach ανταποκρίθηκε με μια εντελώς νέα προσέγγιση: χαμηλό κέντρο βάρους, μακρύ μεταξόνιο, φαρδύ μετατρόχιο, κεκλιμένη κολόνα τιμονιού, νέα εργονομία και το καινοτόμο ψυγείο τύπου κηρήθρας, που αποτέλεσε τεχνολογικό και αισθητικό ορόσημο.
Ο τετρακύλινδρος κινητήρας των 5,9 λίτρων απέδιδε 35 ίππους στις 950 σ.α.λ., προσφέροντας εξαιρετικές επιδόσεις για τα δεδομένα της εποχής.
Το Mercedes 35 hp εξελίχθηκε για αγώνες, αλλά εξίσου κατάλληλο ήταν και για την καθημερινή μετακίνηση, κάτι που το κατέστησε ιδανικό για την εποχή.
Το ντεμπούτο του έγινε στη Νίκαια τον Μάρτιο του 1901, όπου κυριάρχησε στους αγώνες της Εβδομάδας Αγώνων, με κορυφαία στιγμή τη νίκη στη διαδρομή Νίκαια–Salon–Νίκαια (392 χλμ.) και στην ανάβαση της La Turbie. Εκεί το «Mercédès», όνομα εμπνευσμένο από την κόρη του Jellinek, εδραιώθηκε και επίσημα ως το σήμα των αυτοκινήτων της DMG.
Η ονομασία «Simplex» αντανακλούσε την έμφαση στην ευκολία χρήσης, χαρακτηριστικό επαναστατικό για την εποχή. Παράλληλα, το 1900, η DMG εξασφαλίζει οικόπεδο 185.000 τετραγωνικών μέτρων στο Untertürkheim – το οποίο εξελίχθηκε στη σημερινή κύρια μονάδα παραγωγής της Mercedes.
Η επιτυχία του 35 hp άνοιξε τον δρόμο για τα επόμενα μοντέλα, όπως τα Mercedes 12/16 hp και 8/11 hp, και ακολούθως για τη σειρά Simplex που παρουσιάστηκε το 1902. Ο Gottlieb Daimler είχε ήδη φύγει από τη ζωή τον Μάρτιο του 1900, όμως η τεχνολογική καινοτομία που έθεσε σε κίνηση συνέχισε να καθοδηγεί τη Mercedes έως σήμερα.
Η σχεδιαστική συνέχεια και η αναφορά στις ρίζες αποδεικνύονται ακόμη και σήμερα κρίσιμα στοιχεία στην ταυτότητα της μάρκας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η νέα GLC, που διατηρεί ζωντανό το στοιχείο της μάσκας τύπου κηρήθρας – μια σχεδιαστική λεπτομέρεια που από τεχνική λύση το 1900 εξελίχθηκε σε διαχρονικό σύμβολο.
Erster Mercedes am 22. November 1900: Die Geburt des modernen Automobils vor 125 JahrenThe first Mercedes on 22 November 1900: The birth of the modern automobile 125 years ago
Erster Mercedes am 22. November 1900: Die Geburt des modernen Automobils vor 125 JahrenThe first Mercedes on 22 November 1900: The birth of the modern automobile 125 years ago
The first Mercedes on 22 November 1900 The birth of the modern automobile 125 years (2)
Mercédès Jellinek, älteste Tochter von Emil Jellinek und Namensgeberin der Marke Mercedes. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: U84056) Mercédès Jellinek, Emil Jellinek’s eldest daughter. The Mercedes brand is named in her honour. (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archive: U84056)
Erster Mercedes am 22. November 1900: Die Geburt des modernen Automobils vor 125 Jahren The first Mercedes on 22 November 1900: The birth of the modern automobile 125 years agoMercedes-Simplex 40 PS, der Nachfolger des Mercedes 35 PS von 1900. Fotografiert auf der Straße von Nizza nach La Turbie, dem Zielort des Bergrennens der Woche von Nizza zu Beginn des 20. Jahrhunderts. Aufnahme eines Fahrzeugs aus dem Baujahr 1903 von der Presseveranstaltung Classic Insight „Die Ära Mercédès“ im April 2017. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: D368603) Mercedes-Simplex 40 hp, the successor of the Mercedes 35 hp from 1900. Photographed on the road from Nice to La Turbie, the finish of the Nice Week hill climb at the beginning of the 20th century. Photo of a 1903 car from the Classic Insight press event headed “The Mercédès Era” in April 2017. (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archive: D368603)
Erster Mercedes am 22. November 1900: Die Geburt des modernen Automobils vor 125 JahrenThe first Mercedes on 22 November 1900: The birth of the modern automobile 125 years agoErster Mercedes am 22. November 1900: Die Geburt des modernen Automobils vor 125 JahrenThe first Mercedes on 22 November 1900: The birth of the modern automobile 125 years ago
Mercedes-Simplex 40 PS, der Nachfolger des Mercedes 35 PS von 1900. Das Fahrzeug aus dem Jahr 1903 in der Ausführung mit viersitziger Tonneau-Karosserie aus der Sammlung von Mercedes-Benz Classic gehört zu den ältesten erhaltenen Fahrzeugen der Marke Mercedes. Foto in La Turbie von der Veranstaltung Classic Insight „Die Ära Mercédès“ in Nizza und Umgebung, April 2017. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: D368746) Mercedes-Simplex 40 hp, successor of the Mercedes 35 hp from 1900. The 1903 model, featuring a four-seater tonneau body from the Mercedes-Benz Classic collection is one of the oldest surviving vehicles of the Mercedes brand. Photographed in La Turbie during the Classic Insight event “The Mercédès Era“ in Nice and vicinity, April 2017. (Photo signature in the Mercedes-Benz Classic archives: D368746)
Erster Mercedes am 22. November 1900: Die Geburt des modernen Automobils vor 125 JahrenThe first Mercedes on 22 November 1900: The birth of the modern automobile 125 years agoErster Mercedes am 22. November 1900: Die Geburt des modernen Automobils vor 125 JahrenThe first Mercedes on 22 November 1900: The birth of the modern automobile 125 years ago
Front des vollelektrischen Mercedes-Benz GLC, Foto aus dem Jahr 2025. Das Design greift die ikonische Form des traditionellen Mercedes-Benz Kühlergrills auf. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: 25C0213_001) Front of the all-electric Mercedes-Benz GLC, photographed in 2025. The design reinterprets the iconic shape of the traditional Mercedes-Benz radiator grille. (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archive: 25C0213_001)
Erster Mercedes am 22. November 1900: Die Geburt des modernen Automobils vor 125 Jahren The first Mercedes on 22 November 1900: The birth of the modern automobile 125 years agoErster Mercedes am 22. November 1900: Die Geburt des modernen Automobils vor 125 JahrenThe first Mercedes on 22 November 1900: The birth of the modern automobile 125 years ago
