Το αυτόματο κιβώτιο κάνει την οδήγηση πιο άνετη, όμως για να παραμείνει αξιόπιστο χρειάζεται σωστή συντήρηση και προσοχή σε κάποιες βασικές συνήθειες.
Το αυτόματο κιβώτιο γνωρίζει ραγδαία άνοδο σε δημοτικότητα, κυρίως λόγω της άνεσης που προσφέρει στην καθημερινή οδήγηση. Πλέον, πολλά μοντέλα εξοπλίζονται αποκλειστικά με αυτόματο κιβώτιο, καθώς οι σύγχρονες τεχνολογίες έχουν βελτιώσει την κατανάλωση και την απόδοση. Παρ’ όλα αυτά, εξακολουθεί να είναι ένα πιο πολύπλοκο μηχανικό σύνολο σε σχέση με το χειροκίνητο και απαιτεί μεγαλύτερη προσοχή και φροντίδα.
Ένα από τα πιο συχνά λάθη είναι η παρανόηση ότι το αυτόματο κιβώτιο δεν χρειάζεται συντήρηση. Για χρόνια, πολλοί κατασκευαστές έδιναν την εντύπωση ότι το λάδι του κιβωτίου κρατά «εφ’ όρου ζωής». Στην πράξη, όμως, η φθορά του λαδιού είναι δεδομένη.
Με τον καιρό, «γερνάει», γεμίζει σωματίδια από φθορές και χάνει τη λιπαντική του ικανότητα. Οι περισσότεροι προμηθευτές αυτόματων κιβωτίων συστήνουν αλλαγή λαδιού κάθε 60.000 χιλιόμετρα περίπου.
Αν το κιβώτιο παραμεληθεί, μπορεί να εμφανίσει απότομους κραδασμούς, καθυστέρηση στις αλλαγές σχέσεων, «ολίσθηση» του μετατροπέα ροπής και τελικά βλάβη που ενδέχεται να οδηγήσει ακόμη και σε αντικατάσταση, με κόστος που σε πολλά μοντέλα ξεπερνά τα 3.000 ευρώ.
Η αλλαγή λαδιού δεν είναι μια απλή διαδικασία: απαιτεί εξειδικευμένο εξοπλισμό και εμπειρία, γι’ αυτό καλό είναι να απευθύνεται κανείς σε συνεργεία που γνωρίζουν τη διαδικασία.
Εκτός από τη συντήρηση, υπάρχουν και πρακτικές συνήθειες που βοηθούν στη διατήρηση του κιβωτίου σε καλή κατάσταση. Το πιο σημαντικό είναι να αποφεύγονται οι καταπονήσεις όταν ο κινητήρας και το κιβώτιο είναι ακόμη κρύα. Χρειάζονται περίπου 10 λεπτά ήπιας οδήγησης ώστε το λάδι να ζεσταθεί και να αποκτήσει τη σωστή ιξώδες.
Επίσης, κατά το παρκάρισμα, συνιστάται πρώτα να ενεργοποιείται το χειρόφρενο και μετά να τοποθετείται ο επιλογέας στη θέση «P», μιας και σε αρκετές περιπτώσεις μειώνεται η καταπόνηση του κιβωτίου.
Με σωστή χρήση και τακτική συντήρηση, ένα αυτόματο κιβώτιο μπορεί να λειτουργεί απροβλημάτιστα για εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα. Το κόστος πρόληψης είναι σαφώς μικρότερο από το κόστος επισκευής, κάτι που αξίζει να θυμάται κάθε οδηγός.
