Η υπερβολική φωτεινότητα στους προβολείς των σύγχρονων μοντέλων δεν είναι τυχαία. Έχει ξεκινήσει εδώ και χρόνια, με ένα μπλεγμένο κουβάρι από αδυναμίες στην τεχνολογία, στις ρυθμίσεις και στις προδιαγραφές.
Η νυχτερινή οδήγηση έχει γίνει πολύ πιο κουραστική από παλιά, κυρίως λόγω των υπερβολικά έντονων LED που έχουν αντικαταστήσει τους παραδοσιακούς προβολείς. Η εξάπλωση τους στην αγορά έγινε ραγδαία, χάρη στη χαμηλή τιμή και τη διαθεσιμότητά τους από aftermarket εταιρίες που συχνά αγνοούν τις βασικές προδιαγραφές ή απλώς δεν δίνουν σημασία στην ποιότητα.
Παράλληλα, η ολοένα και μεγαλύτερη παρουσία SUV και pick-up με αυξημένη απόσταση από το έδαφος έχει φέρει τα φώτα τους κυριολεκτικά στο ύψος των ματιών, με αποτέλεσμα η τύφλωση από τα φώτα στο αντίθετο ρεύμα να είναι πλέον καθημερινό φαινόμενο.
Η κατάσταση είναι ακόμη χειρότερη στις ΗΠΑ, όπου οι ρυθμιστικές αρχές επί χρόνια κρατούσαν πίσω την εξέλιξη της τεχνολογίας, επιμένοντας σε παρωχημένες προδιαγραφές. Όταν τελικά άνοιξαν τον δρόμο για τα πιο σύγχρονα φωτιστικά σώματα, δεν έλαβαν υπόψη τους τις παρενέργειες, όπως η κακή ρύθμιση ή η αλόγιστη χρήση φωτεινών μονάδων. Αντιθέτως, στην Ευρώπη η χρήση προσαρμοζόμενων προβολέων έχει ήδη ανεβάσει τα επίπεδα στην ασφαλή οδήγηση στο σκοτάδι.
Πέρα όμως από τους κατασκευαστές, μεγάλο μέρος της ευθύνης βαραίνει την ανεξέλεγκτη aftermarket αγορά. Οι πιο φθηνές επιλογές προβάλλουν υποσχέσεις τύπου «ένα δισεκατομμύριο lumens», αλλά αγνοούν παντελώς τη σωστή κατανομή της φωτεινότητας. Τα LED (ή ακόμη και οι λαμπτήρες με ψυχρό φως) τοποθετούνται συχνά σε ανεπαρκή σώματα, με αποτέλεσμα η φωτεινή δέσμη να καταλήγει να ενοχλεί ή να τυφλώνει τους πάντες εκτός από τον οδηγό που τα τοποθέτησε.
Το πρόβλημα δεν είναι μόνο τεχνικό. Είναι και ρυθμιστικό, καθώς απουσιάζει ένας σαφής έλεγχος για το πώς πρέπει να λειτουργούν ή να ρυθμίζονται αυτά τα φώτα. Σε πολλές περιπτώσεις δεν γίνεται καν σωστή ευθυγράμμιση, με τις δέσμες να φωτίζουν όπου να ’ναι. Η έλλειψη υποχρεωτικού τεχνικού ελέγχου πάνω σε αυτό το κομμάτι αφήνει την κατάσταση ανεξέλεγκτη, ειδικά σε χώρες όπου δεν επιβάλλεται επανέλεγχος μετά την αλλαγή των φώτων.
Αν μάλιστα κάποιος είναι ευαίσθητος στο φως -είτε λόγω οφθαλμολογικού προβλήματος είτε απλώς λόγω κόπωσης- τότε η οδήγηση γίνεται εξαιρετικά δυσάρεστη. Και όλα αυτά, τη στιγμή που υπάρχουν ήδη τεχνολογίες που μπορούν να κάνουν τη διαφορά: οι εξελιγμένοι matrix LED προβολείς που προσαρμόζουν τη φωτεινότητα ανάλογα με τις συνθήκες κυκλοφορίας, το adaptive high beam assist και άλλα έξυπνα συστήματα που μειώνουν τη θάμβωση.
Το πρόβλημα δεν είναι η φωτεινότητα, αλλά η απουσία σωστής χρήσης/ τοποθέτησης και κανονιστικού πλαισίου. Μέχρι να αλλάξει αυτό, η νυχτερινή οδήγηση θα συνεχίσει να είναι για αρκετούς ενοχλητική για τα μάτια μας.
