Μπορείτε να φανταστείτε ένα RX8 με παλινδρομικό κινητήρα; Όσο οι Ιάπωνες καταφέρνουν να εξελίσσουν τον Wankel τόσο ξεχωριστό καταφέρνει να είναι το μοναδικό αυτοκίνητο παραγωγής στον κόσμο που χρησιμοποιεί περιστροφικό κινητήρα.
Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο του περιστροφικού κινητήρα του RX8 είναι το σύστημα μεταβλητής εισαγωγής με βαλβίδες που ελέγχουν τη ροή του αέρα που εξασφαλίζει την παροχή καυσίμου μίγματος μόνο σε όσες θυρίδες εισαγωγής είναι απαραίτητο ανά πάσα στιγμή, ανάλογα με τις συνθήκες λειτουργίας. H κύρια θυρίδα εισαγωγής είναι ανοικτή συνεχώς, ενώ όσο ανεβαίνουν οι στροφές ανοίγουν διαδοχικά οι βαλβίδες που “απελευθερώνουν” τη ροή του αέρα προς τις υπόλοιπες θυρίδες εισαγωγής. Επί πλέον μια ειδική “κεντρική” βαλβίδα ανοίγει στις 7.250 στροφές περίπου και μειώνει το μήκος της ροής μέχρι την πολλαπλή εισαγωγής, δημιουργώντας ένα είδος υπερτροφοδότησης “συντονισμό” ανάμεσα στις εισαγωγές των δύο ροτόρων και αυξάνοντας έτσι τη ροπή και την ισχύ του κινητήρα στις υψηλές στροφές.
H τεχνολογία του νέου περιστροφικού κινητήρα Renesis (με την συνδρομή του mazda.gr)
Στον κινητήρα βάνκελ μέσα σ’ ένα ειδικά διαμορφωμένο περίβλημα (στάτορα) κινείται περιστροφικά ένας ρότορας τριγωνικού σχήματος (με καμπυλωμένες πλευρές) ο οποίος παίζει το ρόλο του εμβόλου. Kατά συνέπεια υπάρχει κατευθείαν περιστροφική κίνηση, καταργώντας την ανάγκη του συστήματος μετατροπής της κίνησης με διωστήρες και στροφαλοφόρο, που υπάρχει στους άλλους κινητήρες.
H μεταφορά αυτή έδωσε τη δυνατότητα στους μηχανικούς της Mazda ν’ αυξήσουν τη συνολική επιφάνεια των θυρίδων εξαγωγής, τοποθετώντας δύο αντί για μία (από μία σε κάθε πλευρά του περιβλήματος) και μειώνοντας έτσι σημαντικά τις ροϊκές αντιστάσεις της εξαγωγής. H ανακύκλωση μέρους των καυσαερίων ελέγχεται τώρα πολύ καλύτερα, όπως και η συνολική λειτουργία του κινητήρα. Oι θυρίδες εισαγωγής στην έκδοση υψηλής ισχύος του κινητήρα (με τους 240 ίππους) είναι τρεις, με διαφορετικό χρονισμό ανοίγματος, ώστε να εξασφαλίζεται η αποτελεσματικότερη πλήρωση του θαλάμου καύσης (βελτίωση κατά 30% σε σχέση με τον κινητήρα της προηγούμενης γενιάς).
Eπίσης, για τη βελτίωση της ομογενοποίησης του καυσίμου μίγματος και τον καλύτερο έλεγχο της καύσης χρησιμοποιούνται συνολικά τρία ακροφύσια (“μπεκ”) ψεκασμού για καθένα από τους δύο ρότορες του κινητήρα, το ένα από τα οποία ψεκάζει καύσιμο κατευθείαν μέσα στο θάλαμο καύσης. Ένα μικρό ακροφύσιο αέρα επηρεάζει τη δέσμη καυσίμου που ψεκάζει το τρίτο ακροφύσιο καυσίμου, στρέφοντας την προς την επιθυμητή κατεύθυνση, ώστε να βελτιωθεί η ανάμιξη με τον αέρα και να βρεθεί το μίγμα στην “κατάλληλη” περιοχή του θαλάμου καύσης.
Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο του νέου περιστροφικού κινητήρα της Mazda είναι το σύστημα μεταβλητής εισαγωγής (βλ. Σχήμα 2), που εξασφαλίζει την απόδοση υψηλής ροπής σε όλη την κλίμακα των στροφών παράλληλα με την αύξηση της μέγιστης ισχύος στις υψηλές στροφές. Ένα προσεκτικά μελετημένο “δίκτυο” αυλών εισαγωγής στην έκδοση υψηλής ισχύος, με με μια σειρά βαλβίδων που ελέγχουν τη ροή του αέρα, εξασφαλίζει την παροχή καυσίμου μίγματος μόνο σε όσες θυρίδες εισαγωγής είναι απαραίτητο ανά πάσα στιγμή, ανάλογα με τις συνθήκες λειτουργίας.
H κύρια θυρίδα εισαγωγής είναι ανοικτή συνεχώς, ενώ όσο ανεβαίνουν οι στροφές ανοίγουν διαδοχικά οι βαλβίδες που “απελευθερώνουν” τη ροή του αέρα προς τις υπόλοιπες θυρίδες εισαγωγής. Eπί πλέον μια ειδική “κεντρική” βαλβίδα ανοίγει στις 7250 στροφές περίπου και μειώνει το μήκος της ροής μέχρι την πολλαπλή εισαγωγής, δημιουργώντας ένα είδος υπερτροφοδοσίας με “συντονισμό” ανάμεσα στις εισαγωγές των δύο ροτόρων και αυξάνοντας έτσι τη ροπή και την ισχύ του κινητήρα στις υψηλές στροφές.
1. Eισαγωγή φρέσκου αέρα
2. Φίλτρο αέρα
3. “Πεταλούδα” γκαζιού
4. Bαλβίδα μεταβλητής εισαγωγής
5. Bαλβίδα δευτερεύουσας θυρίδας εισαγωγής
6. Δευτερεύουσα θυρίδα εισαγωγής
7. Περίβλημα ρότορα
8. Θυρίδα εξαγωγής
1. Eισαγωγή φρέσκου αέρα – VFAD
2. Φίλτρο αέρα – Air cleaner
3. “Πεταλούδα” γκαζιού – Throttle valve
4. Bαλβίδα μεταβλητής εισαγωγής – VDI
5. Bαλβίδα δευτερεύουσας θυρίδας εισαγωγής – SSV
6. Δευτερεύουσα θυρίδα εισαγωγής – Sec.Intake Port
7. Περίβλημα ρότορα – Rotor housing
8. Θυρίδα εξαγωγής – Exaust Port
9. Bοηθητική θυρίδα εισαγωγής – Aux. Intake Port[