Τα συστήματα υπερτροφοδότησης μεταβλητής γεωμετρίας κυριαρχούν στους κινητήρες diesel αλλά ποτέ δεν μπόρεσαν να καθιερωθούν και στους βενζινοκινητήρες λόγω της υψηλότερης θερμοκρασίας των καυσαερίων…
Ένα από αυτά, είναι το σύστημα υπερτροφοδότησης με πτερύγια μεταβλητής γεωμετρίας που χρησιμοποιείται σήμερα ευρέως στους κινητήρες diesel. Κακά τα ψέματα αλλά χωρίς υπερτροφοδότηση οι πετρελαιοκινητήρες ήταν αδύνατο να βελτιώσουν την ειδική τους ισχύ και να πλησιάσουν την ιπποδύναμη των βενζινοκινητήρων. Ωστόσο, πριν συνεχίσουμε μπορείτε να διαβάσετε ένα σχετικό άρθρο που θα σας λύσει κάθε απορία για τα σύγχρονα Τα πτερύγια μεταβάλλονται….
Ανάλυσε το…
Tα συστήματα υπερτροφοδότησης με μεταβλητής γεωμετρίας πτερύγια VTG βρίσκουν ευρεία εφαρμογή στους κινητήρες diesel με στόχο την μείωση του turbo lag και την βελτιστοποίηση της ισχύος αλλά και την εφαρμογή επανακυκλοφορίας καυσαερίων (EGR ή Exhaust Gas Recirculation) μειώνοντας τις εκπομπές ρύπων.
Ένας συμβατικός στροβιλοσυμπιεστής δεν μπορεί να εκμεταλλευθεί την κινητική ενέργεια των καυσαερίων που είναι σχετικά μικρή στις χαμηλές στροφές λειτουργίας του κινητήρα. Όσο πιο μικρή είναι η παροχή καυσαερίων τόσο πιο μικρή είναι η κινητική ενέργεια καθυστερώντας την περιστροφή της τουρμπίνας εμφανίζοντας το φαινόμενο της χρονικής υστέρησης (turbo lag). Και όσο μεγαλύτερο είναι ο στρόβιλος, τόσο μεγαλύτερο είναι και το lag λόγω της αδράνειας.
H ιδέα των συστημάτων VTG είναι σχετικά απλή. Παρατηρείστε πως γύρω από το στροβιλοσυμπιεστή υπάρχουν εξωτερικά πτερύγια των οποίων η κλίση μεταβάλλεται υδραυλικά ώστε να υπάρχει η καλύτερη δυνατή εκμετάλλευση της κινητικής ενέργειας από τα καυσαέρια. Συγκεκριμένα, στις χαμηλές στροφές του κινητήρα τα πτερύγια «κλείνουν» μεταξύ τους φράζοντας τον δρόμο στα καυσαέρια. Έτσι, αποκτούν μεγαλύτερη ταχύτητα ροής και γυρνούν πιο γρήγορα τον στροβιλοσυμπιεστή. Όσο οι στροφές αυξάνονται τόσο αυξάνεται και ο όγκος των καυσαερίων. Σταδιακά τα πτερύγια «ανοίγουν» το μεταξύ τους διάκενο επιτρέποντας στα καυσαέρια να περάσουν πιο εύκολα και να μειωθεί η ταχύτητα τους. Έτσι, η πίεση του στροβιλοσυμπιεστή διατηρείται στα πιο αποδοτικά επίπεδα χωρίς να κινδυνεύει από υπερπίεση.
VTG σε βενζινοκινητήρες…
Η Porsche είναι σήμερα η μοναδική εταιρία που χρησιμοποιεί μεταβαλλόμενης γεωμετρίας υπερτροφοδότες που μπορούν να αντέχουν σε τόσο υψηλές θερμοκρασίες. Το σύστημα της ονομάζεται VNT (Variable Nozzle Technology) και κατασκευάζεται από την Borg Warner η οποία ισχυρίζεται πως αποτελείται από υλικά που χρησιμοποιούνται στην αεροδιαστημική ώστε να αντέχει σε τόσο υψηλές θερμοκρασίες. Εν τέλει το παράδειγμα της δεν το έχει ακολουθήσει κανείς μέχρι τώρα αφού τα διπλά turbo δείχνουν να τα προτιμούν οι περισσότεροι κατασκευαστές (δείτε το σύστημα της BMW και της Saab).